printlogo

گرچه تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب و نیز افزایش هزینه‌های خودروسازان و هزاران مشکل دیگر در دو سال گذشته موجب افت تولید خودرو در سطح کشور و زیان شدید خودروسازان شده بود اما رفع تحریم ها و مخابره اخبار مثبت در مذاکرات هسته‌ای و نیز حضور خودروسازان خارجی در کشور، بار دیگر این صنعت فراموش شده را در کانون توجهات فعالان بازار سرمایه قرار داد و موجب تغییر در وضعیت این صنعت شد.
کد خبر : 374
تاریخ انتشار : 01 تیر 1393 11:58:00

سال 91 بود که وضعیت صنعت خودرو به رنگ قرمز درآمد و پرطرفدارترین صنعت بورسی به دلیل وضع تحریم های جدید، ابهامات قیمت‌گذاری، بلاتکلیفی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و پرداخت نشدن تسهیلات وعده داده شده توسط دولت به خودرو سازان، به انزوا فرو رفت.

به این ترتیب صنعت خودرو که روزی از صنایع پیشرو بورس بود، با بی اقبالی سهامداران مواجه شد و سهامداران این صنعت برای نخستین بار در دو دهه گذشته متحمل زیان شدیدی شدند به طوری که این شرکتها در مجامع خود سودی برای تقسیم نداشته و همواره در صورتهای مالی خود زیان پیش بینی می‌کردند.

اما در سال جاری مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در کنار حضور مدیر عامل پژو در ایران و اعلام آمادگی برای گسترش همکاری‌ها خبر خوبی برای صنعت خودرو بود و دوباره توجه سهامداران به این صنعت جلب شده و صف های خرید میلیونی برای سهام خودروسازی ها تشکیل شد.

بر این اساس در شرایطی که اوضاع بازار سرمایه نابسامان شده و بورس تهران علی رغم فعالیت صندوق توسعه و اعلام حمایت‌ها حال و روز خوشی ندارد، صنعت خودرو در این بازار خودنمایی می کند تا جایی که افزایش تقاضا برای خرید سهام شرکتهای خودروسازی منجر به افزایش قیمت سهام این شرکت ها شده است.

به این ترتیب و در شرایطی که سهامداران سایر شرکتها با ابهاماتی همچون نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی‌ها، نرخ سود سپرده‌ها، تعیین تکلیف نشدن قیمت سیمان، قند، لبنیات در کنار ابهامات پالایشگاهی‌ مواجه هستند و زیان هشت درصدی را تجربه کرده‌اند، سهامداران صنعت خودرو شاهد رشد حدود 13 درصدی شاخص گروه خودرو بودند تا جایی که این صنعت تازه احیا شده از لحاظ میزان بازدهی جزو پنج صنعت با بازدهی مثبت در بورس قرار گرفته و در سه ماه اخیر بعد از صنعت دباغی و سایر واسطه گری های مالی در مقام سوم میزان بازدهی ایستاده است.

این در حالی است که سرمایه‌گذاران گروه خودرویی در سال 92، 31 درصد بیش از شاخص کل بازدهی کسب کردند و طی سال 92 شاخص گروه خودرو بیش از 138 درصد رشد کرد.

از سوی دیگر ایران‌خودرو که EPS خود را برای سال 92 با سرمایه 9 هزار و 600 میلیارد ریالی 316 ریال زیان پیش‌بینی کرده بود ،با 22 درصد افزایش در تولید و با سرمایه 12 هزار میلیارد ریالی سود 77 ریالی در سال 93 را برای خود پیش‌بینی کرده است.

بر این اساس با تحولات و گشایش‌های صورت گرفته در زمینه سیاسی و ورود شرکت‌های خارجی، اخبار خوبی در مورد افزایش تیراژ تولید به گوش می‌رسد؛ به نحوی که سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین و اردیبهشت 107 هزار و 67 خودرو تولید کردند که در مقایسه با دو ماهه سال 92 بیش از 96 درصد رشد در میزان تولید نشان می‌دهد.

علاوه بر اینکه افزایش سه تا هفت درصدی قیمت خودرو که توسط شورای رقابت تعیین شد، می تواند در وضعیت این صنعت تحرکاتی را ایجاد کند یعنی با افزایش نرخ محصولات خودرو و نیز افزایش میزان تولید می توانیم نسبت به آینده این صنعت مهم در بورس خوش بین باشیم.

علاوه بر این از مباحث مهم در خصوص صنعت خودرو میزان سودآوری این صنعت است که ارتباط مستقیمی به افزایش نرخ محصولات دارد زیرا هزینه های خودروسازان افزایش یافته و افزایش نرخ آنها آینده مثبتی را برای خودروسازان رقم خواهد زد.به این ترتیب و در شرایطی که صنعت خودرو در سال های اخیر زیان انباشته داشته و پوشش دادن زیان انباشته آن به زمان نیاز دار اما این صنعت فراموش و تضعیف شده بورس تهران پس از مدتها انزوا، مجددا مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته و با رونق مواجه شده است.

در حالی که هنوز شرکتهای خودرویی اطلاعات جدید خود را در مورد تاثیر افزایش قیمت و افزایش تولید بر پیش بینی سود به بازار سرمایه ارائه نکرده اند،اما پیش بینی می شود که با افزایش میزان تولید و نیز قیمت محصولات در کنار رفع تحریم های بین المللی و حضور شرکتهای خارجی، این صنعت از وضعیت خوبی در میان سایر صنایع بورسی برخوردار شده و سهامداران خود را تا پایان سال منتفع کند و از لحاظ میزان بازدهی جزو پنج صنعت برتر بازار سرمایه باشد.

 

 

منبع: ایسنا