امرالله امینی اظهار کرد: طبق قانون، شورای رقابت تنها مسوول قیمتگذاری کالاهای انحصاری است.
وی با بیان اینکه اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد به انحصاری بودن واردات خودرو نیست اجازه دهد خودرو با شرایط رقابتی وارد شود، تصریح کرد: اگرچه این وزارتخانه تحت شرایطی واردات خودرو را برای همه آزاد اعلام کرده، اما این شرایط قابل تحقق نیست.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بنابراین شورای رقابت نباید اجازه دهد که قیمتگذاری خودروهای وارداتی از سوی واردکنندگان صورت گیرد زیرا در آن صورت یک خانواده به تنهایی قیمت حدود 70 درصد خودروهای بازار را تعیین خواهد کرد.
وی افزود: در این شرایط نکته جالب آن است که در حالیکه اصل موضوع قیمتگذاری خودرو توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندکان زیر سوال است، این سازمان از واگذاری این اختیار به خود واردکنندگان خودرو خبر میدهد.
امینی با بیان اینکه هر نهاد و سازمانی از جمله سازمان حمایت و شورای رقابت باید به وظایف قانونی خود عمل کنند، تصریح کرد: تنها در شرایطی سازمان حمایت میتواند وارد حوزه قیمتگذاری خودروهای وارداتی شود که شورای رقابت رسما اعلام کند واردات خودرو به کشور انحصاری نیست که البته با توجه به انحصاری شدن واردات، امکان این کار نیز وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: نمیتوان ریش و قیچی تعیین قیمت را در اختیار نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی قرار داد بهگونهای که این شرکتها به صورت انحصاری این محصولات را وارد کرده و خودشان نیز قیمتگذاری کنند.
منبع: ایسنا