printlogo

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در آستانه برگزاری «چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک» با اعلام این که در این کنفرانس دو موضوع «آسمان آبی» و «زمین پاک» به عنوان دو محور راهبردی مدیریت شهری مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت، گفت: این که چطور می‌توانیم آلودگی هوا را به حداقل برسانیم و چطور می‌توانیم از زمین به عنوان نعمت خدادادی حراست و حفاظت کنیم، از جمله موضوعات محوری است که پاسخ به آن‌ها در این کنفرانس به صورت ویژه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
کد خبر : 3613
تاریخ انتشار : 02 اسفند 1393 14:49:00

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: حیات شهر و شهروندان در زمین و آسمان به هم گره خورده و از این رو، موضوع محیط زیست و حفاظت از آن، مهم‌ترین مسأله تمام جوامع بشری است که با سلامت بشر ارتباط مستقیم دارد اما متأسفانه ما در این بُعد به دلیل بی‌ توجهی به محیط زیست و از بین بردن سرمایه‌هایی که خدا به ما داده، دچار عقب‌افتادگی تاریخی هستیم.

وی با تأکید بر این که لازم است رفتارهای نادرست و تصورات غلط گذشته در باره محیط زیست را تغییر دهیم و برای کاهش آلودگی هوا منتظر وزش باد و بارش باران نمانیم، اعلام کرد: مدیریت شهری در تهران همواره تلاش کرده تا پیشتاز و پیشقراول کارهای مهم و بر زمین مانده باشد و بر این اساس، کم ‌توجهی‌ها به محیط زیست ما را بر آن داشت تا از طریق کمپین «آسمان آبی – زمین پاک» به این موضوع مهم ورود پیدا کنیم.

 

نقش «مدیریت تقاضا» و «مدیریت عرضه» در چالش ترافیک تهران

معاون شهردار تهران با اشاره به این که برخی موضوعات از توان مدیریت شهری خارج است و در مورد آن‌ها کاری نمی‌تواند انجام دهد و به عنوان نمونه، کیفیت سوخت مصرفی و تولید خودرو از حیطه وظایف ما خارج است، اظهار کرد: در هر موضوعی که ظرفیت و مسئولیت آن حتی به صورت نسبی نیز در اختیارمان قرار داشته، سعی کرده‌ایم در جهت صیانت و حفاظت از محیط زیست مؤثر واقع شویم و برای نمونه، نسبت به ارتقای کیفی و توسعه کمی ناوگان حمل و نقل عمومی،‌ اقدام نموده‌ایم.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که چالش ترافیک را باید با نگاه طیفی از فعالیت­ها مورد توجه و واکاوی قرار داد و به یک شاخص محدود نشویم، تصریح کرد: به این منظور باید فعالیت­هایی با حداکثر اثربخشی را انتخاب کنیم و به عنوان مثال، هم­زمان «مدیریت عرضه» و «مدیریت تقاضا» را به عنوان دو مبنای مهم ترافیک در ساماندهی عبور و مرور مورد توجه قرار دهیم. 

وی با تأکید بر این که اعتقاد داریم حمل و نقل عمومی باید به صورت یکپارچه، ارزان، راحت، در دسترس و ایمن باشد تا به عنوان یک سیستم قابل قبول پذیرفته شود، اضافه کرد: بر این اساس، ترافیک و مسائل و مشکلات آن در دو بخش «مدیریت تقاضا» و «مدیریت عرضه» قابل بررسی است. 

 

یک بار نیاز به مراجعه حضوری برای دریافت هر نوع خدمت 

معاون شهردار تهران با اشاره به این که هر چند سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت نسبت به گذشته نه چندان دور خیلی بهتر شده و در نقطه قابل قبولی قرار دارد اما تا رسیدن به نقطه‌ای که به آن حمل و نقل ایده‌آل می­گویند، فاصله زیادی دارد، اظهار کرد: در «مدیریت عرضه» باید مترو را توسعه بدهیم، خطوط اتوبوسرانی تندرو را دوام و قوام ببخشیم و در شبکه حمل و نقل، تنوع سیستمی ایجاد کنیم تا به نقطه­ ایده‌آل برسیم. 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که وقتی می‌توانیم بگوییم از حمل و نقل عمومی مطمئن برخوردار هستیم که زمانی که از منزل خارج می­شویم، این اطمینان را داشته باشیم که با پیمایش حداکثر 350 متر به یک امکان حمل و نقل عمومی 

می­رسیم و با تغییر حداکثر دو وسیله می­توانیم خود را به مقصد مورد نظر برسانیم، تصریح کرد: در «مدیریت تقاضا» باید کم کردن سفرهای درون شهری مورد توجه قرار گیرد و اعتقاد داریم بیش از 50 درصد از سفرهای درون شهری قابل کاهش است. 

وی در پایان با تأکید بر این که باید به نوعی عمل شود که مردم برای دریافت هر نوع خدمتی از دستگاه­های دولتی، حداکثر یک بار نیاز به مراجعه حضوری به آن دستگاه داشته باشند و این موضوع می‌تواند سفرهای درون شهری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، خاطرنشان کرد: متناسب نبودن پیشرفت خطوط حمل و نقل عمومی با آن چه بر اساس «مدیریت عرضه» و «مدیریت تقاضا» مد نظر است، به این دلیل اتفاق می­افتد که در تصمیم­گیری­هایمان ساختار مدیریت واحد نداریم و بخشی عمل می‌کنیم. 

گفتنی است «چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک»، طی روزهای سه­شنبه و چهارشنبه پنجم و ششم اسفند از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مرکز همایش­های بین­المللی برج میلاد تهران برگزار می­شود.

 

منبع: خبرخودرو