printlogo

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به این که کشور ما سابقه واردات دیرینه ای دارد، نمی توان بر انواع واردات خودرو به کشور خرده گرفت اما مونتاژ خودروهای چینی در کارخانه های خودروسازی حقیقتا موجب تاسف است.
کد خبر : 3539
تاریخ انتشار : 29 بهمن 1393 12:42:00

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به این که کشور ما سابقه واردات دیرینه ای دارد، نمی توان بر انواع واردات خودرو به کشور خرده گرفت اما مونتاژ خودروهای چینی در کارخانه های خودروسازی حقیقتا موجب تاسف است.

حمید رضا صالحی، عضو خانه صنعت و معدن تهران با بیان این که وقتی نیروی کار جوان و جویای کار در کشور وجود دارد باید استراتژی ما بر مبنای حمایت از تولید ملی باشد، اظهار داشت: به هر حال تولید خودروی چینی شاید به صنعت خودروسازی کشور کمک نکند اما از این لحاظ که موجب اشتغال نیروی کار در کشور می شود بهتر از واردات مستقیم است.

وی گفت: باید از خودروسازان پرسید که در چند سال گذشته واقعا برای شکوفایی و پیشرفت صنعت خودرو کشور چه گام هایی برداشته اند؟ آیا مونتاژ خودروی یک کشور دیگر به نوعی بازگشت به عقب نیست؟!

صالحی با اشاره به این که تصمیم کارخانجات خودروسازی مبنی بر قراردادن ریل مونتاژ خودرو در اختیار چینی ها یک اشتباه بزرگ است، تصریح کرد: بهتر است خودروسازان نگاهی هم به استقبال مردم از خودروهای چینی داشته باشند و ببینند که میزان خرید خودروهای چینی از سوی مردم روز به روز در حال افزایش است و تولید ملی در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: در سال های گذشته به دلیل بالارفتن نرخ ارز از یک سو و افزایش هزینه های تولید و تورم از سوی دیگر سبب شده است تا خودروهای داخلی از خودروهای وارد شده خارجی گران تر باشند و همین امر موجب می شود تا بازار خودرو کشور به دست خارجی ها بیفتد.

وی با اشاره به این که ریشه اصلی مونتاژ خودروهای چینی در داخل کشور را باید در زیرساخت های اقتصادی کشور جست و جو کرد، بیان کرد: واقعی کردن نرخ ارز تنها را نجات صنعت خودروسازی از وضعیت فعلی است.

عضو خانه صنعت و معدن تهران اشاره به رانت و ویژه خواری در صنعت خودرو اظهار کرد: متاسفانه این صنعت در چندسال گذشته در اختیار افراد مختلفی که فقط به فکر متامین منافع خود بوده اند جابه جا شده است و همین امر نقش موثری در عدم پیشرفت آن داشته است.

صالحی درباره مصوبه جدید وزارت صنعت ومعدن وتجارت مبنی بر این که تنها 35 نمایندگی می توانند به کشور خودرو وارد کنند، گفت: این جانب در این تصمیم گیری وزارت صنعت هیچ گونه انحصاری نمی بینم.

عضواتاق بازرگانی تهران گفت: ایراد بزرگ تصمیم وزارت صنعت در این است که متاسفانه این 35 نمایندگی درآمدهای بالایی از واردات خودرو دارند که هیچ گونه نظارتی برآن نیست و درآمد معمول آنها از فروش یک خودرو نباید بیش از 3 تا5 درصد باشد که اینطور نیست.

وی تصمیم وزارت صنعت ومعدن وتجارت درباره واردات خودرو به کشور را به لحاظ تامین خدمات پس از فروش و تعویض قطعات موردنیاز یک خودروی وارداتی مناسب دانست و گفت: درآمد نمایندگی های وارد کننده خودرو به کشور بالاتر از حد مجاز است به طوری که اگر شما به صورت شخصی یک خودرویی را به کشور وارد کنید 50 تا60 میلیون تومان پایین تر از قیمتی در می آید که نمایندگی همان خودرو را به شما می فروشد.

 

منبع: موج