نامه ویلیام مک آلیر نشان میدهد که مدیران و مدیریت ارشد جنرال موتورز در مورد نقص ایمنی جدی خودروهای این شرکت بیش از 11 سال قبل اطلاع پیدا کرده بودند در حالیکه جنرال موتورز اخیرا اقدام به فراخوان خودروهای دارای سوئیچ احتراق معیوب کرده است.
سخنگوی جنرال موتورز در واکنش به این خبر اظهار کرد این شرکت در حال انجام کاملترین بازبینی ایمنی در تاریخ خود است که شامل خودروهای ساخت دهه 1990 میشود و اگر به مشکل ایمنی برخورد کند اقدام خواهد کرد.
بر اساس گزارش رویترز، مک آلیر - مدیر سابق گروه - مسوول کنترل کیفیت خودروهایی بود که به بازار آمریکای شمالی عرضه میشدند. وی گفته است واحدش به طور مرتب مشکلات جدی در خودروهای جدید پیدا میکرد و زمانیکه وی نگرانیهایی را در این خصوص مطرح کرد، به وی گفته شد گروهش باید خود را از موضوعات ایمنی کنار بکشد.
مک آلیر به هیات مدیره گفته بود باید تحویل خودروهای غیرایمن متوقف شده و فراخوانی برای خودروهای فروخته شده صادر شود و همچنین کنترلهای ایمنی مورد بازبینی قرار گیرند تا این شرکت با نگرانیهای کاهش هزینه روبرو نشود.
اما وی در اواخر سال 1998 از سمتش کنار گذاشته شد. سوابق دادگاه نشان میدهد که مک آلیر چهار بار اقدام به شکایت از جنرال موتور کرد اما ناموفق بود.
مک آلیر هشت روز قبل کپی از اسناد سال 2002 را به اعضای مجلس نمایندگان و کمیته سنا ارسال کرد که در حال حاضر سرگرم تحقیقات از جنرال موتورز و عملکرد این شرکت در رسیدگی به مشکل سوئیچ احتراق هستند.
در گزارش آنتون والوکاس که از سوی جنرال موتورز برای تحقیقات در رابطه با بحران کنونی این شرکت استخدام شده است، هیچ تقصیری متوجه مدیران رده بالا نشده و مهندسان سطح پایینتر و وکلا مقصر این مشکل خوانده شدهاند. این گزارش خاطرنشان کرده است این کارمندان خطر این مشکل مذکور را درک نکرده و مدیران عالی رتبه را در جریان آن قرار نداده بودند.
جنرال موتورز از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 44 فراخوان داده که به حدود 20 میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان بالغ شده است. این رقم بیش از مجموع فروش سالانه خودرو در آمریکاست. از فراخوانهای امسال، حدود 6.5 میلیون دستگاه خودرو از جمله بیش از نیم میلیون دستگاه شورولت کاماروس برای مشکل سوئیچ احتراق مشمول فراخوان شدهاند.
منبع: ایسنا