printlogo

رییس هیأت اجرایی «چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک»، در آستانه برگزاری این رویداد مهم علمی در هفته نخست اسفند، محورهای 12 گانه کنفرانس مذکور را اعلام کرد.
کد خبر : 3476
تاریخ انتشار : 27 بهمن 1393 15:24:00

45 نفر از اساتید برجسته کشور عضو هیأت علمی کنفرانس هستند

رییس هیأت اجرایی «چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک»، در آستانه برگزاری این رویداد مهم علمی در هفته نخست اسفند، محورهای 12 گانه کنفرانس مذکور را اعلام کرد. 

مرتضی خشایی‌پور، «حمل و نقل عمومی» را نخستین محور این کنفرانس عنوان کرد و گفت: طراحی شبکه‌های حمل و نقل همگانی، تحلیل ظرفیت سیستم‌های حمل و نقل عمومی و معرفی و ارزیابی این سیستم‌ها و نیز بهینه‌سازی ناوگان حمل و نقل همگانی از جمله موضوعات محور نخست کنفرانس مذکور است.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان ترافیک با اعلام این که «سیستم‌های حمل و نقل هوشمند»، محور بعدی این کنفرانس است، اظهار کرد: سیستم‌های تصمیم‌یار برای کنترل ترافیک، مدیریت تصادف در سیستم‌های هوشمند، سیستم مدیریت پیشرفته ترافیک و ایمنی، مدیریت وقایع اورژانسی، سیستم‌های هوشمند برای سفر هوشمند، سیستم‌های هوشمند در شهر پایدار، ارتباط بین سیستم‌های هوشمند و مدیریت دانش و سرویس‌های انتقال شخصی در سیستم‌های هوشمند، بخشی از موضوعات این محور است.

وی همجوشی داده‌ها در سیستم‌های هوشمند و محاسبات سیار در این سیستم‌ها، زیرساخت‌های ارتباطی مورد نیاز سیستم‌های هوشمند، سیستم‌های هوشمند دستیار راننده، معماری ملی، استانداردها و ارزیابی سیستم‌های هوشمند و سیستم‌های نرم‌افزاری توسعه معماری سیستم‌های هوشمند را از دیگر موضوعات این محور بر شمرد و تصریح کرد: مدیریت هوشمند ترافیک، اطلاع‌رسانی هوشمند، وسایل نقلیه هوشمند، سیستم‌های حمل و نقل همگانی هوشمند، سیستم‌های امنیتی هوشمند، سیستم‌های هوشمند وسایل نقلیه تجاری، سیستم‌های هوشمند پرداخت کرایه و شهر الکترونیک و حمل و نقل شهری موضوعات بعدی محور مذکور است.

 

ترافیک با شهرسازی نسبت مستقیم دارد

رییس هیأت اجرایی کنفرانس مهندسی ترافیک با اشاره به این که «برنامه‌ریزی حمل و نقل و شهرسازی»، محور سوم این کنفرانس است که مسأله ترافیک و نسبت آن با شهرسازی را مورد توجه قرار داده، اظهار کرد: مدل‌سازی و پیش‌بینی تقاضای حمل و نقل، مدل‌های فعالیت‌ ـ مبنا (فعالیت ـ محور) حمل و نقل، برنامه‌ریزی حمل و نقل و کاربری زمین، برنامه‌ریزی حمل و نقل کالا، بررسی ساختارهای شهری، استفاده از GIS/GPS/GSM در مدل‌‌‌سازی تقاضای حمل و نقل، شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات جهت برنامه‌ریزی حمل و نقل و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی از جمله موضوعات این محور است.

خشایی‌‌پور با بیان این که «ایمنی ترافیک»، دیگر محور کنفرانس مذکور است، تصریح کرد: تحلیل اقتصادی تصادفات، مدل‌ها و روش‌های پیش‌بینی تصادفات، ساختار مدیریت حوادث و امدادرسانی، روش‌‌های نوین جهت ایمن‌سازی معابر، ممیزی ایمنی راه، شاخص‌ ریسک و مدیریت آن در شبکه‌های حمل و نقل، بررسی رفتار رانندگان، ارزیابی اقدامات ایمن‌سازی، سیستم‌های ایمنی وسایل نقلیه موتوری و ارتقای ایمنی کاربران آسیب‌پذیر، موضوعات این محور را تشکیل می‌دهند.

وی با تأکید بر این که «حمل و نقل و توسعه پایدار»، پنجمین محور کنفرانس فوق است، اضافه کرد: این محور شامل موضوعاتی همچون پیاد‌ه‌محوری و حمل و نقل انسان‌مدار، توسعه دوچرخه‌سواری، مصرف سوخت، آلودگی هوا و آلودگی صدا، حمل و نقل و محیط‌های شهری، اثرات تخریبی حمل و نقل بر محیط زیست شهری، مصرف منابع محدود در حمل و نقل شهری، ضرورت‌‌های توسعه پایدار و استانداردهای حمل و نقل است.

 

ترافیک با اقتصاد نیز نسبت مستقیم دارد

رییس هیأت اجرایی کنفرانس مهندسی ترافیک با اشاره به این که «مهندسی ترافیک»، دیگر محور این کنفرانس است، اظهار کرد: مدل‌ها و نرم‌افزارهای شبیه‌سازی ترافیک سواره و پیاده، عارضه‌سنجی ترافیک، مدیریت و کنترل ترافیک در کشورهای در حال توسعه، مدل‌سازی ظرفیت معابر سواره، دوچرخه و پیاده، مدل‌سازی ظرفیت تقاطع‌ها و جایگاه مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری از جمله موضوعات این محور است.

خشایی‌پور با بیان این که «اقتصاد حمل و نقل»، هفتمین محور کنفرانس مذکور است که مسأله ترافیک و نسبت آن با اقتصاد را مورد توجه قرار داده، تصریح کرد: ارزیابی پروژه‌ها حمل و نقلی، قیمت‌گذاری معابر شهری، نرخ‌گذاری تسهیلات حمل و نقلی، مدل‌های اقتصادی در برنامه‌ریزی حمل و نقل، اثرات حمل و نقل بر شرایط اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها، ضرورت سهیم شدن مردم در هزینه‌ها و دست‌آوردهای حمل و نقلی، قیمت‌گذاری سوخت و مالیات، یارانه‌های انرژی و حمل و نقل و تأمین مالی پروژه‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقلی، موضوعات این محور را تشکیل می‌دهند.

وی با تأکید بر این که «مدیریت سیستم‌های حمل و نقل و ترافیک»، محور بعدی کنفرانس فوق است، اضافه کرد: این محور شامل موضوعاتی همچون مدیریت تقاضای حمل و نقل، اطلاعات و جمع‌آوری داده‌ها، بحران در شبکه‌های حمل و نقل، زمان‌بندی اجرای پروژه‌های حمل و نقل، کاربری زمین، پارکینگ، محوطه‌های کارگاهی، حمل و نقل گردشگری، حمل و نقل ایام خاص، سیاست‌گذاری در حمل و نقل همگانی، ابزارهای ارتقای کارآیی سیستم‌های حمل و نقل و بررسی روش‌ها و سیاست‌های مناسب جهت افزایش عرضه سیستم‌های حمل و نقل است.

 

آموزش ترافیک یکی از مهم‌ترین محورهای کنفرانس است

رییس هیأت اجرایی کنفرانس مهندسی ترافیک با اشاره به این که «آموزش ترافیک»، نهمین محور این کنفرانس و با توجه به رویکرد فرهنگی مدیریت شهری نسبت به موضوع ترافیک با محوریت «خط سفید» به عنوان نماد نظم و انضباط، در واقع یکی از مهم‌ترین محورهای این کنفرانس است، اظهار کرد: روان‌شناسی و جامعه‌شناسی در ترافیک، آموزش و فرهنگ‌سازی در رفتارهای ترافیکی و ایمنی ترافیک و نیز تأثیر اخلاق شهروندی در رفتارهای ترافیکی از جمله موضوعات این محور حائز اهمیت است.

خشایی‌پور با بیان این که «قوانین و مقررات‌» و «مدیریت یکپارچه ترافیک»، دو موضوع مهمی هستند که مشترکاً محور بعدی کنفرانس مذکور را تشکیل داده‌اند، تصریح کرد: ساختاردهی و تعامل بین‌سازمانی، قوانین و مقررات و روش‌های اعمال آن‌ها، سیاست‌گذاری هماهنگ، موانع مدیریتی، اثربخشی اعمال قانون بر رفتارهای ترافیکی و نقش بهبود قوانین و مقررات در افزایش کارآیی سیستم‌های حمل و نقلی، موضوعات این محور را شامل می‌شوند.

وی با تأکید بر این که «طرح هندسی معابر»، یازدهمین محور کنفرانس فوق است، اضافه کرد: این محور شامل موضوعاتی همچون علائم افقی و عمودی، کنترل و مدیریت دسترسی‌ها، طراحی هندسی تقاطع‌ها، میدان‌ها و تبادل‌ها، طراحی تسهیلات حمل و نقل در معابر شهری همچون خطوط ویژه، پیاده‌راه و مسیر دوچرخه و کاربرد نرم‌افزارهای کامپیوتری در طراحی هندسی است.

 

ریاست کنفرانس بر عهده معاون شهردار تهران است

رییس هیأت اجرایی کنفرانس مهندسی ترافیک، «حمل و نقل غیر موتوری» را آخرین محور این کنفرانس اعلام کرد و گفت: استراتژی‌ها و سیاست‌های توسعه و به کارگیری حمل و نقل غیر موتوری، تجربه‌های موفق و ناموفق در زمینه توسعه حمل و نقل غیر موتوری، توسعه تسهیلات پیاده‌روی و پیاده‌راه‌ها، توسعه تسهیلات دوچرخه‌‌سواری در شهرها و برنامه‌های تشویقی به منظور استفاده از حمل و نقل غیر موتوری، موضوعات محور آخر کنفرانس پیش رو را تشکیل می‌دهند.

خشایی‌پور در پایان با تأکید بر این که 45 نفر از اساتید و صاحب‌نظران برجسته کشور در حوزه حمل و نقل و ترافیک در هیأت علمی این کنفرانس عضویت دارند، خاطرنشان کرد: هیأت رییسه کنفرانس مذکور شامل دکتر ریاضی کرمانی، دکتر اردکانیان، دکتر شیرازیان، سردار انصاری، دکتر صفارزاده، این‌جانب که ریاست آن را مهندس تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر عهده دارند.

گفتنی است «چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک» طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده (پنجم و ششم اسفند) از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزاری می‌شود.

 

منبع: خبرخودرو