ابوالقاسم آروند ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نقدینگی قطعه سازان اظهار داشت : امروز اغلب قطعه سازان با مشکلات جدی نقدینگی مواجه هستند .
وی افزود: در حال حاضر مهمترین مانع تولید در شرکتهای قطعه ساز بحث نقدینگی که باید نسبت به تامین آن اقدام شود.
وی گفت : البته حمایت مالی از قطعه سازان نیز می تواند در به روز رسانی ماشین آلات صنعتی و نزدیک شدن قطعه سازان به استانداردهای اروپایی و رقابت پذیری جدی با شرکتهای خارجی موثر واقع شود.
وی تاکید کرد : برای رفع مشکل نقدینگی قطعه سازان علاوه بر ارائه تسهیلات ، باید فرصتی به شرکتها برای پرداخت معوقات مالیاتی بدون جریمه دیر کرد داده شود تا مشکلات نقدینگی شرکت ها تا حدودی برطرف شود.
وی همچنین با اشاره به لزوم ادغام در واحدهای قطعه سازی به عنوان راهکاری موثر گفت : در صورتیکه قطعه سازان کوچک بایکدیگر ادغام شوند و تشکیل یک هلدینگ دهند وضعیت تولید و نقدینگی در این صنعت تا حدودی بهتر خواهد شد.
عضو انجمن قطعه سازان همچنین با اشاره به مزیت ادغام قطعه سازان خاطر نشان کرد : تجمیع قطعه سازان ضمن اینکه موجب کاهش هزینه ها در شرکتهای قطعه ساز می شود بلکه زمینه و بستر لازم برای ورود به بازار های جهانی را برای این صنعت سهل تر خواهد کرد.
آروندافزود : البته چنانچه دولت از این صنعت حمایت های لازم را به عمل نیاورد زمینه های رقابت نیز برای قطعه سازان فراهم نخواهد شد.
وی ادامه وجود منابع متعدد تولید مانعی در استقبال از این طرح عنوان کرد و افزود : البته خودروسازان به جهت اینکه از نظر تحویل دچار مشکل نشوند معمولا خواستار تعدد منابع هستند در حالی که قطعه سازان معتقدند حداقل سه منبع برای هر قطعه کفایت می کند.
وی تاکید کرد : در وضعیت کنونی به نظر می رسد که خودروسازان باید به دنبال تولید خودروهای قابل رقابت به لحاظ تکنولوژی و زیبایی و کیفیت و مطابق با خودروهای روز اروپا باشند و در این جریان باید تنوع در تولید شرکتها خودروساز خارجی سرلوحه شرکتها قرار گرفته تا در این راستا خودروسازان داخلی نیز در وضعیت رقابتی قرار گیرند.
منبع: خبرخودرو