«مجله ماشین» - مسیح فرزانه / ایتالیاییها مردمانی خوش لباس هستند و این ویژگی برای مدیران برندهای ایتالیایی هم صدق میکند مانند «مونته زمولو» (که البته حالا از فراری رفته) از همین دسته بود و البته «وینکلمن» (اهل برلین آلمان) که آموزش دیده مکتب مرسدس بنز است، اما از سال 2005 تاکنون در بولونیا در جمع لامبورگینی سازان است. در موتورشوهای مختلف و یا مراسم رونمایی از مدلهای جدید لامبورگینی یا همان El toro (در زبان اسپانیایی یعنی گاو خشمگین) در سراسر دنیا حضور پیدا میکند.
یک دهه از زمانی که «وینکلمن» بر مسند مدیریتی لامبورگینی تکیه زده میگذرد و این کمپانی خوب سود میدهد. در حقیقت برخی برندهای لوکس ایتالیایی طی این سالها، سهام خود را به آلمانها واگذار کردهاند، (مثل لامبورگینی یا دوکاتی و حتی مازراتی که مدیریتش را آقای «وستر» اهل لاینز آلمان به عهده دارد). چون ژرمنها استعداد نابی در مدیریتهای موفق دارند. حالا باید دید آیا پس از رفتن «مونته زمولو» از فراری، فرد بعدی یک آلمانی است که جایش مینشیند؟ و پس از مازراتی و لامبورگینی حالا فراری هم آلمانیزه میشود یا خیر؟!
لامبورگینی حالا بهعنوان یکی از فرزندان گروه خودروسازی فولکس واگن، با انبوهی از نوابغ (مثل بوگاتی، بنتلی، پورشه و. . . . ) در سال 2012 حدود 369 میلیون و سال 2013 حدود 404 میلیون پاوند درآمد داشته و پیشبینی میشود که با ورود مدل جدید Huracan به چرخه تولید، این درآمد بیشتر شود.
«وینکلمن» که سابقه خدمت در ارتش آلمان را هم داراست 11 سال مدیر گروه فیات بود (یعنی بزرگترین گروه خودروسازی ایتالیایی که باز هم یک آلمانی هدایتش میکرد)، ماشین مورد علاقهاش لامبورگینی جوتا و 350GT است، از افرادی چون «وینستون چرچیل» و نویسنده نامی «ارنست همینگوی» خوشش میآید و به 4 زبان زنده دنیا (انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی و فرانسه) تسلط کامل دارد، حتی موفق به دریافت نشان «شوالیه» در ایتالیا شده است.
وی در مورد شهر بولونیا (جایی که سالها در آن زندگی کرده) میگوید: بولونیا حدود 400 هزار نفر سکنه دارد. معمولاً در دنیا این شهر را با اسم لامبورگینی میشناسند گرچه بستنیهای ایتالیایی هم شهرت جهانی دارند! ما نسبت به این شهر احساس مسئولیت میکنیم و از اینکه این احساس مثبت دو طرفه بین ما و ساکنین شهر وجود دارد خوشحالیم. بسیاری از من میپرسند اصالتاً آلمانی هستی، در برلین متولد شدی اما در ایتالیا بزرگ شدی. . . قلب تو به کجا تعلق دارد؟ اگر واقعیت را بخواهید من بیشتر خود را ایتالیایی میدانم، اما کلاً یک ملیت ندارم! بیشتر عمرم را در ایتالیا گذراندم و خیلی از مردم اینجا من را ایتالیایی میدانند و بهعنوان یک شهروند ایتالیایی به من احترام میگذارند. اما به شخصه خود را یک اروپایی میدانم. ما کارمندان زیادی در شرکت از ملیتهای مختلف داریم که همه آنها در یک جهت تلاش میکنند: ساختن لامبورگینی که یک حس مثبت و فوقالعاده است. چیزی که برای مردم اهمیت دارد، زندگی و خوب زندگی کردن بوده و اینکه متعلق به کجا هستند. تاریخ مخصوصاً برای خودروسازان یک واژه ارزشمند است و برای برندهای لوکس آن چیزی که بهعنوان میراث گذشته از آن یاد میشد اهمیت دارد و شما حتماً میبینید که چقدر برای این برندها دشوار است در حیطهای از بازار قدم بگذارند که چیزی از آن سبک و گذشتهاش به همراه ندارند!
به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، افرادی که به ایتالیا سفر کردهاند آن را یکی از زیباترین کشورهای دنیا قلمداد میکنند، اما مدیریت در این کشور فوت و فن خود را دارد. فرد کارکشتهای مثل «وینکلمن» چگونه از پس از این کاربر میآید؟ وی میگوید: همه چیز به نقطه شروع شما با مردم برمیگردد. اگر شما دید قوی داشته باشید، میگذارید مردم کنار شما باشند. طرح شما برای باورپذیری روی مشتری آماده و مهیا میشود. همچنین یاد گرفتم که باید به انسانها آزادی عمل داد، آنها را محدود نکرد و به اندازه توانشان از آنها انتظار داشت. برای همین در مدیریت باید تعادل برقرار کنید و آدمها را خوب بشناسید.
او درباره شناخت کارمندانش میگوید: اینجا 1300 نفر کارمند داریم! امکان ندارد همه آنها را بشناسم. اما با اکثر آنها آشنا هستم. همیشه سعی کردیم فضای دوستانه را حفظ کنیم. چون دائماً در حال پیشرفت، گسترش و به روز رسانی هستیم. در حقیقت روی رفتار صحیح داشتن با کارمندان تأکید داریم. اگر به آنها مثل یک کارگر صرف نگاه کنید، پس از مدتی کوتاه انگیزه خود را از دست میدهند و در نهایت شما آنها را از دست میدهید! رسیدن به تکنولوژی بهتر و سوپرماشین بهتر، فقط رسیدن به یک هدف گذرا و ساده نیست بلکه یک رویاست که ما آن را میپرورانیم و به واقعیت نزدیک میکنیم.
«اشتفن وینکلمن» میافزاید: پدرم یک دیپلمات بود که برای سازمان ملل کار میکرد و همین مسئله باعث شد که ما برای زندگی به رم نقل مکان کنیم. او شخصیت محوری در خانواده داشت. همینطور دوستان بسیاری داشت. همین مسئله باعث شد من هم مثل او دوستان بسیاری داشته باشم. وی که حالا دهمین سال است که بر پست مدیریت برند لامبورگینی تکیه زده و موفقیتهای مالی و کاری نیز کسب کرده در مورد مدیران مافوق خود میگوید: من توسط «مارتین وینترتورن» مدیرکنونی گروه فولکس واگن، دقیقاً زمانی که وی مدیر آئودی بود استخدام شدم. هر دوی این افراد کاراکترهای قوی برای مدیریت دارند و از اینکه حالا با اعتماد به من در طی 10 سال گذشته، برند رو به رشد و سودآوری است، خوشحالم.