علی علیلو با تشریح جزئیات گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، اظهار داشت: در این گزارش آسیبشناسی و ناکارآمدی در ساختار، سهامداری و بحثهای مالی خودروسازان مورد توجه قرار گرفته که دلیل اصلی اینکه خودروسازان نتوانستهاند رشد مناسبی در سالهای گذشته داشته باشند، به همین مسائل برمیگردد.
وی تصریح کرد: دلیل اینکه در حال حاضر قیمت خودرو بی سرو سامان است و هیچ کس نمیتواند برای آن تعیین تکلیف کند، در همین موارد قابل پیگیری است.
وی با تأکید بر اینکه مشکلات پایهای صنعت خودرو باید برطرف شود، تصریح کرد: اگر این مسائل حل شود، صنعت خودروسازی به طور طبیعی مسیر خود را پیدا میکند و قیمت و رقابت ایجاد خواهد شد.
علیلو با بیان اینکه گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان بایگانی نخواهد شد، گفت: طبق توافقی که با وزیر صنعت و خودروسازان داشتیم، قرار شد هر دو ماه یک بار نحوه پیادهسازی نتایج گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مورد ارزیابی قرار گیرد تا اصلاحات لازم انجام شود و به نقطه مطلوب برسد.
وی ادامه داد: بر این اساس، عمده مشکلات صنعت خودرو طی 6 ماه تا 8 ماه با پیگیری جدی مدیران خودروساز برطرف خواهد شد.
به گفته رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، موضوع قیمتگذاری خودرو از جمله مسائل اصلی در گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی است.
وی تأکید کرد: قیمت خودرو نباید صرفاً توسط یک نهاد تعیین شود، بلکه مشکلات مربوط به قیمتگذاری و ناموزون بودن قیمت خودرو باید با حل مشکلات پایهای برطرف شوند.
وی ادامه داد: در ساختار خودروسازان، قیمت تمام شده و هزینههای آنها مشکلات اساسی وجود دارد که اگر اصلاح شوند، مشکل قیمتگذاری خودرو نیز برطرف خواهد شد.
علیلو با بیان اینکه منتظر تعیین تکلیف هیأت رئیسه برای قرائت گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در صحن علنی مجلس هستیم، گفت: این گزارش هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.
گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور روز گذشته در کمیسیون صنایع مجلس با حضور وزیر صنعت و مدیران عامل ایران خودرو و سایپا قرائت شد و با 19 رأی برای قرائت در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.
منبع: فارس