printlogo

توکیو قصد دارد در راستای برنامه دولت شینزو آبه برای کاهش اتکا به نیروی هسته‌ای و آمادگی برگزاری بازی‌های المپیک 2020 بودجه 45.2 میلیارد ین (385 میلیون دلار) به یارانه خودروهای پیل سوختی و ایستگاه‌های شارژ آنها اختصاص دهد.
کد خبر : 3026
تاریخ انتشار : 02 بهمن 1393 11:56:00

پایتخت ژاپن 35 ایستگاه برای شارژ خودروهای پیل سوختی مبتنی بر هیدروژن خواهد ساخت و سرگرم مذاکره با تویوتا موتور و هوندا موتور است تا سال 2020 تعداد 6000 خودروی هیدروژنی در جاده باشند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بیش از 80 درصد از هزینه‌های ساخت ایستگاه‌های هیدروژنی توسط دولت توکیو تامین خواهد شد.

ژاپن پس از زلزله و سونامی سال 2011 که به نیروگاه هسته‌ای دایچی فوکوشیما صدمه زد و باعث شد این کشور بدترین فاجعه هسته ای از زمان جنگ جهانی دوم را متحمل شود، منابع خود را به نیروی هیدروژنی اختصاص داده است. هزینه برای زیرساخت هیدروژن در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت ژاپن برای کنترل هزینه‌ها در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک تحت فشار قرار دارد.

تویوتا هفته گذشته خودروی میرای را که نخستین مدل پیل سوختی بازار انبوه است به شینزو آبه داد. نخست وزیر ژاپن پس از تست کوتاه این خودرو در محل دفترش آن را بسیار راحت توصیف کرد و گفت مایل است همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها میرای داشته باشند.

این خودروساز مایل است با همکاری با سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در ترویج جامعه هیدروژنی سهیم باشد. یارانه‌های ژاپن برای خودروهای پیل سوختی بسیار بیشتر از تشویق‌هایی است که چین، آمریکا و اروپا برای خودروهای برقی اختصاص داده اند.

آکیو تویودا، رییس تویوتا هفته گذشته اظهار کرده بود که این خودروساز پس از دریافت حدود 1500 سفارش برای میرای که 60 درصد آن از سوی دفاتر دولتی و ناوگان شرکت‌ها بوده است، درصدد افزایش تولید این خودرو است.

خودروی پیل سوختی دوستدار محیط زیست محسوب می‌شوند زیرا با تبدیل هیدروژن به برق، به جای دود بخار آب منتشر می‌کنند اما محدودیت رانندگی با این خودروها و نبود ایستگاه‌های سوخت گیری، مانع گسترش بازار خودروهای برقی و هیدروژنی شده است در حالیکه به گفته مدافعان محیط زیست، این خودروها می‌توانند نقش حیاتی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ایفا کنند.

میرای بدون سوخت گیری مجدد می‌تواند با سرعت حدود 650 کیلومتر در ساعت حرکت کند که سه برابر بیشتر از خودروهای برقی است و باک آن همانند خودروهای بنزینی در ظرف چند دقیقه پر می‌شود.

خودروهای باتری‌داری که از سوی خودروسازانی مانند تسلا موتورز و نیسان موتور تبلیغ می‌شوند، برق را در باتری‌های یون لیتیومی بزرگ ذخیره می‌کنند اما در خودروهای هیدروژنی، پیل‌های سوختی برق را از واکنش الکتروشیمیایی هیدروژن و هوا ایجاد می‌کنند و تنها بخار آب را به عنوان محصول این واکنش تولید می‌شود.

 

منبع: ایسنا