وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نخستین همایش سیستمهای حمل و نقل هوشمند جادهای با بیان اینکه هدف هوشمندسازی تنها ایمنی نیست، گفت: هم اکنون ۴۸۰ هزار کامیون در کشور کارت سوخت دارند، ولی حدود ۱۰۰ هزار کامیون دست کم در سال گذشته در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای هیچ بارنامهای دریافت نکرده اند.
عباس آخوندی افزود: در شرایط کنونی هیچ اطلاعی از تردد برخی کامیونها در سطح جادههای کشور در دست نیست. میبینیم که مدیریت سوخت تا چه میزان به اطلاعات نیاز دارد، به این ترتیب مواردی چون مدیریت سوخت ترانزیت، افزایش درآمدهای ترانزیتی و توزیع یکنواخت بار در سطح جادهها به هوشمندسازی جادهها نیاز دارد.
وی با بیان اینکه بار محوری وارد شده بر کف جادهها یکی از عواملی است که بیشترین ضربه را به جادهها وارد میکند و از عمر مفید آنها میکاهد بر بحث هوشمندسازی تاکید و تصریح کرد: مواردی چون افزایش سرعت امداد و نجات، کاهش تلفات، بهینهسازی مسیر حرکت و افزایش ترانزیت متأثر از مدیریت هوشمندسازی خواهد بود،گفت: تلاش میکنیم با نصب دوربینهای ثبت سرعت و دوربینهای نظارت تصویری، اطلاعات ترافیکی راهها در اختیار همه ارگانهای دستاندرکار جادهای به صورت آنلاین قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی درباره اختصاص سهمیه سوخت به کامیونهای حمل بار جادهای براساس پیمایش، عنوان کرد: حدود ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون پارسال هیچ بارنامهای از سازمان راهداری دریافت نکردهاند، با این حال، سهمیه سوخت داشته اند.
آخوندی ادامه داد: طی هماهنگی صورت گرفته با وزارت نفت مقرر شد همه کارتهای هوشمند ناوگان توسط سازمان راهداری دراختیار شرکت فرآوردههای نفتی قرار گیرد تا بسته به میزان پیمایش کامیونها، سوخت به آنها اختصاص یابد.
وی گفت: از ابتدای سال آینده این موضوع عملیاتی میشود و کامیونهای ناوگان عمومی جادهای حمل بار براساس پیمایش، سوخت دریافت خواهند کرد.
منبع: خبرخودرو