حبیب الله محمودان با بیان اینکه از لحاظ تکنولوژی تولید قطعات موتورسیکلت در کشور هیچ مشکلی نداریم، اظهار کرد: با توجه به اینکه در امر صادرات قطعات موتورسیکلت سیاست گذاری خوبی صورت نگرفته این قطعات در کشور تولید نمیشود.
وی با بیان اینکه پیش از این نیز قوای محرکه موتورسیکلت را در کشور تولید کردهایم، گفت: در حال حاضر امکان تولید این قطعه را داریم اما برایمان صرفه اقتصادی ندارد و با توجه به اینکه در کار صنعتی صرفه اقتصادی و نحوه تجاری سازی جزو ملزومات کار است، نمیتوانیم به تولید قوای محرکه موتورسیکلت بپردازیم.
عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت و دوچرخه افزود: چین که در حال حاضر اقدام به تولید قوای محرکه موتورسیکلت می کند 15 تا 16 میلیون مصرف داخلی دارد و 20 تا 30 میلیون صادرات را برای خود ایجاد کرده است.
محمودان با بیان اینکه تولید قوای محرکه موتورسیکلت در کشور ما تیراژ صنعتی ندارد، اظهار کرد: مصرف داخلی ما نیز در تیراژی نیست که بتوانیم خودمان اقدام به ساخت این قطعه کنیم.
عضو سندیکای تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت و دوچرخه ادامه داد: برای مثال در حاضر حاضر از چین قفلهایی را با تنوع بسیار زیاد وارد می کنیم که در ایران نیز امکان ساخت آن وجود دارد اما به دلیل تیراژ کم، صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه مصرف داخلی کشور ما در بهترین شرایط به دو میلیون میرسد، گفت: در عراق نیز مصرف موتورسیکلت به تازگی رونق پیدا کرده و نهایتا میتوانیم بین 200 تا 300 هزار موتور را به آنجا صادر کنیم. از سوی دیگر برای افغانستان نیز به عنوان بازار هدف فقط میتوان 100 هزار موتورسیکلت در نظر گرفت.
محمودان همچنین درباره تامین مواد اولیه تولید قطعات موتورسیکلت در کشور اظهار کرد: خوشبختانه مواد اصلی ساخت قطعات موتورسیکلت مثل شمش آلومینیومی یا پلیمرهای پلاستیکی تولید داخلی دارد و از نظر تامین مواد اولیه مشکلی نداریم.
منبع: ایسنا