printlogo

همزمان با روز ملی هوای پاک و در همایش دوباره آسمان آبی، پنل تخصصی با موضوع عملکرد دستگاهها و برنامه‌های آتی در خصوص کیفیت هوا در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد و اعضای پنل نیز به سوالات پاسخ دادند.
کد خبر : 2950
تاریخ انتشار : 29 دی 1393 14:24:00

میزان بنزن بنزینهای سوپر کاهش یافته است

در این پنل، قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص سوالی مبنی بر اینکه با جایگزین شدن بنزینهای معمولی به استاندار یورو ٤ و کاهش بنزن در آنها، چرا همچنان میزان بنزن در بنزینهای سوپر بالاست گفت: از دیماه سال گذشته تولید بنزین یورو ٤ را در پالایشگاه شازند اراک با میزان تولید ١٥ تا ١٦ هزار لیتر در روز آغاز شد که از این میزان تولید، برای شهر تهران و کرج استفاده می‌شود.

شاهرخ خسروانی افزود: براساس استانداردهای جهانی بنزینهای یورو ٤ با اکتان ٩٥ مد نظر است، اما به دلیل اینکه هدف ما در وهله اول کاهش آلاینده‌ های خطرناکی مثل بنزن، آروماتیکها و ترکیبات گوگرد بود، تولید بنزین یور ٤ با اکتان ٩١ را شروع کردیم و این بنزین جایگزین بنزینهای معمولی شده است.

وی تصریح کرد: بنزینهای سوپر دارای اکتان ٩٥ و استاندارد یورو ٤ هستند، اما از نظر برخی مواد موثر کمی با یورو ٤ تفاوت دارند، البته نسبت به گذشته بهبود یافته است.

خسروانی تصریح کرد:ارتقا و توزیع بنزین مناسب با استانداردهای جهانی زمان بر است و ما در تلاش بهبود هر چه بیشتر سوخت در تمام زمینه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: بنزین سوپری که در شهر تهران توزیع می‌شود در پالایشگاه شازند تولید شده و مطابق با استانداردهای زیست محیطی است.

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص اینکه آیا افراد مرتبط با مواد فرار نفتی، مورد معاینات پزشکی قرا می‌گیرند تا مشخص شود در آنها بیماری خاصی ایجاد می‌شود یا خیر عنوان کرد: کارکنان شرکت پالایش فرآورده‌های نفتی بصورت دوره‌های زمانی که بر مبنای سن افراد طراحی شده است، مورد معاینه‌های طب صنعتی قرار می‌گیرند.

به گفته وی همچنین مخازن تولید و حمل فرآورده‌هایی که داری بخارات و گازهای قابل انتشار هستند ایزوله است و در مکانهایی که احتمال خطر نشت مواد نفتی باشد سنسورها حس گر وجود دارد که در صورت بروز انتشار اعلام خطر می کنند.

 

پیش بینی مالیات سبز در بودجه ٩٤

در ادامه این پنل، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در خصوص اینکه جرایم واحدهای آلاینده برای محیط زیست کارایی ندارد، گفت: این مشکل را در طرحی به عنوان مالیات سبز در حال اصلاح داریم و این موضوع در بودجه سال ٩٤ در نظر گرفته می‌شود.

سعید متصدی در خصوص بلند مرتبه سازیهای انجام شده در کلانشهرها که موجب بروز آسیبهای زیست محیطی و هدر رفت انرژی می‌شود اشاره کرد و افزود: طی نامه‌ای از شوراهای شهر و شهرداریها خواستار ارائه یک نظم و ساماندهی مناسب در این خصوص شده‌ایم، همچنین در کمیسیون شهر سازی مطرح کرده‌ایم که سازه‌هایی مثل شومینه که باعت هدر رفت منابع طبیعی می‌شود در ساختمانها ساخته نشود.

 

ورود جدی وزارت کشور به معاینه فنی

معاون سازمان شهرداریها و دهیاریها نیز در پاسخ سوالی در خصوص تخلفات موجود در معاینه فنی خودروها تصریح کرد: نوسازی حمل و نقل عمومی از اولویتهای مهم وزارت کشور است که طی بررسی سه سال انجام شده، تا سال ٩٥، هفده هزار اتوبوس فرسوده و بیش از ٧٠ هزار تاکسی فرسوده خواهیم داشت.

علی نوذر پور افزود: براساس برسی انجام شده و برگزاری جلسه های مستمر تفاهمنامه‌ای  با وزارت نفت در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی امضا شده است که براساس آن وزارت نفت از محل درآمد حاصل از صرفه جویی مصرف سوخت برای نوسازی اتوبوس و تاکسیها به شهرداری کمک می کند.

معاون سازمان شهرداریها و دهیاریها تصریح کرد: سرمایه گذاری در زیر بنای حمل و نقل ریلی نیز یکی دریگر از موارد این تفاهمنامه است.

نوذر پور عنوان کرد: متاسفانه در سیستم معاینه فنی یکپارچه شهرداریهای کلانشهرها همکاری لازم را نداشتند که با رایزنیهای انجام شده با شهردایها به تفاهم رسیده‌ایم تا نظارتهای پیوسته صورت پذیرد و سیستم یکپارچه معاینه فنی در تمام شهرها اجرایی شود، همچنین به مراکز متخلف در مرحله اول تذکر و در صورت تکرار تعطیل می‌شود.

 

خودرو های فرسوده عامل ٩٥ درصدی آلایندگی هوا

مدیر کل صنایع خودروسازی نیز در خصوص امار ارائه شده در خصوص آلاینده بودن خوردوهای تولیدی گفت: متاسفانه با وجود نیاز کشور در برنامه ریزیها به آمار و اطلاعات درست،همچنان گزارش برخی مسئولان براساس شنیده‌ هاست، این در حالیست که اگر هر ارگانی در چارچوب وظایف خود عمل کند هیچگونه مشکلی نخواهیم داشت.

امیر حسین قناتی افزود: میزان آلایندگی مطرح شده در خصوص خودروها، ٨٠ درصد کل آلایندگی هوا است،اما از این میزان ٩٥ درصد آن مربوط به خودرو های فرسود است،چرا که تمامی خودروها در خط تولید توسط سازمان حفاظت محیط زیست مورد نظارت و تایید قرار می‌گیرد، اما پس از تحویل خودرو به مصرف کننده هیچگونه مراقبت و نظارتی صورت نمی‌گیرد.

 

منبع: خبرخودرو