printlogo

سید فخرالدین شبیری
کد خبر : 2930
تاریخ انتشار : 28 دی 1393 16:59:00

«مجله ماشین» - با آغاز سال نو 2015 میلادی، کارخانه‏های خودروسازی جهان، انواع محصولات تازه خود را وارد بازار کرده اند؛ تولید و عرضه اتومبیل، هر سال با برنامه‏ریزی و پیش‏بینی‏های لازم انجام می‏شود؛ از این رو خودروسازها تبلیغات وسیعی در سراسر جهان به عمل می‏آورند زیرا بیشترین هدف و تلاش خود را برای صادرات و کسب بازارهای جهانی در نظر می‏گیرند.

امسال نیز اتومبیل‏سازان آمریکایی، اروپایی، ژاپنی، کره‏ای و چینی، رقابت شدیدی در این راه آغاز کرده‏اند. در این میان خودروهای چینی، کیفیت و مرغوبیت محصولات سایر کشورها را ندارند، اما به جهت ارزانی نسبی قیمت و زیبایی ظاهر، بسیاری از بازارهای جهان را قبضه کرده‏اند!

کارخانجات خودروسازی جهان برای فروش بیشتر، به انواع وسایل تبلیغاتی روی می‏آورند. علاوه بر تبلیغ در رادیو، تلویزیون، اینترنت و مطبوعات، همه روزه این کارخانه‏ها نتایج پژوهش‏ها و تولیدات خود را برای مراکز رسانه‏ای می‏فرستند و همزمان تمام کشورهای پیشرفته، از دگرگونی‏های تازه آگاه می‏گردند. بنابراین هموطنان ما نیز همواره «اطلاعات روز» صنایع خودرویی را در «مجله ماشین» و  وب سایت اینترنتی ما مطالعه می کنند.

کمپانی‏های جهان به این تبلیغات نیز قانع نمی‏شوند و با ایجاد نمایشگاه‏های مختلف و دعوت از نمایندگان مطبوعات جهان، ایشان را از نزدیک با تولیدات و نحوه عرضه محصولات خود آشنا می‏کنند.

همچنین نمایندگان رسانه‏ها از کارخانجات و چرخه تولید بازدید می‏کنند؛ در اکثر این دیدارها نویسندگان و گزارشگران «مجله ماشین» حضوری فعال دارند. تمام تلاش ما برای کسب آگاهی بیشتر و انتقال آنها به خوانندگان محترم است. در همین جا لازم است اشاره کنیم که معمولاً هزینه‏های هواپیما، هتل و تهیه بلیط ورودی از سوی کارخانجات سازنده پرداخت می‏شود. اما در مقابل از ما چاپ گزارش بازدید می‏خواهند که آن هم به رایگان صورت می‏گیرد!

اخیراً کمپانی‏ها و نمایندگان فروش ماشین‏های چینی در کشورمان، پا را فراتر نهاده‏اند. آنان به جای اینکه نمایندگان مطبوعات را به چین ببرند تا از مراکز تولید دیدار کنند، می‏فرمایند: «ما خودرو را در تهران برای تهیه گزارش در اختیار نویسندگان و عکاسان مجله ماشین قرار می‏دهیم». می‏پرسیم آیا می‏خواهید «رپرتاژ آگهی» تهیه کنیم و هزینه چاپ را پرداخت می‏کنید؟! می‏گویند: خیر، «به خرج مجله ماشین، گزارش، عکس و فیلم تهیه کنید. . .» !

متأسف می‏شویم که باید اخبار ماشین‏سازی کارخانجات بیگانه را به «رایگان» چاپ کنیم و لابد فقط باید جنبه‏های مثبت آنها را مد نظر قرار دهیم!

کارخانجات داخلی خودمان هم به این مسایل بی‏اعتنا هستند، چون محصولات آنها، هنوز تولید نشده، به فروش می‏رسد. رقابتی هم در کار نیست، قیمت هم هر چه باشد، مردم مجبورند بخرند! یادتان هست برای نرخ‏گذاری ماشین‏های ساخت داخل، چند ماه یا چند سال بین تولیدکنندگان و مصرف‏کنندگان، بحث و جدل بود؟! خریداران انتظار ارزانی داشتند و فروشندگان برعکس، آخر هم گران و گران‏تر شد.