printlogo

این روزها خبرهای رسیده حاکی از توقف تولید پراید است. سال ۱۳۷۲ تولید این خودرو در سایپا در حالی آغاز شد که بازار ایران فاقد تنوع خودرو بود. شرکت سایپا پس از مدتی توانست با کمک قطعه سازان داخلی، به ساخت داخلی این خودرو بپردازد البته خودروی مذکور با نام و ظاهر مختلف در بازار ایران عرضه شده است.
کد خبر : 2898
تاریخ انتشار : 27 دی 1393 16:25:00

طی سال های متمادی بخش های مختلف پراید ارتقا داده شد و براساس یک پلت فرم با ظواهر متفاوت در قالب سایپا ۱۱۱، ۱۳۱، 132، ۱۴۱، ۱۵۱ و غیره در کشور به تولید انبوه رسید.

هر چند این خودرو نزدیک به دو دهه است که در ایران تولید می شود، اما توانسته است بخشی از بازار بین المللی را نیز به خود اختصاص دهد به عبارتی دیگر سهم عمده صادرات سایپا از آن پراید است. تولید طولانی مدت این محصول و البته انتقاداتی که گاهی به جا و گاهی بی جا از این خودرو می شد، شرکت سایپا را برآن داشت تا رفته رفته خط تولید پراید را به خودروی دیگری واگذار کند.

به عبارت دیگر، شرکت سایپا قصد دارد تولید پراید را متوقف کند. شاید در ابتدای امر، توقف تولید پراید تغییرات شگرفی را در بازار خودرو ایجاد کند، اما قطعا در یک برهه زمانی تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.

زمزمه های توقف تولید پراید، علی رغم آنچه انتظار می رفت افزایش تقاضا را به دنبال داشته است. این در حالی است که انتقاد از خودروی پراید بارها و بارها در رسانه های ملی اتفاق افتاد و القابی همچون ارابه های مرگ را به دوش کشیده است؛ اما به نظر می رسد عملکرد خریداران، مخالف انتقادات وارد شده به پراید است.

در چنین شرایطی فعالان بازار معتقدند باید در انتظار افزایش قیمت این خودرو بود. البته این امری بدیهی است؛ چراکه با توقف تولید پراید و افزایش تقاضا، بر اساس اصول اقتصادی و رفتارهای بازار، قیمت این محصول افزایش خواهد یافت.

پراید به دلایلی همچون کوچکی ابعاد، میزان مصرف بنزین و قیمت نسبتا پایین در مقایسه با سایر خودروهای موجود در بازار، هنوز هم به عنوان اولین گزینه در سبد کالای خانوار قرار می گیرد. 

با توجه به این که اکثریت جامعه را قشر متوسط و ضعیف تشکیل می دهند، قیمت پراید می تواند همواره این خودرو را در گزینه های انتخابی این اقشار قرار دهد. در نتیجه با توقف تولید پراید، این گروه اقدام به خرید کرده و افزایش تقاضا و کاهش عرضه، به افزایش قیمت ختم خواهد شد.

با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضا در بازار خودرو همچنین زمزمه های توقف تولید پراید هم اکنون بهترین زمان ممکن برای خرید این خودرو است. چراکه هجوم تقاضا به سوی پراید در شرف وقوع است و تداخل این موضوع با بازار پایان سال، قیمت این خودرو را با تغییراتی مواجه خواهد کرد.

به همین خاطر به سراغ عیسی امامی از اعضای شورای رقابت رفته ایم تا نظر وی را در این مورد جویا شویم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه خودروسازی سایپا قرار بود در کیفیت پراید تجدید نظر کند گفت: متاسفانه قیمت با میزان تولید پراید رابطه منطقی ندارد و سایپا باید در تعیین قیمت این خودرو تجدید نظر کند.

وی بابیان اینکه توقف تولید پراید از این جهت که سبب می شود صنعت خودروسازی پیش به سوی تولید خودروهای باکیفیت برود بسیار امر پسندیده ای است می گوید: در این شرایط باید از مدیران خودروسازی سایپا این سوال را کرد که آیا خودرویی جایگزین پراید کرده اند که مردم پیش به سوی آن بروند؟

عضو شورای رقابت همچنین به این موضوع اشاره کرد که اگر سایپا قصد دارد خودرو تیبا را جایگزین پراید کند آیا واقعا در تامین و افزایش قطعات این خودرو در کشور گامی برداشته است؟

امامی با اشاره به این که هنوز در صنعت خودرو به خودکفایی لازم نرسیده ایم می افزاید: مدیران سایپا باید در فکر این موضوع هم باشند که با توقف تولید پراید ممکن است قیمت این خودرو به صورت ناگهانی در بازار افزایش یابد.

نماینده مردم شهرستان های گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی می گوید: خودروی تیبا هم از نظر استقامت و استحکام تفاوت زیادی با پراید ندارد و علاوه بر آن این خودرو هم یک مدل کپی شده است و سازنده آن گروه خودروسازی سایپا نبوده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می افزاید: سایپا نه تنها در کاهش قیمت پراید گامی برنداشته است بلکه به بهانه های مختلف همانند افزایش قیمت قطعات موجب شده است این خودرو با هزینه ای گزاف به دست مردم برسد.

عضو شورای رقابت می گوید: توقف و یا کاهش تولید پراید در سایپا بیشتر به یک بازار گرمی شبیه است تا شاید از این طریق بار دیگر قیمت پراید افزایش مجددی داشته باشد.

اما در همین حال حسن فروزان مهر، مدیر فروش گروه خودروسازی سایپا با بیان این که قرار نیست تولید پراید در سایپا متوقف شود می گوید: مدیران این گروه خودروسازی برنامه ای برای کاهش تولید پراید در سال آینده دارند، ولی؛ این که کاملا تولید این خودرو متوقف شود امری است که گروه خودروسازی سایپا برنامه ای برای آن ندارد.

فروزان مهر با اشاره به این که برنامه سه الی چهار ساله گروه خودروسازی سایپا این است که به تدریج مدل های مختلف خودروی تیبا جایگزین پراید شوند می افزاید: پراید با قیمتی که به بازار عرضه می شود خود یک ضرر بزرگ برای گروه خودروسازی سایپا است و شورای رقابت باید در تعیین قیمت گذاری این خودرو تجدید نظر کند.

مدیر فروش گروه خودروسازی سایپا با بیان این که مستنداتی را به شورای رقابت داده ایم که نشان می دهد قیمت تولید پراید در مدل های مختلف بیشتر از قیمت فروش آن در بازار است می گوید: همین امر موجب شده است که گروه خودروسازی سایپا با ضررهای بیشتری از فروش پراید مواجه شود.

اما اصغر پورمتین از کارشناسان اقتصادی بر این باور است که اگر قرار است تولید پراید کاهش یابد، باید به فکر جایگزینی مناسب برای آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه 30 درصد از سود گروه خودروسازی سایپا مربوط به پراید است می گوید: اگر روزی برسد که پراید از سایپا جدا شود، مطمئن باشید که این شرکت خودروسازی دچار زیان های هنگفتی می شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که قیمت تیبا با پراید تفاوت زیادی دارد می افزاید: مدیران گروه خودروسازی سایپا باید فکری به حال قیمت گذاری تیبا کنند تا مردم قدرت خرید آن را به عنوان خودرویی که قرار است در آینده ای نزدیک جایگزین پراید شود داشته باشند.

پورمتین تیبا را جایگزین مناسبی از لحاظ استحکام و ایمنی برای پراید می داند و می افزاید: تیبا و مدل های مختلف آن می تواند از لحاظ ایمنی مردم را قانع کند ولی باید گروه خودروسازی سایپا تولید آن را به انبوه برساند تا کمبودی از لحاظ قطعات این خودرو در بازار دیده نشود.

وی بالا بودن قیمت پراید را ناشی از افزایش قیمت ارز و تحریم می داند و در این رابطه می گوید: اگر قیمت پراید ثابت باشد حتی در صورت بالا بودن حرفی در آن نیست ولی این که قیمت این خودرو هر روز دارای نوسان باشد و از سوی گروه خودروسازی سایپا هم افزایش قیمت را در چندین ماه داشته باشیم جای بسی تعجب دارد.

در هر حال باید دید آیا قصه توقف تولید پیکان این بار در مورد پراید هم تکرار می شود و شاهد افزایش مجدد قیمت این خودرو در بازار خواهیم بود یا خیر؟

 

منبع: موج