علیرضا پوررضا با اشاره به افزایش کارمزد جایگاه های سی ان جی ، افزود : با تصویب شورای اقتصاد در 29 اسفند ماه سال گذشته میزان کارمزد جایگاه های سی ان جی به دو برابر افزایش یافت اما همچنان این رقم رضایت جایگاه داران را به همراه نداشته است.
وی تصریح کرد : پیش از این نرخ کارمزد جایگاهها 40 تومان بود که با تصویب شورای اقتصاد این رقم به حدود 80 تومان افزایش یافت این در حالی است که میزان کارمزد جایگاه های وابسته به شهرداری 700 تومان ، جایگاههای دولتی 80 تومان و برای کلان شهرهاو شهرهای کوچک تری که با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد می شود نرخ کارمزدها 120 و 140 تومان تعیین شده است.
وی در ادامه از ارائه پیشنهادی به منظور اختصاص بودجه تعمیر و نوسازی جایگاهها خبر داد و گفت : به همین منظور پیشنهادی ارائه شده تا علاوه بر نرخ کارمزد ، بودجه دیگری برای تعمیر و نگهداری و نوسازی جایگاهها اختصاص داده شود که این مساله در راستای محاسباتی که صورت گرفته، تعیین و ارائه شده است.
وی تاکید کرد : بر اساس این پیشنهاد که توسط مدیریت طرح سی ان جی به معاونت نظارت و راهبردی ارائه شده ، خواسته شده است که رقمی بین 25 تا 45 تومان با توجه به سن جایگاه به منظور نگهداری ، تعمیر و نوسازی آنها اختصاص یابد اما تاکنون به تایید و تصویب نرسیده است.
وی در ادامه با اشاره به سیاست افزایش استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در کشور خاطر نشان کرد : هر چند استفاده از موتورهای الکتریکی و هیبریدی آلودگی های هوا و آلودگی صوتی را کاهش می دهد اما همچنان به لحاظ شرایط اقتصادی و فنی استفاده از این گونه موتورها برای کشور مقرون به صرفه نیست.
دبیر انجمن صنفی سی ان جی کشور با توجه به قیمت بالای خودروهای برقی گفت : در حال حاضر زیر ساخت های فنی برای اینکه بتوان سوخت الکتریک را در خودروها گسترش داد فراهم نیست و مستلزم سرمایه گذاری سنگینی است .
پوررضا افزود : در شرایط کنونی سوخت الکتریک برای کشور مناسب نیست.
وی با اشاره به ضرورت توسعه سی ان جی در کشور تصریح کرد : بدون شک در حال حاضر همچنان نیازمند توسعه سی ان جی در کشور هستیم چرا که منابع و سرمایه گازی زیادی در کشور وجود دارد و نمی توان به سهولت همچون منابع نفتی به فروش رساند و صادرات آن نیازمند سرمایه گذاری عظیمی است.
وی تاکید کرد : البته تا کنون سرمایه گذاری زیادی در صنعت سی ان جی شده است حدود 22 هزار نفر اشتغال نیز در این بخش ایجاد شده است بنابراین این صنعت نسبتا خودکفاست و تکنولوژی خوبی هم در این بخش بدست آورده و می تواند تکنولوژی خودش را خودش تامین کند بنابراین با توجه به شرایط خوبی که در این حوزه از صنعت وجود دارد چرا نباید به توسعه و استفاده بیشتر از این منبع خوب دامن زد.
وی با اشاره به اینکه ایران دومین منبع بزرگ گاز جهان را دارد افزود : چرا باید گاز سی ان جی را که می تواند آلودگی هوا را کاهش دهد اشتغال ایجاد کند و صنعت درون زای داخلی را توسعه دهد قیمت بالایی داشته باشد که رغبت به مصرف کاهش یابد.
وی گفت : البته باید برخی از مسائل مثل رفع مشکلات فنی خودروها ،افزایش پیمایش خودروها و راندمان موتورها و همچنین مشکل مکان مخزن گاز سی ان جی خودروها حل شود و خودروسازان ضمن انجام اقدامات تحقیقاتی فنی ، طراحی جدیدی نموده و مخزن گاز خودروها را از صندوق عقب به کف خودرو منتقل نمایند و در این راستا هزینه خدمات پس از فروش خودروهای گاز سوز نیز کاهش یابد.
وی تصریح کرد : همچنین دولت باید بستر لازم را فراهم نموده و قیمت سی ان جی را به میزانی کاهش دهد تا اغلب مردم رغبت نمایند به جای بنزین ، گاز سی ان جی را خریداری کنند.
منبع: خبرخودرو