مهندس کامران اخباری، افزود: این نقش به ویژه در محدوده مرکزی شهر که بافت آن فشردهتر، کاربریهای آن متنوعتر، معابر آن متراکمتر و تردد خودروها در آن بیشتر است، پر رنگتر است.
وی با تأکید بر ساخت پارکینگهای مکانیزه در نقاط پر تراکم و ساماندهی پارکینگهای موجود به منظور سامانبخشی به مدیریت توقفهای بلندمدت، اعلام کرد: استفاده از ابزارهای گوناگون در پارکینگهای حاشیهای برای به حداقل رساندن توقف خودروها به منظور امکان استفاده تعداد بیشتری خودرو از یک فضای پارک، از دیگر سیاستها و راهکارهای مدیریت ترافیک ساکن است.
کمبود جای پارک مشکل مشترک تهران و کلان شهرهای دنیاست
معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به این که کمبود محل مناسب برای پارک خودرو، تنها به شهر تهران و شهروندان آن محدود نمیشود و دغدغه مشترک مسئولان شهری و مردم در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور و کلانشهرهای جهان است، اظهار کرد: این مشکل ناشی از ناهمخوانی سرعت سرسامآور تولید خودرو و روند تدریجی توسعه زیرساختهای شهری است که مسائل و مشکلات متعددی را در شهرهای پر جمعیت ایجاد میکند که از جمله آنها، معضل جای پارک است.
اخباری با بیان این که در حال حاضر، صدها میلیون دستگاه خودرو در نقاط مختلف دنیا در حال رفت و آمد هستند و این رقم به سرعت رو به رشد است، تصریح کرد: نکته این جاست که هر یک از این خودروها باید در نقطهای از این کره خاکی توقف کنند.
وی با تأکید بر این که در شهری مانند تهران که دارای وسعت و جمعیت زیادی است و هر روز حجم بالایی از سفرهای درون شهری در آن جریان دارد، مدیریت ترافیک با روشهای سنتی امکانپذیر نیست، اضافه کرد: حدود 20 درصد از ترافیک خیابانهای پر تردد تهران، ناشی از کمبود فضای پارک و حرکت آهسته و توقفهای متوالی خودروها در خیابانها به منظور پیدا کردن جای پارک است.
هر چه خودروها بیشتر میشوند معضل کمبود پارک بیشتر خود را نشان میدهد
معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به محدودیت فضای مناسب برای پارک خودروها در حاشیه معابر، اظهار کرد: زمانی که در یک خیابان جایی برای پارک نیست و به دلیل توقف خودروها در یک خط عبوری از عرض خیابان کاسته میشود، رانندگان برای پیدا کردن جا برای پارک خودرو مجبورند به آرامی حرکت کنند و حین حرکت چندین بار ترمز بگیرند که رانندگان پشت سر آنها نیز چارهای جز حرکت آهسته و توقفهای مکرر ندارند که همین موضوع باعث کندی حرکت خودروها و ایجاد ترافیک سنگین میشوند.
اخباری با بیان این که هر راننده در تهران به منظور پیدا کردن جا برای پارک خودرو به طور میانگین 15 دقیقه وقت صرف میکند، تصریح کرد: بسیاری از رانندگان به علت شلوغی خیابانها و حتی کوچهها به ویژه در محدوده مرکزی شهر، هر روز مجبورند مدت زمان زیادی را صرف پیدا کردن جای پارک خودرو کنند.
وی با تأکید بر این که روزانه صدها دستگاه اتومبیل داخلی و خارجی به چرخه حمل و نقل شهری تهران افزوده میشود، اضافه کرد: هر چه به مرور زمان شمار خودروهای تهران افزایش مییابد، در کنار مسائل و مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا، معضل کمبود پارکینگ بیش از پیش خود را نشان میدهد و با وجود اقدامات صورت گرفته در این زمینه، همچنان وضعیت مطلوبی نداریم.
انحصاری کردن جای پارک توسط مغازهداران تخلف است
معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به این که در حال حاضر اوضاع ترافیک و آثار و پیامدهای آن از جمله کمبود جای پارک در تهران به یک معضل تبدیل شده که باعث بروز تنش در رانندگان و رفتارهای عصبی و بعضاً جبران ناپذیر آنها میشود، اظهار کرد: جر و بحث و دعوا بر سر جای پارک، یکی از دلایل درگیری و نزاع در خیابانهای تهران است که نشان دهنده ضرورت توزیع عادلانه این فضا در شهر و انجام اقدامات اساسی در این زمینه است.
اخباری با بیان این که برخی مغازهداران در جلوگیری از پارک خودروی شهروندان در خیابان به بهانه این که آن محل مقابل مغازه آنها قرار دارد و انحصاری کردن این فضا به پارک خودروی شخصی صاحب مغازه، اصرار و مقاومت سرسختانهای دارند، تصریح کرد: این امر علاوه بر این که از مصادیق سد معبر بوده و تخلف محسوب میشود، منجر به ِاشغال دائمی حاشیه خیابان و پایین آوردن سطح سرویس معابر میشود و حقوق شهروندانی که برای انجام کار ضروری به دنبال جای پارک هستند را نیز تضییع میکند.
وی با تأکید بر این که مهمترین نکته در ساماندهی پارک حاشیهای، توجه به عدالت اجتماعی در توزیع امکانات عمومی شهر بین عموم شهروندان است، اضافه کرد: انتظار داریم به حدی از بالندگی فرهنگی برسیم که هر رانندهای فضای پارک حاشیهای مقابل منزل یا مغازه خود را جزو فضای عمومی شهر و متعلق به کل شهروندان بداند و باور داشته باشد که این فضا تنها به وی تعلق ندارد و متعلق به همه مردم شهر است و در صورت توسعه چنین طرز تفکری، آن را میتوان از نشانههای یک شهر انسان محور تلقی نمود.
شهرداری به طرح پارکبان به عنوان یک پروژه درآمد زا نگاه نمیکند
معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به این که غیر مسئولانه است اگر مسئولان در این خصوص تنها مردم را مقصر بدانند و انتظار داشته باشند این مشکلات به دست خود مردم حل و فصل شود، اظهار کرد: مدیریت شهری، ابزارهای مدیریت ترافیک ساکن با هدف ایجاد محدودیت توقف به منظور توزیع عادلانه فضای پارک و ساماندهی توقف خودروها در حاشیه معابر را به کار گرفته و پارکبانها به عنوان بازوان اجرایی این طرح در معابری که هنوز امکانات پارک هوشمند در آنها راهاندازی نشده، مشغول به کار هستند.
وی با بیان این که در حال حاضر 15 هزار فضای پارک از طریق پارکومتر و 11 هزار فضای پارک نیز توسط 550 پارکبان تحت نظارت قرار دارند، تصریح کرد: این در حالی است که بالغ بر 100 هزار جای پارک دیگر در سطح شهر وجود دارد که فضای آزاد محسوب میشوند و کنترلی بر آنها اعمال نمیشود.
وی با تأکید بر این که شهرداری به طرح پارکبان به عنوان یک پروژه درآمد زا نگاه نمیکند، اضافه کرد: مدیریت شهری با صرف هزینههای بسیار برای انجام خطکشی، تعبیه تابلوهای ترافیکی و نصب دستگاههای پارکومتر با هدف پایان بخشیدن به قصه تکراری دعوا بر سر جای پارک میان شهروندان و توزیع عادلانه این امکان عمومی، اقدام به ساماندهی فضای پارک حاشیهای نموده است.
راه حل مشکل مربوط به پارکبانها حذف پول نقد است
معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به نیاز به فرهنگسازی در زمینه پارک حاشیهای و هوشمندسازی در این زمینه به منظور حذف کامل انتقال وجوه نقد، اظهار کرد: با هدف استفاده از تمام ظرفیتهای موجود برای افزایش کیفیت خدمات پارکبانها در سطح شهر، فضاهایی که در آنها ناگزیر به استفاده از عامل انسانی هستیم با دقت بررسی شده اما راهکار نهایی به منظور رفع مسائل و مشکلات موجود، حذف کامل تبادل وجه نقد است و تا مادامی که پول نقد مبادله شود، این اشکلات نیز وجود خواهند داشت.
اخباری با بیان این که به این منظور طرح جدیدی را در دست اقدام داریم، تصریح کرد: در این طرح با فعال شدن پارک حاشیهای هوشمند، پارکبانها نسبت به ثبت پلاک خودرو که با اتصال با سِرور مرکزی به صورت خودکار و با توجه به مدت زمان استفاده از فضای پارک، مبلغ مربوطه را مطابق مصوبه شورای محترم اسلامی شهر تهران از حساب کاربری راننده کسر مینماید، اقدام میکنند.
وی با تأکید بر این که تمام مراحل از جمله میزان مبلغ مذکور از طریق پیامک به صاحب خودرو اطلاع داده میشود، اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح، سرعتبخشی در ارائه خدمات، دقت در محاسبه مدت زمان و میزان تعرفه پارک خودرو، حدف مبادله وجوه نقد و ایجاد عدالت در توزیع فضای توقف است که میتواند در ساماندهی فضای پارک حاشیهای در تهران تحولی بزرگ ایجاد کند.
راه حل معضل جای پارک توسعه حمل و نقل عمومی است
معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به اختلاف تعرفه پارک خودرو بر اساس قرار گرفتن محل پارک در داخل یا خارج از محدوده طرح ترافیک، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای محترم اسلامی شهر تهران، نرخ پارک خودرو در داخل محدوده طرح ترافیک، ساعتی 600 تومان و در خارج از این محدوده، ساعتی 300 تومان است.
اخباری با بیان این که کاهش پارک حاشیهای خودروها به منظور جلوگیری از مسائل و مشکلات ترافیکی حاصل از این نوع توقف به ویژه در محدوده مرکزی شهر، یکی از سیاستهای مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک است، تصریح کرد: به همین دلیل و با توجه به این که پارک حاشیهای، آسیبها و صدمات زیادی به روانی جریان ترافیک شهر وارد میکند، سیاستگذاریهای خود را در مسیر به حداقل رساندن پارک حاشیهای به ویژه در مرکز شهر معطوف کردهایم.
وی در پایان با تأکید بر این که نه تنها قصد توسعه فضای پارک در محدوده طرح ترافیک را نداریم، بلکه تلاش میکنیم تا ورود و تردد خودروهای شخصی را در این محدوده تا جای ممکن نیز کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: اصلیترین راه حل کاهش ترافیک و آثار و پیآمدهای ناشی از آن از جمله آلودگی هوا و تصادفات و مشکلاتی نظیر کمبود فضای پارک خودرو، ایجاد جذابیت و مطلوبیت برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی از طریق توسعه کیفی و کمّی ناوگان حمل و نقل همگانی است.
منبع: خبرخودرو