printlogo

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شروع همکاری های دوجانبه با خودروسازان بزرگ دنیا و انتقال دانش و تکنولوژی این شرکت ها، تنها را برون رفت خودروسازان از زندگی نباتی فعلی است.
کد خبر : 2685
تاریخ انتشار : 03 دی 1393 14:40:00

مجید منصوری بیدکانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص رشد صنعت خودروسازی کشور و تاثیرات تحریم ها بر این حوزه اظهارکرد: متاسفانه تعداد محدودی از خودروهای ساخت داخل، دارای تولید بومی 80درصدی هستند و بسیاری از محصولات دیگر وابسطه به واردات کشورهای دیگر است. 

وی ادامه داد: در شرایط شدت تحریمی که بر اقتصاد کشور تحمیل شد، گفته می شد که صنایع خودروسازی ما بومی هستند اما تحریم ها تاثیر به سزایی بر صنایع خودرویی کشور داشتند که تولیدات ما را با مشکلات فراوانی رو به رو کرد؛ در بخش هایی نظیر قطعات حساس الکترونیکی و... که توان تولید داخل وجود ندارد، نبود این قطعات باعث رشد بی سابقه خودروها در کشور شد. 

نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به این که چگونه باید خودروساز واقعی شویم، گفت: یکی از راه های حرکت رو به جلوی صنایع خودروسازی می تواند همکاری های دوجانبه با شرکت های بزرگ خارجی باشد که از تجربیات، دانش این شرکت ها استفاده کنیم و در تولید نیز شریک شویم.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس افزود: اگر بخواهیم برای رشد و ارتقای خودروسازی ها، به صورت انفرادی با شرکت های بزرگ خودروساز فعال شویم، نمی توان توفیقی کسب کرد.

منصوری با تاکید بر نیاز کشور به انتقال دانش و تکنولوژی های شرکت های بزرگ تصریح کرد: در انتقال تکنولوژی، سرعت حرف نخست را می زند به این معنا که باید با شرکتی مثل جنرال موتور وارد مذاکره شویم که تمامی اجزای یک خودرو را خود تولید می کند یا این که بخواهیم با شرکت هایی نظیر آئودی و... کار کنیم که هر بخش از قطعات خودروهای آن شرکت توسط شرکتی دیگر تولید می شود و در کارخانه اصلی سرهم می شود، مذاکره شویم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور درخصوص این دو راه نیز گفت: اگر به صنعت خودروسازی کره، نگاه کنیم، در می یابیم که کره به جای آن که با خودروسازها قرارداد منعقد کند، روی به استفاده از توانمندی های افراد پیشکسوت صنعت خودروسازی آورده است تا ضمن انتقال تکنولوژی، به نیروهای خود نیز آموزش متناسب با بهترین های روز را ارائه کند. 

وی با انتقاد از روش های در پیش گرفته صنایع خودروسازی در کشور، متذکر شد: صنایع خودروسازی در کشور باید به سمت و سویی حرکت کند که از این عقب ماندگی رهایی یابیم، نباید که همیشه خودمان یک محصول یا کالایی را کشف و تولید کنیم؛ زمانی که در خصوص موتور و گیربکس در دنیا بهترین ها وجود دارد باید به سمت انتقال دانش و نکنولوژی حرکت کرد تا با صرفه جویی در زمان، این عقب ماندگی در تولید خودرو را جبران کنیم.

وی افزود: حتی در دین ما هم الگو برداری از کالاهای موفق تاکید شده است و اصل بنچ مارکینگ در همه دنیا رعایت می شود.

نماینده مردم در خانه در پایان با اشاره به اینکه صنعت مونتاژ برای کشور فایده ای در بر ندارد، گفت: اگر خواهان ادامه رویه CKD قطعات یا مونتاژ هستیم، مطمئنا تحولی در نظام خودروسازی کشورمان روی نمی دهد و تنها به فکر حفظ نباتی شرکت های خودروساز داخلی هستیم و شرایط جهش و ارتقای محصولات تولیدی را برای خود فراهم نمی کنند.

 

منبع: موج