علی اکبر جوانروح افزود : در این شرایط به نظر می رسد هیچ گونه سرمایه گذاری در چارچوب اقتصادی ایران مقرون به صرفه نیست .
وی گفت : امروز نه بهره های بانکی و فضای تولید در ایران مانند سایر کشورهای صنعتی است و نه زیرساخت در این زمینه فراهم است متاسفانه شرایط موجود هماهنگی با جریان تولید و توسعه نداشته وعموما مخالف با این جریان است.
وی در ادامه ضمن مقایسه فضای کسب و کار در ایران با سایر کشورهای توسعه یافته افزود : در کشورهای توسعه یافته هزینه پروانه کسب و کار یک دهم پروانه مسکونی است اما در این برعکس است آیا در چنین فضایی حرکت در مسیر تولید برای تولیدکنندگان داخلی اقتصادی است؟
وی گفت : امروز هر گونه توسعه صنعتی نیازمند کسب تکنولوژی و پزوهش در این عرصه است قطعا صنعت خودرو برای اینکه ایجاد و توسعه ارندی باید به تکنولوژی روز مجهز باشد.
وی اظهار داشت : برای اینکه فضای تولید در صنع خودرو و قطعه سازی ایران روند مناسب یابد ابتدا باید ساختار اقتصادی و روابط اداری تغییر کند مسلما این موضوع باعث نظم و حرکت و بالطبع بخش های تولیدی و صنعتی در کشور خواهد شد.
وی با اشاره به نبود زیر ساختار اقتصادی در کشور تصریح کرد : ابتدا باید فنداسیون تولید در کشور ایجاد شود تا سرمایه گذار بدانند در فضا و شرایط قرار است سرمایه گذاری می کنند .
این فعال صنعت قطعه سازی کشور در ادامه مشکل صنعت خودرو را انحصار دولت در این صنعت اعلام کرد و افزود : با خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو قطعا بسیاری از مشکلات پیش رو این صنعت خواهد شد.
جوانروح با اشاره به تداوم رکود در بازار خودرو ، اظهار داشت : هر گونه بی تحرکی و رکود در بازار خودرو بر وضعیت واحدهای قطعه سازی نیز تاثیر گذاشته و مسلما تولید در این بخش را نیز با مشکلات و موانع روبرو خواهد کرد.
وی افزود : در شرایط کنونی به نظر می رسد دولت باید با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و کاهش نرخ بهره بانکی شرایط بهتری را برای تولیدکنندگان فراهم کند تا ضمن کاهش قیمت خودرو ، قدرت خرید مردم نیز افزایش یابد و بازار با افزایش تقاضا مواجه شود.
وی تصریح کرد : همچنین وجود برخی از هزینه های سربار بر دوش خودروسازان متاسفانه شرایط قیمتی و تولیدی خاصی در این صنعت بوجود اورده که باید نسبت به رفع آن اقدام شود.
منبع: خبرخودرو