هرچند به گفته وزیر اخیرا فعالیتهای خودروسازان در زمینه تحقیق و توسعه با بهبود همراه شده است، اما دلیل اصلی عدم توجه خودروسازان به بحث تحقیق و توسعه در این صنعت چه بوده است؟ یکی از پاسخهایی که از سوی منتقدان به این پرسش داده میشود، این است که بازار انحصاری داخلی انگیزهای برای تحقیق و توسعه برای خودروسازان باقی نگذاشته است، اما مدیر اجرای استانداردهای ایران خودرو وابستگی به شرکای خارجی را دلیل اصلی عدم توجه خودروسازان به مقوله یاد شده میداند. کیوان وزیری با تایید عدم توجه خودروسازان به تحقیق و توسعه به «دنیای اقتصاد» میگوید: ما در بخش تحقیق و توسعه نزدیک به 12 سال رکود داشتهایم که دلایل مختلفی دارد. به عقیده وزیری فعالیت خودروسازان در بخش تحقیق و توسعه به چهار فاکتور اصلی شامل بودجه، نیروی جوان، انگیزه و تخصص نیاز دارد که نبود هر یک از این عوامل میتواند دلیلی برای عدم توجه خودروسازان به تحقیق و توسعه باشد. وزیری اما در کنار ذکر این چهار عامل، تکیه به شرکای خارجی را یکی از مهمترین عوامل نادیده گرفتن تحقیق و توسعه با تکیه بر توان داخلی از سوی خودروسازان میداند. او در این زمینه میگوید: اگرچه خودروسازان از سال 73 اقدام به تاسیس مراکز تحقیق و توسعه و تلاش برای فرهنگسازی در این زمینه را آغاز کردند، اما این روند که تا سال 84 پیشرفت خوبی داشت، با تغییر جهتی اشتباه به سمت تکیه به شرکای خارجی حرکت کرد. به عقیده وزیری این تغییر جهت اشتباه باعث شد خودروسازان به جای حرکت به سمت توسعه و تنوع محصول با تکیه بر توان داخلی، به سمت وابستگی پیش روند. وزیری اما در نهایت عقیده دارد از سال 92 تحرکات جدیدی در بخش تحقیق و توسعه خودروسازان آغاز شده است که در سالهای آینده در محصولات جدید و همکاری با فارغالتحصیلان جوان خود را نشان خواهد داد.
منبع: دنیای اقتصاد