مسیح فرزانه / «مجله ماشین» - چند سالی است در فصل تابستان، شهرهای معروف، بزرگ و البته متمول اروپا مثل برلین، مونیخ، لندن، پاریس، مونت کارلو، کن و. . . تبدیل به تفرجگاه آسیاییها و بهویژه ساکنین کشورهای حوزه خلیج فارس شده و آن دسته از اعرابی که از تمکن مالی بیشتری برخوردارند، با سوپراسپرتها و خودروهای سوپرلوکس چند صد هزار میلیون دلاریشان راهی این شهرها میشوند.
این امر ابتدا از لندن و در خیابان «نایت بریج» که میانگین قیمت خانه در آنجا حدود 6/3 میلیون پوند است باب شد. عموماً روبهروی فروشگاه معروف Harrods تنی چند از اعضاء خانواده سلطنتی قطر (خانواده آل ثانی که چند سالی است مالک این فروشگاه نامدار شدهاند) با فراری 599 و کوئنیخزگ نیلی رنگ در آنجا (که پارک ممنوع بوده) با پلاکهای عربی پارک میکردند و پلیس هم دائماً در حال جریمه کردن و قفل چرخ زدن بود!
سپس این حرکت به پاریس، مونت کارلو، کن، فرنچ ریورا، مونیخ و لاسوگاس آمریکا رسید و همینطور فراگیر شد. تا جایی که چندی پیش شرکتهای هوایی عربی که کار انتقال مسافران و خودروهای خاص را از کشورهای حوزه خلیج فارس انجام میدهند، از حدوداً 3 برابر شدن این نقل و انتقالات به نسبت سایر ماههای سال خبر دادند!
در ابتدای ورود، برخی از این رانندگان بهدلیل آشنا نبودن با قوانین رانندگی و بیمهای در اروپا، معمولاً با دو مشکل مواجه میشوند: یکی اینکه خودرو را بدون بیمهنامه راهی خیابانها میکردند که سبب توقف از سوی پلیس برای مدت طولانی و پرداخت جریمه میگردد و دیگری، تخطی از سرعت مجاز و انجام برخی سر و صدا و حرکات نمایشی در خیابانهای تنگ اروپایی که نارضایتی برخی افراد میانسال ساکن این مناطق را بهدنبال دارد.
البته پلیس، شهرداری و سایر سازمانها معمولاً در طول این مدت آنچنان برخورد شدید نمیکنند، چون ورود این خودروها و مسافران، از درآمدزایی بیشتر، آن هم در این وانفسای اقتصادی دنیا خبر میدهد. چندی پیش یکی از روزنامههای بریتانیایی نوشته بود، در حالی که یک انگلیسی حدوداً میانگین 120 پوند و یک آمریکایی 550 پوند برای خرید هزینه میکنند، این میزان برای یک توریست اهل عربستان سعودی 1900 پوند است!
بد نیست بدانید، سالیانه حدود 140 هزار شهروند اماراتی برای تفریح به لندن سفر میکنند و طبق آمار، در فاصله سالهای 2012 تا 2013 حدود 150 میلیون پوند در بریتانیا پول خرج کردهاند. جالب اینکه، سال گذشته در بین این خودروها یک دستگاه مازراتی GTS قرمز با کاپوت کرومی و پلاک GTS IRAN نیز حضور داشت.
شاید از خود بپرسید به غیر از هزینه هتل، اقامت و مواردی از این دست، هزینه نقل و انتقال این ماشینهای سوپراسپرت و سوپرلوکس از کشورهای عربی به یک مقصد اروپایی (مثلاً لندن) با یک خط هوایی عربی ایمن چقدر بوده و نحوه سرویسدهی به چه صورت است؟
به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»؛ عموماً این خودروها با دو خط هوایی امارات و قطر، پس از طی مسافت 5 هزار کیلومتری و با ارباس A330 به اروپا میآیند و اگر مبدأ دوحه و مقصد لندن باشد، فرودگاه معروف «هیترو» پذیرای آنها خواهند بود. نقل و انتقال (رفت و برگشت) هر ماشین دقیقاً 20 هزار پوند (کمی بیش از 100 میلیون تومان) هزینه دارد و هر خط هوایی با هر پرواز میتواند 31 دستگاه اتومبیل جابهجا کند، البته با شرایط کاملاً استاندارد و ایمن و تحویل VIP بهطوریکه یک لک هم روی ماشین نیافتد.
یکی از شرکتهایی که در این چند ساله نانش حسابی در روغن رفته Dan Car Logistic است. مالک آن میگوید: "اعراب معمولاً این پروسه را از طریق وکلای خود انجام داده و از طریق ما ماشین را هر جایی که بخواهند (هتل، خانه شخصی، کنار ساحل و. . .) تحویل میگیرند. برخی سفارشها تکی هستند اما برخی دیگر با 3 خودرو به اینجا میآیند و تا یک ماه در لندن به اقامت میپردازند، البته بهصورت قانونی میتوانند تا 2 ماه با خودرو در اینجا رانندگی کنند."
ناگفته نماند که هزینه نقل و انتقال سوپراسپرتها با برندهای مختلف متفاوت است. بهعنوان مثال، برای یک مسیر رفت برای فراری و مکلارن باید 5 هزار و برای بوگاتی ویرون باید 6 هزار پوند پرداخت کرد. در قبال جابهجایی خودروهایی مثل رولزرویس و یا رنجروور (برای یک مسیر برگشت) نیز مبلغی بین 7 تا 12 هزار پوند اخذ میشود.
در انتها، چنانچه بخواهید از نرخ جریمهها نیز مطلع شوید باید عنوان کنیم، جریمه پارک در مکانهای ممنوع 120 پوند (حدود 600 هزار تومان) است. سال گذشته یک رولزرویس اماراتی پس از 18 بار خلاف کردن و دریافت قبض جریمه، حدود 2 هزار پوند جریمه و برای 24 ساعت هم توقیف شد!