نیسان پس از غیبتی ۷ ساله دوباره یک هاچبک کلاس متوسط را برای رقابت با هاچبکهای کلاس گلف به بازار فرستاده است. به گفته آگاهان جهان اتومبیل، نخستین استراتژی نیسان برای ساخت یک ماشین، ساخت اتومبیلی متفاوت نسبت به دیگر خودروسازان است. نیسان با بهکار بستن این استراتژی، مدلهای متفاوتی (نیسان جوک و قشقایی) را به بازار فرستاده که هر کدام ویژگیهای خود را دارند.
با این حال اینگونه ساختار شکنی نیز محدودیتهایی را در راه افزایش کارآیی برای نیسان فراهم کرده و این خودروساز بخشی از خریداران ساختههای سنتی خود را از دست داده است. درست به همین انگیزه، نیسان با ساخت «پولسار» نشان داده که اگر خریداران، این نام را رها کردهاند، دوباره میتواند با ساخت ماشینی نسبتاً عادی در کلاسی پرفروش، به دنبال خریداران برود. به تازگی نیسان پولسار به بازار دانمارک راه یافته و نوشتاری که در پی میخوانید برآمد نخستین آزمایش رانندگی نگارنده با این ژاپنی نام آشناست.
عکس: رضا انصاری فرد
گزارش کامل این مقاله را در مجله ماشین 384 دی ماه مطالعه فرمایید.