printlogo

در حالی که شرکت آذریورد سال اعلام کرده است: 90 درصد خودروهای هوندا سیتی تحویل مشتریان شده‌اند، همچنان چالشی جدی در مسیر شماره‌گذاری این خودروها وجود دارد. این چالش، که به موضوع پرداخت عوارض اضافی مربوط می‌شود، باعث سردرگمی و نارضایتی مشتریان و شرکت‌های واردکننده خودرو شده است.
کد خبر : 25423
تاریخ انتشار : 25 بهمن 1403 - 10:29

در حالی که شرکت آذریورد سال اعلام کرده است: 90 درصد خودروهای هوندا سیتی تحویل مشتریان شده‌اند، همچنان چالشی جدی در مسیر شماره‌گذاری این خودروها وجود دارد. این چالش، که به موضوع پرداخت عوارض اضافی مربوط می‌شود، باعث سردرگمی و نارضایتی مشتریان و شرکت‌های واردکننده خودرو شده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که پلیس راهور درخواست پرداخت 10 درصد از ارزش گمرکی خودروهای بنزینی و هیبریدی را به‌عنوان عوارض اضافی مطرح کرد. این در حالی است که طبق قوانین موجود، این مبلغ در گمرک و هنگام ترخیص خودرو پرداخت می‌شود و وظیفه پلیس راهور صرفاً کنترل این پرداخت است، نه درخواست وصول مجدد آن.

در پی این اتفاق، شرکت آذریوردسال موضوع را از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیگیری کرد. نتیجه پیگیری‌ها نشان داد که پلیس راهور از دریافت دوباره این مبلغ منع شده و تنها باید تأییدیه پرداخت را کنترل کند. با این حال، به‌رغم صدور دستور از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، پلیس راهور همچنان از شماره‌گذاری خودروها بدون پرداخت این مبلغ اضافی خودداری می‌کند.

این تأخیرها و مقاومت، شرکت‌ها و مشتریان را در شرایطی قرار داده که ناچار به پرداخت دوباره این مبلغ شوند تا فرآیند شماره‌گذاری تسریع گردد. بدتر آنکه این موضوع فقط به شرکت آذریورد سال محدود نیست؛ سایر شرکت‌ها نیز برای شماره‌گذاری خودروهای خود مجبور به پرداخت این هزینه اضافی شده‌اند، که در نهایت به قیمت خودرو اضافه و از جیب مشتریان پرداخت می‌شود.

این روند نادرست، ضمن ایجاد هزینه‌های اضافی، فشار مضاعفی بر مشتریانی وارد می‌کند که پیش از این نیز با افزایش قیمت خودروها مواجه بوده‌اند. همچنین، اجرای سلیقه‌ای قوانین و اتلاف زمان، باعث شده است تا اعتماد عمومی به شفافیت فرآیندهای قانونی و اداری بیش از پیش زیر سوال برود.

انتظار می‌رود مسئولان مربوطه هرچه سریع‌تر نسبت به حل این مشکل اقدام کرده و از تحمیل هزینه‌های غیرضروری به مشتریان و شرکت‌های واردکننده خودرو جلوگیری کنند.