printlogo

گروه بهمن یکی از باسابقه‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های خودروسازی ایران است که در طول ۷۳ سال فعالیت خود، تحولات چشمگیری را تجربه کرده است.
کد خبر : 25397
تاریخ انتشار : 16 بهمن 1403 - 14:39

«خبرماشین» - گروه بهمن یکی از باسابقه‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های خودروسازی ایران است که در طول ۷۳ سال فعالیت خود، تحولات چشمگیری را تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، این گروه صنعتی که فعالیت خود را در سال ۱۳۳۱ با نام "ایران خلیج کو" آغاز کرد، در ابتدا در زمینه حمل‌ونقل دریایی فعالیت داشت. اما پس از مدتی وارد حوزه خودروسازی شد و با تولید اولین وانت سه‌چرخ مزدا، گام بلندی در این صنعت برداشت. با ادامه مسیر توسعه، این شرکت نام خود را به "کارخانه اتومبیل‌سازی مزدا" تغییر داد و سپس به "ایران وانت" تبدیل شد. در سال ۱۳۷۸، این شرکت با گسترش دامنه فعالیت‌های خود، به یک هلدینگ چندرشته‌ای در زمینه تولید خودرو، بازرگانی و سرمایه‌گذاری تبدیل شد و نام آن به "گروه بهمن" تغییر یافت. مهم‌ترین نقطه عطف این گروه، واگذاری آن به بخش خصوصی در سال ۱۳۹۵ بود که مسیر جدیدی را در توسعه آن رقم زد.

پس از خصوصی‌سازی، گروه بهمن با رویکردی جدید و راهبردی، توانست ظرفیت تولید خود را افزایش دهد، کیفیت محصولات را بهبود بخشد، سطح اشتغال را ارتقا دهد و دامنه فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کند. این تغییرات مثبت، موجب شد که گروه بهمن به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های خودروسازی بخش خصوصی در ایران تبدیل شود. در این گزارش، به بررسی دقیق دستاوردهای گروه بهمن پس از خصوصی‌سازی می‌پردازیم و تأثیر این تحول مهم بر عملکرد شرکت را تحلیل می‌کنیم.

 

افزایش ظرفیت تولید و توسعه فضای فیزیکی کارخانه‌ها

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای گروه بهمن پس از خصوصی‌سازی، افزایش چشمگیر ظرفیت تولید و توسعه فضای فیزیکی کارخانه‌ها بوده است. در سال‌های قبل از خصوصی‌سازی، ظرفیت تولید این شرکت حدود ۳۰ هزار دستگاه خودرو در سال بود. اما پس از اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های جدید، این ظرفیت به ۷۰ هزار دستگاه در سال افزایش یافت. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، طی دو سال آینده ظرفیت تولید این شرکت به ۱۲۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید. این افزایش ظرفیت، نشان‌دهنده عزم گروه بهمن برای توسعه و تثبیت جایگاه خود در صنعت خودروسازی ایران است.

علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، فضای فیزیکی کارخانه‌های گروه بهمن نیز رشد قابل‌توجهی داشته است. پیش از خصوصی‌سازی، مجموع فضای کارخانه‌های این گروه ۱.۳ میلیون متر مربع بود، اما این مساحت اکنون به ۴.۸ میلیون متر مربع افزایش یافته است. این توسعه فیزیکی، امکان افزایش خطوط تولید و بهینه‌سازی فرآیندهای تولیدی را فراهم کرده و موجب شده است که گروه بهمن بتواند سهم بیشتری از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهد.

رشد فضای فیزیکی در شرکت‌های زیرمجموعه گروه بهمن نیز قابل‌توجه بوده است. برای مثال، شرکت بهمن موتور شاهد افزایش ۶۰۰ درصدی فضای تولید بوده، شرکت بهمن دیزل ۲۳۰۰ درصد رشد در فضای تولید داشته و صنایع ایران نیز افزایش ۷۰ درصدی فضای تولید را تجربه کرده است. این ارقام نشان می‌دهند که گروه بهمن پس از خصوصی‌سازی به طور جدی بر توسعه زیرساخت‌های تولیدی خود تمرکز کرده است.

 

ارتقای کیفیت محصولات و بهبود خدمات پس از فروش

یکی از مهم‌ترین تغییرات پس از خصوصی‌سازی، ارتقای کیفیت محصولات گروه بهمن بوده است. پیش از خصوصی‌سازی، خودروهایی مانند مزدا ۳ و بسترن موفق به دریافت چهار ستاره کیفی شده بودند. اما پس از خصوصی‌سازی، با اجرای برنامه‌های گسترده برای به‌روزرسانی تجهیزات خطوط تولید و بهبود فرآیندهای کنترل کیفیت، خودروهایی مانند فیدلیتی و دیگنیتی موفق به کسب پنج ستاره کیفی شدند که نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر در کیفیت تولیدات این گروه است.

گروه بهمن همچنین اقدامات مهمی در زمینه بهبود خدمات پس از فروش انجام داده است. یکی از مهم‌ترین این اقدامات، ایجاد سالن پذیرش برای خدمات پس از فروش خودروهای سواری بوده که به عنوان مدرن‌ترین مرکز خدمات خودرویی کشور شناخته می‌شود. در این مرکز، خدمات تعمیر و نگهداری خودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در حضور مشتریان ارائه می‌شود. همچنین، امکاناتی برای استراحت و پذیرایی از مشتریان در زمان دریافت خدمات فراهم شده است که رضایت مشتریان را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است.

 

افزایش اشتغال‌زایی و توسعه سرمایه انسانی

یکی از نتایج مهم خصوصی‌سازی، افزایش اشتغال و توسعه سرمایه انسانی گروه بهمن بوده است. در سال‌های قبل از خصوصی‌سازی، تعداد کارکنان این گروه حدود ۳۴۰۰ نفر بود. اما پس از خصوصی‌سازی، این تعداد به ۷۴۰۰ نفر افزایش یافته است که نشان‌دهنده رشد بیش از ۱۰۰ درصدی نیروی انسانی این شرکت است.

علاوه بر افزایش تعداد کارکنان، گروه بهمن در شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌های صنعت خودرو، توانسته سیاست‌های اشتغال‌زایی خود را حفظ کند. این شرکت در میان ۱۰۰ شرکت برتر ایران، رتبه ۲۱ را در حوزه اشتغال‌زایی کسب کرده است.

 

افزایش تنوع محصولات و عرضه مدل‌های جدید

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های گروه بهمن پس از خصوصی‌سازی، افزایش تنوع محصولات و عرضه مدل‌های جدید به بازار بوده است. در سال‌های قبل از خصوصی‌سازی، سبد محصولات این شرکت شامل وانت کارا تک کابین و دوکابین، ایسوزو و کشنده J6 بود. اما پس از خصوصی‌سازی، محصولات جدیدی مانند تایگر، ایسوزو NMR، شیلر، کشنده امپاور، فورس، کشنده J6 کاپرا، کاپرا ۲، پیکاپ G9 و ون اینرودز به سبد محصولات این شرکت اضافه شده است.

در بخش خودروهای تجاری مسافری نیز گروه بهمن پس از خصوصی‌سازی توانسته محصولات جدیدی مانند مینی‌بوس پگاسوس، ون مکسوس، اتوبوس ۱۲ متری شهری و اتوبوس ۱۸ متری شهری را به بازار عرضه کند. علاوه بر این، در آینده محصولاتی مانند اتوبوس COACH بروش شهری ۱۲ متری، اتوبوس ۹ متری دیزلی برون‌شهری و اتوبوس ۱۲ متری درون‌شهری برقی نیز به خط تولید این شرکت اضافه خواهند شد.

در بخش خودروهای سواری نیز گروه بهمن توانسته مدل‌های جدیدی مانند هاوال H2، هاوال H9، فاو B30، ریسپکت، فیدلیتی پرایم، دیگنیتی پرایم و پرستیژ را به بازار عرضه کند. علاوه بر این، خودروهای وارداتی یا تولیدی آتی مانند بی وای دی سانگ، هونگچی H5، کوراندو، ام جی وان، فاو T77، هونگچی E-QM5، فولکس واگن ID.4، فیدلیتی XB1، نتا U، هاوال H6 و E5 نیز به سبد محصولات این گروه اضافه خواهند شد.

 

نتیجه‌گیری

خصوصی‌سازی گروه بهمن یکی از مهم‌ترین تحولات در تاریخ این شرکت بوده است که موجب شده است این گروه بتواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد، کیفیت محصولات خود را ارتقا دهد، سطح اشتغال خود را گسترش دهد و دامنه فعالیت‌های خود را متنوع‌تر کند. این شرکت با اتخاذ سیاست‌های توسعه‌ای مناسب، توانسته است در میان برترین خودروسازان خصوصی ایران جایگاه خود را تثبیت کند.

گروه بهمن در حال حاضر یکی از ۱۰۰ شرکت برتر ایران محسوب می‌شود و بر اساس گزارش سازمان مدیریت صنعتی، این گروه در سال ۱۴۰۲ رتبه ۳۳ را در بین شرکت‌های برتر ایران کسب کرده و فروش سالانه آن به ۵۵۹,۶۳۷.۱ میلیارد ریال رسیده است. این آمار نشان‌دهنده موفقیت استراتژی‌های توسعه‌ای این شرکت پس از خصوصی‌سازی است و انتظار می‌رود که در آینده نزدیک، با افزایش ظرفیت تولید به ۱۲۰ هزار دستگاه در سال، جایگاه گروه بهمن در صنعت خودروسازی کشور بیش از پیش تقویت شود.