printlogo

تصمیمات جدید ترامپ در زمینه تعرفه‌ها و سیاست‌های خودرویی می‌تواند تحولاتی بزرگ در بازارهای خودرو در سرتاسر جهان ایجاد کند.
کد خبر : 25396
تاریخ انتشار : 16 بهمن 1403 - 12:55

تصمیمات جدید ترامپ در زمینه تعرفه‌ها و سیاست‌های خودرویی می‌تواند تحولاتی بزرگ در بازارهای خودرو در سرتاسر جهان ایجاد کند. این سیاست‌ها نه تنها تهدیدی برای صادرکنندگان خودرو به ایالات متحده است، بلکه با حذف یارانه‌ها برای خودروهای الکتریکی، بازار این نوع خودروها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در عین حال، تسلا، غول خودروسازی الکتریکی آمریکا، احتمالاً از این تغییرات به نفع خود بهره خواهد برد. این تحولات می‌تواند برای کشورهای مختلف پیامدهای گوناگونی داشته باشد.

 

چالش‌های جدید برای خودروسازان اروپا

یکی از اصلی‌ترین پیامدهای سیاست‌های ترامپ، اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات خودرو به آمریکا است. این سیاست به ویژه خودروسازان اروپایی را تحت فشار قرار خواهد داد. برندهای بزرگ اروپایی مانند فولکس‌واگن آلمان، ولوو سوئد و استلانتیس که به شدت به بازار آمریکا وابسته‌اند، ممکن است با افزایش هزینه‌ها و کاهش فروش مواجه شوند. این شرکت‌ها بخش زیادی از تولیدات خود را به ایالات متحده صادر می‌کنند و در صورتی که تعرفه‌های جدید اعمال شوند، به ناچار باید قیمت‌ها را افزایش دهند یا از فروش خود در آمریکا بکاهند.

فولکس‌واگن و استلانتیس، علاوه بر وابستگی به بازار آمریکا، به کارخانه‌های مکزیکی نیز وابسته‌اند. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود تهدید کرده بود که تعرفه‌های ۲۵ درصدی را برای واردات از مکزیک و کانادا وضع خواهد کرد. این سیاست ممکن است خودروسازانی را که از این دو کشور واردات دارند، با چالش‌های جدی روبه‌رو کند.

 

بریتانیا، تأثیرات غیرمستقیم تعرفه‌ها

در بریتانیا، صنعت خودروسازی هم احتمالاً با تعرفه‌ها مواجه خواهد شد. اما برخی از خودروسازان امیدوارند که بریتانیا پس از برگزیت بتواند از مزایای خاصی برخوردار شود و تعرفه‌ها تنها برای اتحادیه اروپا اعمال شود. در این میان، خودروهای لوکسی مانند جگوار، رولز رویس و بنتلی که به آمریکا صادر می‌شوند، به دلیل قیمت‌های بالای خود، قادر خواهند بود هزینه تعرفه‌ها را به مصرف‌کنندگان ثروتمند منتقل کنند.

 

چالش‌ها و فرصت‌ها برای خودروسازان آمریکایی

سیاست‌های ترامپ در زمینه خودروهای الکتریکی بیشتر به نفع خودروسازان آمریکایی است. ترامپ می‌خواهد از کارخانه‌های خودروسازی ایالات متحده حمایت کند و در عین حال، تولید خودروهای بنزینی و کامیون‌های بزرگ را تقویت کند. این موضوع به نفع تولیدکنندگانی همچون جنرال موتورز و فورد خواهد بود که مدت‌هاست بر تولید خودروهای بنزینی و خودروهای بزرگ مانند شاسی بلندها و پیکاپ‌ها تمرکز کرده‌اند.

با این حال، تولیدکنندگان آمریکایی همچنان در حال سرمایه‌گذاری در خودروهای الکتریکی هستند. جنرال موتورز و فورد ممکن است از حذف یارانه‌ها برای خودروهای الکتریکی ضرر ببینند، زیرا این یارانه‌ها به افزایش رقابت‌پذیری خودروهای الکتریکی کمک می‌کنند.

 

تسلا، برنده اصلی در سیاست‌های ترامپ

در میان این تحولات، تسلا، تنها خودروساز کاملاً الکتریکی، ممکن است از این تغییرات به نفع خود بهره ببرد. تسلا با تولید محصولات الکتریکی پیشرفته و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین، در موقعیتی قرار دارد که از کاهش رقابت در بازار خودروهای الکتریکی سود زیادی ببرد. کاهش رقابت در بازار ایالات متحده و سایر بازارهای جهانی می‌تواند به تسلا کمک کند تا همچنان پیشتاز باقی بماند.

تسلا همچنین به دلیل داشتن کارخانه‌هایی در آمریکا، برلین و شانگهای، قادر است از تعرفه‌ها و محدودیت‌های تجاری که ممکن است بر سایر خودروسازان اعمال شود، بهره‌برداری کند.

 

چین، تأثیرات اندک و موقعیت قوی در بازار جهانی

در حالی که ترامپ چین را بزرگترین تهدید اقتصادی برای ایالات متحده می‌داند، تعرفه‌های جدید برای خودروهای وارداتی از چین تأثیر زیادی بر خودروسازان چینی نخواهد داشت. خودروسازانی مانند BYD و SAIC که به طور عمده در حال گسترش بازار خود در سایر نقاط جهان هستند، از تأثیر تعرفه‌های جدید معاف خواهند ماند. در واقع، چین در حال حاضر به طور عمده از بازار ایالات متحده چشم‌پوشی کرده است و بیشتر تمرکز خود را بر گسترش صادرات به بازارهای آسیایی و اروپایی گذاشته است.

در مجموع، تصمیمات ترامپ در زمینه تعرفه‌ها و سیاست‌های خودرویی می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر بازارهای جهانی بگذارد. این تغییرات تنها به نفع تسلا و خودروسازان آمریکایی خواهد بود و ممکن است خودروسازان اروپایی و چینی را با چالش‌های جدیدی مواجه کند.