«خبرماشین» - ششمین نمایشگاه بینالمللی خودرو تهران که از ۹ تا ۱۲ بهمنماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در حال برگزاری است، میزبان جدیدترین کامیون کمپرسی گروه خودروسازی مایان بود. این شرکت با رونمایی از کامیون کمپرسی دیما دیزل مدل HR500، یک گام مهم در راستای توسعه حملونقل سنگین و بهینهسازی ناوگان عمرانی و جادهای کشور برداشت. این محصول با بهرهگیری از فناوریهای روز، استانداردهای زیستمحیطی، قدرت و دوام بالا، پاسخی به نیازهای بازار و پروژههای عمرانی بزرگ محسوب میشود.
طراحی و مشخصات فنی کامیون دیما دیزل HR500
کامیون دیما دیزل HR500 با طراحی مستحکم و مهندسیشده، مناسب برای مسیرهای سخت و حمل بارهای سنگین طراحی شده است. این خودرو با طول ۸۱۹۸ میلیمتر، عرض ۲۴۹۵ میلیمتر و ارتفاع ۳۴۳۵ میلیمتر، از فاصله محوری ۳۹۰۰ میلیمتر بهره میبرد که باعث بهبود پایداری و تعادل در حمل بارهای حجیم میشود. ساختار مقاوم شاسی و طراحی ارگونومیک این کامیون، ضمن افزایش ایمنی، کاربری آسانتری را برای راننده فراهم میکند.
موتور قدرتمند کامینز و سیستم انتقال قدرت پیشرفته
HR500 به یک موتور قدرتمند کامینز ISGe5-460 مجهز است که ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند. این موتور از استاندارد EFV آلایندگی برخوردار بوده و با بهرهگیری از سیستم کاهش آلایندگی کاتالیست هوشمند SCR و کنترل NOx، میزان آلایندههای خروجی را به حداقل میرساند. این کامیون دارای جعبه دنده دستی ZF مدل 16S2530T0 با ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب سنکرونیزه است که امکان تعویض دنده نرم و کارآمد را فراهم میکند. این مشخصات، کامیون دیما دیزل HR500 را به یکی از گزینههای مناسب برای حملونقلهای سنگین در مسیرهای پرشیب و دشوار تبدیل کرده است.
ظرفیت بار، مخازن سوخت و کارایی مصرف انرژی
ظرفیت بالای بارگیری یکی از ویژگیهای کلیدی HR500 است. این کامیون دارای ظرفیت ناخالص فنی ۲۸ تن و وزن کلی شاسی ۱۱ تن بوده که ظرفیت فنی محور جلو ۹ تن و محور عقب ۳۲ تن را شامل میشود. ظرفیت مجاز قانونی آن ۲۶ تن تعیین شده که نشان از توانایی بالای این خودرو در حمل بارهای سنگین دارد. در بخش مصرف سوخت، HR500 از یک مخزن سوخت آلومینیومی ۴۰۰ لیتری بهره میبرد که باعث کاهش وزن و افزایش بهرهوری سوخت میشود. همچنین، یک مخزن ۳۵ لیتری ادبلو (AdBlue) جهت کاهش آلایندگیهای خروجی تعبیه شده است.
سیستم تعلیق و راحتی رانندگی
دیما دیزل HR500 برای افزایش پایداری و راحتی رانندگی، از یک سیستم تعلیق پیشرفته بهره میبرد. تعلیق جلو شامل فنر برگی تخت همراه با کمکفنر و میل موجگیر است که باعث افزایش کنترل و راحتی در مسیرهای ناهموار میشود. در قسمت عقب، از فنر برگی شمش تقویتشده (Progressive) استفاده شده که تحمل بارهای سنگین را تسهیل میکند. این ساختار باعث بهبود عملکرد در مسیرهای سخت و افزایش طول عمر قطعات میشود.
ایمنی و سیستمهای پیشرفته کنترل خودرو
ایمنی در حملونقل سنگین یکی از مهمترین فاکتورهاست و HR500 در این زمینه به فناوریهای مدرن و سیستمهای کنترلی پیشرفته مجهز شده است. ترمزهای کاسهای دومداره مستقل بادی با سیستم ضد قفل (ABS) و سیستم ضد لغزش (ASR)، امنیت بالایی را در شرایط مختلف جادهای فراهم میکند. همچنین، این کامیون دارای سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESP)، ترمز اضطراری پیشرفته (AEBS)، ترمز تپه و سیستم هشدار برخورد از جلو است که در کنار یکدیگر، ایمنی بیشتری را برای راننده و سرنشینان فراهم میکنند. علاوه بر این، سیستم ترمز اگزوز، خشککن هوا و سیستم کنترل الکترونیکی ترمز (EBS) به کار گرفته شده تا عملکرد بهینهای در شرایط مختلف جادهای داشته باشد.
کابین راحت و طراحی مدرن با امکانات رفاهی
HR500 از یک کابین مدرن و مجهز بهره میبرد که برای سفرهای طولانیمدت طراحی شده است. این کابین از فولاد گالوانیزه با پوشش مخصوص ضدزنگ ساخته شده و دارای تأییدیه استحکام اتاق اروپا است. امکانات داخلی آن شامل یک تخت خواب عریض، جک بالابر هیدرولیکی با زاویه خم ۷۰ درجه (دستی و برقی) و تعلیق تمام فنری میشود که راحتی بیشتری را برای راننده فراهم میکند. همچنین، این کامیون به امکاناتی مانند کروز کنترل، بخاری درجا، قطعکن برقی باتری و گرمکن سوخت مجهز شده که باعث افزایش بهرهوری و کاهش مصرف سوخت در شرایط آبوهوایی مختلف میشود.
انتخابی هوشمندانه برای صنعت حملونقل سنگین
کامیون کمپرسی دیما دیزل HR500 با بهرهگیری از موتور قدرتمند، استانداردهای زیستمحیطی، سیستمهای ایمنی پیشرفته و طراحی مدرن کابین، گزینهای ایدهآل برای پروژههای عمرانی، حملونقل سنگین و مسیرهای دشوار محسوب میشود. حضور این مدل در ششمین نمایشگاه خودرو تهران نشاندهنده عزم گروه خودروسازی مایان در ارائه محصولات مدرن، قدرتمند و مطابق با استانداردهای جهانی است. این کامیون با کیفیت ساخت بالا، دوام و عملکرد بهینه، میتواند نیازهای بازار ایران را برآورده کرده و جایگاه ویژهای در بین کامیونهای کمپرسی پیدا کند.