printlogo

با ادامه چالش‌ها و نوسانات بازار خودرو، موضوع قیمت‌گذاری و روش‌های عرضه خودرو در مرکز توجه مسئولان و کارشناسان قرار گرفته است. اخیراً وزیر صمت با موضع‌گیری درباره عرضه خودرو در بورس کالا، بر لزوم بازنگری در این سیاست‌ها تأکید کرده است.
کد خبر : 25003
تاریخ انتشار : 20 آبان 1403 - 13:37

محمدعلی شبیری - «خبرماشین» | با ادامه چالش‌ها و نوسانات بازار خودرو، موضوع قیمت‌گذاری و روش‌های عرضه خودرو در مرکز توجه مسئولان و کارشناسان قرار گرفته است. اخیراً وزیر صمت با موضع‌گیری درباره عرضه خودرو در بورس کالا، بر لزوم بازنگری در این سیاست‌ها تأکید کرده است. عرضه خودرو در بورس کالا که به عنوان راهکاری برای شفاف‌سازی قیمت‌ها و کنترل بازار مطرح شده بود، نه تنها به صورت کامل انتظارات را برآورده نکرده، بلکه با نوسانات شدید خود، موجب ایجاد مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و حتی سهام‌داران شده است. 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ در این گزارش تحلیلی، به بررسی دلایل ناکارآمدی عرضه خودرو در بورس کالا و ضرورت تغییر رویکرد به سمت سیاست‌های جایگزین می‌پردازیم. از جمله راهکارهای پیشنهادی می‌توان به اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها، تعیین سود متعادل برای تولیدکنندگان و افزایش تیراژ تولید اشاره کرد. این راهکارها می‌توانند به نجات بازار، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و سهام‌داران و توسعه پایدار صنعت خودروسازی کشور کمک کنند.

چرا عرضه خودرو در بورس کالا چالش‌برانگیز شده است؟  

عرضه خودرو در بورس کالا، اگرچه در ابتدا با هدف تنظیم بازار و شفاف‌سازی قیمت‌ها ارائه شد، اما در عمل با نوسانات و مشکلاتی همراه بوده است که به جای حل بحران، بر چالش‌های بازار خودرو افزوده است. در بورس کالا، قیمت خودرو به واسطه تقاضا و عرضه در لحظه تعیین می‌شود و این امر باعث می‌شود که قیمت‌ها به شدت نوسان کنند. این نوسانات شدید به مصرف‌کنندگانی که قصد خرید دارند، ریسک زیادی تحمیل می‌کند؛ زیرا آن‌ها نمی‌توانند پیش‌بینی دقیقی از قیمت‌ها داشته باشند و برنامه‌ریزی مالی خود را به درستی انجام دهند.
از سوی دیگر، نوسان قیمت در بورس کالا می‌تواند به ایجاد تورم انتظاری و فشارهای روانی در بازار خودرو منجر شود. علاوه بر مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان نیز با چالش‌های خاص خود مواجه‌اند؛ چراکه نوسان در قیمت فروش، برنامه‌ریزی برای تولید، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید و مدیریت هزینه‌ها را برای آن‌ها دشوار می‌سازد. در این میان، بسیاری از کارشناسان و مسئولان معتقدند که به جای عرضه خودرو در بورس کالا، می‌توان با اصلاح قیمت کارخانه‌ای و تعیین سود متعادل برای تولیدکنندگان به ثبات و بهبود وضعیت بازار کمک کرد.

نقش وزارت صمت و شورای رقابت در تنظیم قیمت کارخانه‌ای خودرو  

وزارت صمت با همکاری شورای رقابت، می‌تواند نقش کلیدی در اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها ایفا کند. یکی از راهکارهای پیشنهادی برای جایگزینی بورس کالا، تعیین قیمت‌های منصفانه و متعادلی است که بتواند هزینه‌های تولید و سود معقولی را برای تولیدکنندگان تضمین کند. این سیاست می‌تواند از یک سو به مصرف‌کنندگان و از سوی دیگر به خودروسازان و سهام‌داران کمک کند.
با تعیین قیمت کارخانه‌ای مناسب و شفاف، شرکت‌های خودروسازی امکان مدیریت مالی بهتری خواهند داشت. این امر نه‌تنها به نفع صنعت خودروسازی است، بلکه به تثبیت بازار کمک می‌کند و باعث می‌شود مصرف‌کنندگان بدون نگرانی از نوسانات لحظه‌ای، تصمیم‌گیری مناسبی در خرید خودرو داشته باشند. همچنین، با شفاف‌سازی قیمت‌ها و ایجاد ثبات، اعتماد عمومی به بازار خودرو افزایش خواهد یافت و از ایجاد حباب‌های قیمتی جلوگیری می‌شود.

تأثیر اصلاح قیمت کارخانه‌ای بر جامعه ۱۰ میلیونی سهام‌داران  

در این میان، نمی‌توان از نقش سهام‌داران شرکت‌های خودروسازی چشم‌پوشی کرد. حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم به عنوان سهام‌دار شرکت‌های خودروسازی در این بازار حضور دارند و طی سال‌های اخیر، به دلیل نوسانات و چالش‌های بازار، متحمل زیان‌های بسیاری شده‌اند. با اصلاح قیمت‌های کارخانه‌ای و در نظر گرفتن سود منطقی برای شرکت‌ها، سهام‌داران نیز از این تصمیمات بهره‌مند خواهند شد.
افزایش سودآوری شرکت‌های خودروسازی، نه‌تنها به افزایش ارزش سهام کمک می‌کند، بلکه می‌تواند اعتماد از دست‌رفته سهام‌داران را بازگرداند. این امر باعث می‌شود که جریان نقدینگی در این صنعت بهبود یابد و شرکت‌های خودروسازی با داشتن منابع مالی پایدار، به توسعه و افزایش تیراژ تولید بپردازند. به این ترتیب، حمایت از سهام‌داران به عنوان یکی از مهم‌ترین اقشار ذی‌نفع در صنعت خودروسازی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اصلاح قیمت‌ها می‌تواند مسیری برای حمایت از آن‌ها باشد.

افزایش نقدینگی، افزایش تولید و بهبود کیفیت خودرو  

اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو به خودروسازان این امکان را می‌دهد که نقدینگی لازم برای بهبود تیراژ تولید و ارتقای کیفیت را تأمین کنند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت خودروسازی در سال‌های اخیر، کمبود منابع مالی و محدودیت در سرمایه‌گذاری برای توسعه محصولات بوده است. با افزایش نقدینگی از طریق قیمت‌های متعادل و منطقی، خودروسازان می‌توانند پروژه‌های ارتقای کیفیت و توسعه محصول را با سرعت بیشتری پیش ببرند.
این امر به ارتقای استانداردهای کیفی محصولات منجر می‌شود و باعث می‌شود که خودروهای داخلی با کیفیت بهتر و قیمت‌های رقابتی‌تری به بازار عرضه شوند. همچنین، افزایش تیراژ تولید و ارتقای کیفیت محصولات، باعث بهبود تصویر صنعت خودروسازی کشور در نظر مصرف‌کنندگان خواهد شد. به این ترتیب، اصلاح قیمت‌ها علاوه بر تأثیر بر کاهش زیان سهام‌داران، به ارتقای کیفیت و جذابیت محصولات داخلی نیز کمک خواهد کرد.


تأثیر افزایش تولید بر کاهش قیمت‌ها و ثبات بازار  

یکی از اهداف اصلی وزارت صمت در بازار خودرو، افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها است. افزایش تیراژ تولید، بدون شک باعث می‌شود که عرضه خودرو در بازار بیشتر شود و به تدریج تعادلی میان عرضه و تقاضا ایجاد گردد. با افزایش عرضه، فشارهای تورمی کاهش می‌یابد و قیمت‌های بازار به ثبات بیشتری می‌رسند.
بهبود دسترسی به خودروهای داخلی و کاهش قیمت‌ها به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا بدون نیاز به خریدهای اضطراری و نگرانی از افزایش قیمت‌ها، بتوانند با برنامه‌ریزی مالی بهتر، خودرو تهیه کنند. از سوی دیگر، خودروسازان نیز می‌توانند با افزایش تولید و سودآوری، در بازارهای داخلی و حتی خارجی رقابت‌پذیرتر شوند و به اهداف توسعه‌ای خود دست یابند. این سیاست همچنین موجب کاهش انگیزه واسطه‌گران برای ورود به بازار خودرو و سودجویی از اختلاف قیمت‌ها خواهد شد.

اصلاح قیمت کارخانه‌ای؛ راهی برای ایجاد ثبات و توسعه صنعت خودروسازی  

با توجه به چالش‌های ناشی از عرضه خودرو در بورس کالا و نوسانات لحظه‌ای قیمت‌ها، به نظر می‌رسد که اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو و در نظر گرفتن سود معقول و اقتصادی برای تولیدکنندگان، راهکاری موثرتر برای بهبود وضعیت بازار خودرو است. این رویکرد، هم منافع مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان را در بر می‌گیرد و می‌تواند به کاهش فشارهای تورمی و بهبود دسترسی عموم مردم به خودرو کمک کند.
از سوی دیگر، تزریق نقدینگی به شرکت‌های خودروسازی با اصلاح قیمت‌ها، این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند که به توسعه محصولات و بهبود کیفیت بپردازند و بتوانند در عرصه‌های رقابتی عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین، حمایت از جامعه بزرگ سهام‌داران با افزایش سودآوری شرکت‌ها و کاهش زیان‌های آن‌ها، می‌تواند تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه و اقتصاد کشور داشته باشد.
در مجموع، اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو و سیاست‌های حمایتی وزارت صمت، به عنوان یک مسیر پایدار و موثر، می‌تواند زمینه‌ساز تحولاتی مثبت در صنعت خودروسازی باشد و ضمن ایجاد تعادل در بازار، به ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مصرف‌کنندگان نیز بیانجامد.

محمدعلی شبیری