printlogo

کشنده های X5000 شرکت آرین دیزل ضمن تجهیز به استاندارد ADR، مجاز به حمل مواد خطرناک با ایمنی و استانداردهای لازم شدند؛ این ارتقا می ‌تواند تاثیر مثبتی بر روی ایمنی حمل و نقل و همچنین افزایش قابلیت‌های تجاری و رقابتی شرکت آرین دیزل داشته باشد.
کد خبر : 24474
تاریخ انتشار : 25 تیر 1403 - 12:45

کشنده های X5000 شرکت آرین دیزل ضمن تجهیز به استاندارد ADR، مجاز به حمل مواد خطرناک با ایمنی و استانداردهای لازم شدند؛ این ارتقا می ‌تواند تاثیر مثبتی بر روی ایمنی حمل و نقل و همچنین افزایش قابلیت‌های تجاری و رقابتی شرکت آرین دیزل داشته باشد.

برخی از کشنده ها در ایران مجاز به حمل مواد سوختی و خطرناک نیستند زیرا استاندارد ADR را ندارند؛ تمامی کشنده های آرین دیزل از این پس با این آپشن به فروش خواهد رسید، آپشنی که کامیون باری جفت محور X5000L پیش از این دارای ADR بوده است. اما این استاندارد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کشنده X5000 آرین دیزل

سیستم ADR در کامیون چیست؟

ADR مخفف Accord Dangeroux Routier به معنای توافقنامه اروپایی در خصوص حمل‌ و نقل کالاهای خطرناک است؛ ADR مجموعه ‌ای از مقررات است که حمل‌ ونقل کالاهای خطرناک به ‌وسیله ماشین ‌های سنگین را در اروپا تنظیم می ‌کند. این کالاها ممکن است شامل مواد شیمیایی خطرناک، مواد نفتی و گازی، مواد سمی، رادیواکتیو، مواد اشتعال‌ زا و اکسیدانی، مواد زیان ‌آور برای محیط‌ زیست، مواد شیمیایی سمی و غیره شامل بنزین، روغن‌ موتور، آمونیاک، آکریلیک‌ اسید، باتری‌ ها، مواد شیمیایی هوازی و غیره باشند. این مقررات شامل الزامات بسته‌ بندی، برچسب ‌گذاری و نشانه‌ گذاری مربوط به کالاهای خطرناکی است که با کامیون حمل می ‌شوند.

سیستم ADR عمدتاً در مکان‌هایی استفاده می‌شود که روشن و خاموش کردن موتور و یا قطع برق موجب تولید قوس الکتریکی شود. این سیستم می تواند در مواقع اضطراری  به سرعت برق کل خودرو را قطع کند، مانند تانکرهای حمل سوخت، وسایل نقلیه قابل اشتعال شیمیایی و مواد منفجره، نظامی وسایل نقلیه حمل مهمات وهمچنین مکان هایی که وسایل نقلیه در محیط انبار مواد ذکر شده قرار می گیرند.

کشنده X5000 آرین دیزل

در شرایط عادی ده ثانیه طول می کشد تابرق خودرو توسط سیستم قطع کن اتوماتیک قطع شود، اما سیستم ADR تنها در 3 ثانیه می تواند برق خودرو را قطع نماید. در مواقع اضطراری، راننده موظف است برق تمام ادوات الکتریکی خودرو را در سریع ترین زمان ممکن قطع نماید.

سیستم  ADR می تواند، حتی در صورت وقوع تصادف، برق خودرو را قطع کند تا خطر آتش سوزی خودرو را کاهش دهد. دیگر موقعیتی که می توان از این سیستم استفاده کرد، زمانی که خودرو در حال سوخت گیری باشد. این سیستم می تواند برق را از داخل کابین و هم از خارج کابین قطع کند. سیستم ADR کلیدی را در خارج از کابین طراحی کرده است که می توان در خارج از خودرو نیز برای خاموش شدن اضطراری اقدام نمود. سیستم ADR عمدتاً شامل کنترلر، رله، سوئیچ قطع کن برق باتری و کلید برق کابین است. نمودار شماتیک این سیستم در شکل نشان داده شده است.

آرین دیزل نماینده رسمی شرکت شک موتو (Shacman) چین بوده که اولین کشنده خود را از این کمپانی معتبر چینی انتخاب کرده است؛ این شرکت پس از رونمایی و معرفی سه محصول از خانواده شک موتو (کشنده X5000، کمپرسی X5000D و باری X5000L)  توانسته است سهم مناسبی در بازار خودروهای کار و تجاری به دست آورد؛ انتخاب کشنده شک موتو پس از تحقیق در مورد جاده ها و شرایط بازار ایران انجام شده است.

سیستم ADR

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ این کشنده به پیشرانه ۱۳ لیتری دیزلی مجهز است که آرایش ۶ سیلندر خطی دارد و ۲۴ سوپاپی است. فناوری توربوشارژ را برای قدرت بیش تر در این پیشرانه داریم و خنک کاری این پیشرانه با آب انجام می شود.

آلایندگی کشنده جدید آرین دیزل از استاندارد یورو ۵ پشتیبانی می‌کند. این پیشرانه توان تولید حداکثر ۵۲۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۶۰ نیوتن‌متر برخودار است. یک جعبه دنده اتوماتیک با ۱۶ دنده به جلو و ۲ دنده عقب نیز وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.

سیستم ADR

در این کشنده امکانات خوبی نظیر کولر درجا، بخاری درجا، کروز کنترل، بالابر هیدرولیکی و الکترونیکی کابین، قفل مرکزی، آینه های کناری با تنظیمات برقی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور و فناوری ال ای دی چراغ ها، سنسور باران، صفحه نمایش ۱۰ اینچی سیستم مالتی مدیا، سیستم مانیتورینگ نقاط کور با دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، خروجی برق ۲۲۰ ولت و… را در این کشنده می بینیم که باعث می شود شاکموتو X5000 از نظر آپشن سرتر از دیگر رقبای چینی خود باشد.

کامیون کشنده شک موتو X5000 آرین دیزل با توجه به پیشرانه قدرتمند خود، در رنج کشنده های ۴۴ تن قرار می گیرد. کشنده شک موتو X5000 دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل۶۳۵۰، ۲۵۵۰ و ۳۹۷۵ میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز ۳۸۰۰ میلی متر اعلام شده است. وزن خالص کامیون کشنده شک موتو X5000 آرین دیزل هم ۶۸۸۶ کیلوگرم اعلام شده و حداکثر توان شیب روی این کامیون کشنده با بار ۳۶ درصد اعلام شده است.

کشنده X5000 آرین دیزل