printlogo

شرکت ایران خودرو در آستانه عرضه کراس اوور ری را، شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران حوزه خودرو بتوانند از نزدیک با قابلیت های محصول جدید خود آشنا شوند.
کد خبر : 24446
تاریخ انتشار : 17 تیر 1403 - 19:27

«خبرماشین» - شرکت ایران خودرو در آستانه عرضه کراس اوور ری را، شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران حوزه خودرو بتوانند از نزدیک با قابلیت های محصول جدید خود آشنا شوند.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران‌ خودرو در یک نشست خبری با محوریت خودرو ری را گفت: تجاری سازی این محصول از امروز آغاز شده و اولین سری پائیز امسال تحویل مشتریان می‌شود.

ری را

مهدی رادمنش مدیر پروژه‌ محصول ری ‌را اظهار کرد: پروژه K125 که با نام تجاری ری ‌را شناخته‌ شد که پلتفرم جدید ایران‌ خودرو است بعد از توسعه پلتفرم تارا، این پلتفرم در این شرکت توسعه داده شد و آینده محصولات ایران‌خودرو مبتنی بر پلتفرم‌ بر پایه ری‌را است و محصولات متعددی براساس این پلتفرم طراحی خواهد شد.

ری را

این خودرو مطابق استانداردهای روز دنیا است. در اجرای پروژه‌های بزرگی همچون ری ‌را در گروه صنعتی ایران‌ ‌خودرو، مکانیزم‌هایی به صورت طرح‌های جداگانه تعریف می‌شود. ساختارهایی که برای این پروژه تعریف شد شامل چندین پروژه در سطوح مختلف بوده است؛ در حوزه طراحی، صنعتی‌سازی، کیفیت، ساپکو (تامین قطعات)، شرکت‌های دانش‌بنیان و... هر یک ساختارهای خود را تعریف کرده تا در سطح اجرایی، پروژه ری‌را به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه سال‌های اخیر ایران‌خودرو باشد. 

کراس اوور ری را

وی اضافه کرد: هر قدر وابستگی به زنجیره تامین خارج کمتر شود تهدید‌ها کمتر می‌شود از این رو هم اکنون که در مرحله نخست تجاری سازی هستیم، ۶۹ درصد ساخت داخل از نظر قیمت قیمتی محقق شده که تا ۳ ماه آینده بخشی از واردات مورد نیاز این محصول نیز داخلی سازی می‌شود. از جمله این اقلام وارداتی، قطعات مکانیکی مانند کمک فنر و رینگ است که به علت سرعت دهی به طرح وارد شد، اما در تولید انبوه، چون فرصت بیشتری داریم از داخل تامین خواهیم کرد.

کراس اوور ری را

مدیر پروژه ری ‌را خاطرنشان کرد: این محصول که در رده خودروهای وارداتی است و قابل رقابت با خودروهای وارداتی با سطح بالایی از امکانات و آپشن‌ها، قابل صادرات نیز است؛ همچنین این خودرو سطح تجهیزات و ایمنی بالایی دارد. در همین فاز که فاز آغاز تولید انبوه است، ۶٨ درصد ساخت داخل محقق شده که یکی از موفقیت‌های خوب این پروژه بوده است. در طول اجرای این پروژه‌ در حدود چهار همت سرمایه‌گذاری صورت گرفته که سرمایه‌گذاری بزرگی در زمینه توسعه محصول است.

رادمنش با اشاره به اینکه خودروی ری ‌را همه آزمون‌های ایمنی را گذرانده افزود: با توجه عمق ساخت داخل زیاد و ارزبری کم، دست ما در افزایش تولید این محصول، باز است و می‌توانیم سهم خوبی از بازار بگیریم.

ری را

وی در ادامه به تشریح مشخصات فنی و قابلیت‌های این خودرو پرداخته که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موتور پرقدرت بهینه ‌سازی شده با تکنولوژی توربو شارژ اشاره کرد. حجم موتور ١۶۴۵ سی‌سی است و توان تولید ١۶٠ اسب بخار و ٢۴٠ نیوتن متر گشتاور دارد. قوی ترین موتور ساخت داخل کشور است؛ با ارائه‌ این موتور یک نسل جدیدی از قوای محرکه پرقدرت را خواهیم داشت. به لحاظ ایمنی نیز، ری‌را نخستین خودروی داخلی است که خودروی متصل است و بالاترین سطح کیفیت و ایمنی را دارد. ١١٣٠ قطعه دارد که ۶٧٩ قطعه آن جدید است.

رادمنش ادامه داد: صنعتی‌سازی پروژه در ماژول‌های مختلف با صرف بودجه‌ای برابر ۱.۵ همت به علاوه ۴۶.۵ میلیون یورو انجام شده است. 

وی همچنین از برنامه‌ تولید ری‌را برقی و دنا هیبرید از تابستان سال آینده خبر داده و تاکید کرد: ری‌را ۴۲۰ کیلومتر مسافت را از طریق برق طی خواهد کرد.

قیمت ری را

قیمت ری را

مدیر این پروژه درباره قیمت ری را گفت: این خودرو قیمتی در سطح قیمت‌های رقیب وارداتی خواهد داشت؛ اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است ضمن اینکه مستندات قیمت‌گذاری به مراجع ارسال شده و بازخورد‌های بازار و امکان توان فروش این خودرو با قیمت خودرو‌های هم رده بررسی شده، اما هنور قیمت نهایی آن مشخص نشده است.

مشخصات خودرو ری را

مشخصات خودرو ری را

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ این محصول دارای موتور EF7P TC است که یک موتور ۱.۷ لیتری توربوشارژ بوده و جدیدترین موتور ایران خودرو و قدرتمندترین موتور تولید داخل به شمار می رود؛ در ضمن این محصول مجهز به نسل جدید گیربکس اتوماتیک شش سرعته (۶AT) با اهرم تعویض دنده الکترونیکی خواهد بود.

حداکثر توان موتور ری را ۱۶۰ اسب بخار با حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر است و سیستم انتقال قدرت این خودرو شش دنده اتوماتیک بوده و دارای مصرف سوخت بهینه در این کلاس است.

«ری را» در رده کراس اوورهای سگمنت B قرار می گیرد که پرطرفدارترین گروه کراس اوورها محسوب می شود، این خودرو طول، عرض و ارتفاعی معادل ۴۳۳۴، ۱۸۰۸ و ۱۶۳۸ میلی متر داشته و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۵۹۰ میلی متر است.

نمایشگر دوگانه

نمایشگر دوگانه (نمایشگر جلو آمپر دیجیتال ۱۲ اینچی و سیستم مالتی مدیا با صفحه هوشمند لمسی ۱۲ اینچی با ۹ بلندگو)، نورپردازی مخفی با قابلیت تغییر رنگ در تریم داخلی، سانروف، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، خروجی برق ۱۲ ولت در صندوق عقب، سنسور پا برای بازکردن در صندوق عقب (کیک سنسور)، در برقی صندوق عقب، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، دوربین دید ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور از سایر امکانات این محصول است.

داخل ری را

امکانات ایمنی ری را شامل ترمز پارک برقی (EPB)، سامانه ترمز اتوماتیک (Auto Hold)، سامانه کمکی حرکت در سربالایی (HSA)، سامانه کمکی حرکت در سراشیبی (HDA)، کنترل پایداری الکترونیکی(ESC)، کنترل کشش (TCS)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم کمک ترمز(BAS) است.