«خبرماشین» - با توجه به نزدیک بودن زمان توقف تولید پژو پارس و انتظار حواله داران، ایران خودرو سورن پلاس را به عنوان گزینه مطلوب جایگزین این خودرو معرفی کرده که با تسهیلات 100 میلیون تومانی بدون بهره و تخفیف 15 میلیون تومانی عرضه می کند.
البته جایگزین های پژو پارس سه خودرو سورن پلاس، پژو ۲۰۷ و تارا هستند که بسیاری از مشتریان به دنبال دلایلی برای انتخاب سورن پلاس به عنوان اصلی ترین جایگزین پژو پارس هستند؛ سورن پلاس تنها گزینه جایگزینی پژو پارس است که با وام بدون بهره ۱۰۰ میلیون تومانی و تخفیف ۱۵ میلیون تومانی عرضه می شود. این خودرو همچنین استانداردهای ۸۵ گانه را پاس می کند. تعداد امتیازات منفی آن در بررسی سازمان های مختلف به مراتب کمتر از پارس ارزیابی شده است.
به این ترتیب و با توجه به قیمت ۴۴۵ میلیون تومانی پارس XUP، حواله دارانی که طرح جایگزین سورن پلاس XUP را انتخاب کنند، موظف اند این خودرو را با قیمت نهایی ۴۵۰ میلیون تومان و فقط ۵ میلیون گران تر از پارس خریداری کنند که با احتساب تخفیف 15 میلیون تومانی و وام 100 میلیون تومانی مشتریان فقط 350 میلیون تومان پرداخت می کنند.
پژو پارس به عنوان خودرویی با پلتفرم قدیمی که قادر به دریافت استانداردهای ۸۵گانه نیست، از مدار تولید خارج خواهد شد و ایرانخودرو تا بهار امسال مجوز تولید آن را داذد و شنیدهها حاکی از این است که این مجوز تا ۳۱ خرداد بوده و دیگر تمدید نخواهد شد؛ با توجه به الزام خودروسازان به اجرای مصوبات و تولید بر اساس مجوزهای سازمان استاندارد در حال حاضر جایگزینی سورن پلاس با پژو پارس منطقی ترین راه حل برای رفاه حال خریداران است.
سورن پلاس چه مشخصاتی دارد؟
از نظر فنی، سورن پلاس بهینه هیچ تفاوت مهمی با پژو پارس فعلی ندارد. این خودرو با پیشرانه ۱.۸ لیتری و ۸ سوپاپ، قدرت ۹۸ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر تولید میکند. جعبه دنده آن نیز از نوع ۵ سرعته دستی است که توان را به چرخهای جلو منتقل میکند. مصرف سوخت این خودرو نیز در حدود ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است که در شرایط بهینه بهحساب میآید.
مطابق گزارشهای رسمی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) و همچنین شرکت بازرسی مهندسی ایران (IEI)، در بهمن ماه ۱۴۰۲ این محصول ارتقا یافته، امتیازات منفی کمتری را نسبت به پژو پارس داشته است. نمونه های این خودرو در سایت های کرمانشاه، خزر و فارس به تولید رسیده بودند و در بررسی های سنجش کیفی، ارتقای کیفیت حدود ۱۱ امتیازی نسبت به پژو پارس در این محصول دیده می شود.
ایران خودرو به منظور اجرای استانداردهای ۸۵گانه و ارتقای سطح کیفی و ایمنی خودرو سورن پلاس، بهبودهایی در این خودرو اجرا کرده که بخشی از آن بر اساس بازخوردهای دریافتی از مشتریان صورت گرفته است.
ایران خودرو طی ماه های اخیر برای پوشش استانداردهای ۸۵گانه و همچنین ارتقای سطح ایمنی و کیفی، کاهش مصرف سوخت و افزایش رضایتمندی مشتریان از سورن پلاس، تغییرات جدیدی را در این محصول اجرا کرده است.
براساس الزامات استانداردی، ایرانخودرو علاوه بر تجهیز سورنپلاس به دیلایت، این محصول را با افزودن امکانات دیگری به مشتریان عرضه خواهد کرد. از جمله امکانات اضافه شده به سورن پلاس می توان به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی اشاره کرد که نقش بسیار مهمی را در کنترل خودرو در پیچ ها و مسیرهای لغزنده ایفا می کند. این امکان با سنجیدن زاویه فرمان و سرعت خودرو، در صورتی که احساس کند امکان انحراف خودرو از مسیر و سر خوردن وجود دارد، با ترمزگیری در چرخ بحرانی مانع واژگونی و انحراف خودرو می شود. این سیستم که به ESC موسوم بوده ابتدا تنها روی خودرو تارا نصب شده بود، اما اکنون روی دیگر محصولات ایران خودرو از جمله سورن پلاس به دلیل رعایت استانداردهای ۸۵ گانه تعبیه شده است. برای روشن و خاموش کردن سیستم ESC یک کلید روی داشبورد تعبیه شده، اما همواره به صورت پیش فرض این سیستم در مدار و فعال است.
به موجب نصب سیستم کنترل پایداری، تغییراتی در سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز نیز اجرا شده است. سورن پلاس بهبود یافته ایران خودرو، ضمن بهره گیری از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، دارای سیستم TCS بوده که همان سیستم کنترل لغزش در هنگام شروع حرکت بوده که مانع از هرزگردی چرخ ها در مسیرهای لغزنده می شود و به حرکت سریع تر خودرو کمک می کند. دیگر سیستم اضافه شده به سورن پلاس سیستم EBA بوده که در هنگام فشار ناگهانی و شدید روی پدال ترمز، در لحظه فشار هیدرولیکی نیروی ترمز را به حداکثر می رساند تا به توقف سریع تر خودرو کمک کند. یکی از امکانات مهم اضافه شده به سورن پلاس، سیستم HSA بوده که در هنگام شروع حرکت در سربالایی، مانع از عقب رفتن خودرو می شود. این سیستم برای چند ثانیه با حفظ فشار نیروی ترمز برای راننده زمان می خرد تا نسبت به شروع حرکت در سربالایی اقدام کند و مانع از عقب رفتن خودرو می شود. این سیستم در شرایطی هم که خودرو در سرازیری قرار داشته باشد و راننده قصد حرکت در دنده عقب را داشته باشد مانع از حرکت خودرو رو به جلو می شود.
یکی دیگر از امکانات سورن پلاس، راهنمای نشانگر تعویض دنده موسوم به GSI است. طبق الزامات استاندارد ۸۵ گانه، این امکان در خودروهای مجهز به گیربکس دنده ای اجباری شده و ایران خودرو با هدف کاهش مصرف سوخت و ارتقای حس رانندگی این امکان را برای نصب روی سورن پلاس پیاده سازی کرده است. وظیفه این راهنما نشان دادن زمان مناسب تعویض دنده به راننده در نمایشگر جلو آمپر است که با رعایت آن مصرف سوخت و آلایندگی خودرو نیز کاهش می یابد.
دیگر امکان مهمی که روی سورن پلاس از نیمه دوم سال و اوایل پاییز نصب می شود، سنسور پایش فشار باد تایرها موسوم به TPMS است. این سیستم با پایش فعال فشار و دمای باد تایرها، در صورت کاهش فشار باد تایرها از محدوده مجاز تعریف شده، به راننده در جلو آمپر و در نمایشگر سیستم مالتی مدیا هشدار می دهد تا نسبت به تنظیم فشار باد تایرها اقدام کند. رانندگی با تایرها در شرایطی که فشار باد آن ها کم تر از استاندارد باشد، ضمن این که موجب خراب شدن زودهنگام و استهلاک تایرها می شود، روی افزایش مصرف سوخت تاثیر گذاشته و کیفیت سواری را نیز کاهش می دهد.
از جمله موارد ایمنی اضافه شده به سورن پلاس، استاندارد حفظ ایمنی عابر پیاده در صورت برخورد است. این استاندارد یکی از الزامات عرضه خودرو در بازار اروپا بوده و خودروسازان جهانی در راستای حفظ جان عابران پیاده و وارد شدن آسیب کم تر به آن ها در زمان برخورد رعایت می شود. ایران خودرو با تغییرات اعمال شده در سپر و به طور کلی بخش جلویی سورن پلاس، توانسته استاندارد حفاظت ازعابر پیاده را برای این خودرو پاس کند.