printlogo

یک کارشناس صنعت خودرو گفت : تا زمانی محصولات خارجی در کشور داخلی سازی نشوند و در این جریان سرمایه گذاری مشترکی صورت نگیرد مسلما هیچ اتفاق جدیدی در صنعت خودرو رخ نخواهد داد.
کد خبر : 2352
تاریخ انتشار : 09 آذر 1393 13:36:00

محمد تقی احمدیان افزود : نحوه همکاری خودروسازان با شرکتهای خارجی برای واردات و تولید محصولات آنان باید به شرط دریافت دانش و تکنولوژی تولید باشد و صرفا با هدف مونتاژ محصولات وارد نشود.

وی گفت : هر گونه عدم ارائه دانش و تکنولوژی تولید در جریان همکاری با شرکتهای خارجی ، به نوعی قراردادن بازار این در اختیار محصولات خارجی ، بدون هیچ گونه مزیت برای صنعت و تولید ایران خواهد بود.

وی با اشاره به طرحی جدید برای واردات خودرو و اختصاص امتیازی به شرکتهای خودروساز در این جریان گفت : در صورتی سایر تولیدات شرکت های خارجی که برخی از محصولات آنها توسط خودروساز داخلی مونتاژ و تولید می شود توسط همان شرکت داخلی وارد شود شرکتها ابرازی بازاریابی برای شرکتی خارجی خواهند شد.

وی گفت : اصولا نوع تفاهم با شرکت های خارجی باید بر مبنای طراحی پلت فرم های مشترک باشد در حالی که اقدامی که غالبا صورت می گیرد مونتاژ محصولات خارجی است که هیچ سودی برای خودروسازی کشور نخواهند داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطر نشان کرد : طرحی که در خصوص واردات خودرو توسط شرکتهای داخلی عنوان می شود مبنای علمی و منطقی نداشته و اساسا تصمیم موثر و سودمندی برای خودروسازی کشور نخواهد بود.

احمدیان افزود : هر گونه مونتاژکاری صنعت خودرو ایران را به جایی نمی رساند کما اینکه در 50 سال گذشته نیز نرسانده است. بنابراین تنها راه سرمایه گذاری مشترک برای تولیدات مشترک و تبادل دانش و تکنولوژی برای تولید محصولات متنوع و جدید و جذب بازار داخل و بازارهای منطقه ای است در این صورت است که اقدام و تحول بسیار خوبی در عرصه خودروسازی کشور صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد : امروز تبدیل شدن به ابزار فروش محصولات کره ای ، ژاپنی در داخل روند صحیحی نیست و به زیان کشور خواهد بود.

وی گفت : هر چند این کار به صورت موقت امتیاز و کمکی به شرکتهای داخلی باشد اما ذات این طرح و اشکال اساسی که در آن وجود دارد قطعا راهکار منطقی برای صنعت خودرو ایران نخواهد بود.

وی تاکید کرد : چگونه باید اجازه داد که شرکتهای خارجی که در داخل بخشی از محصولات آن تولید می شود سایر تولیداتش بواسطه امتیازی برای شرکتهای خودروساز در داخل به فروش برسد صرف اینکه قطعاتی را در جریان این همکاری ارائه کرده است.

وی گفت : سرمایه گذاری بنیادی با شرکتهای خارجی باید برای تولید خودرو در داخل صورت گیرد و نباید بازار ایران به راحتی در اختیار محصولات خارجی قرار گیرد.

 

منبع: خبرخودرو