printlogo

گام دوم مرحله دوم فروش خودروها از مسیر سامانه یکپارچه (ثبت پنج اولویت خودرویی متقاضیان) از سوم خرداد ماه آغاز شده و تا دهم ادامه دارد.
کد خبر : 22990
تاریخ انتشار : 6 خرداد 1402 - 14:20

گام دوم مرحله دوم فروش خودروها از مسیر سامانه یکپارچه (ثبت پنج اولویت خودرویی متقاضیان) از سوم خرداد ماه آغاز شده و تا دهم ادامه دارد. با توجه به اینکه خودروهای مونتاژی مصوبه شورای رقابت را داشت و خودروسازان ملزم به اجرای آن بودند، پس از گذشت چند روز در نهایت آنها این مصوبه را پذیرفتند، اما قیمت‌های اعلامی از سوی شرکت‌ها متقاضیان را سردرگم کرده و نمی‌دانند کدام قیمت‌ها ملاک است که در این گزارش به این موضوع پرداختیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از ایسنا، پس از ارسال اطلاعات متقاضیان واجد شرایط از بانک‌ها به سامانه، سایت سامانه از چهارشنبه گذشته (سوم خرداد ) فعال شد تا مشتریان بتوانند برای انتخاب پنج اولویت خودرویی مورد نظر خود اقدام کنند تا در لیست نوبت‌دهی یا حق تقدم خرید خودروهای داخلی بر مبنای لیست انتظار قرار گیرند.

هر چند که سامانه طی دو روز اول (چهارشنبه و پنجشنبه) با اختلال همراه بود اما از شامگاه روز پنجشنبه، این اختلال که دلیل آن مشکل زیرساختی در عین ترافیک بالای سایت سامانه اعلام شد، برطرف شد و مشتریان تا پایان پنجشنبه شب، ۳۰۰ هزار خودرو ثبت‌نام کردند. سایت سامانه برای این ثبت درخواست خودرویی متقاضیان تا چهارشنبه هفته جاری ( ۱۰ خرداد) فعال خواهد بود.

گفتنی است که این طرح در سه قالب طرح ویژه متقاضیان عادی، طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اجرایی می‌شود و ۲۳ محصول از چهار شرکت سایپا، مدیران‌خودرو، کرمان‌موتور و فرداموتورز با قیمت کارخانه‌ای (مصوب شورای رقابت) عرضه شده است.

یکی از نکات حائز اهمیت این طرح، قیمت خودروهای مونتاژی عرضه شده به سبب مباحثی بود که بر سر آن‌ها وجود داشت و به کلافی سردرگم تبدیل شده بود و مردم نمی دانستند خودروهای عرضه شده در این طرح را بالاخره قرار است با کدام قیمت (قیمت مصوب شورای رقابت یا قیمت اعلامی توسط کارخانه‌ها) ثبت‌نام و خریداری کنند.

یادآور می‌شود که در نخستین روزهای نیمه دوم فروردین ماه امسال، شورای رقابت تصمیم گرفت برای اولین بار بر قیمت خودروهای مونتاژی هم دست بگذارد و تعیین‌کننده قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی باشد که تاکنون از آن‌ها به‌ عنوان خودروسازان خصوصی نام برده می‌شد، اما اکنون که همه سازوکار آن‌ها از قیمت تا نحوه فروش و... با نظر و دستور نهادهای ذی ربط دولتی تعیین می‌شود، دیگر تفاوتی با ایران‌خودرو و سایپا ندارند. 

همان طور که اشاره شد، تصمیم قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت در جلسه روز ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ اتخاذ شد؛ اما پروسه تصویب، یک ماه به طول انجامید و پس از امروز و فرداهای بسیار شورای رقابت برای تعیین تکلیف این موضوع، در نهایت قیمت خودروهای مونتاژی ۱۶ اردیبهشت ماه تصویب  و یک روز بعد اعلام شد؛ پس از آن هم دو هفته‌ تصویری از این مصوبه منتشر نشد و  مشخص نبود که مصوبه شورای رقابت به کدام نهاد ابلاغ شده بود. ضمن اینکه وزارت صمت یا سازمان حمایت هم هیچ ابلاغیه‌ای به شرکت‌های خودروساز ارسال نکردند؛ بدین ترتیب با توجه به اینکه قیمت خودروهای مونتاژی تعیین تکلیف نشده بود، خودروسازان مونتاژی هم بر سر قیمت‌های جدید خود که بر اساس تورم و افزایش هزینه‌های تولید در سال جدید اعمال کرده بودند، ایستادند. 

در نهایت اما وزارت صمت در جلسه‌ای با حضور نمایندگان پنج شرکت خودروساز مونتاژی و مسئولان سازمان حمایت، تکلیف خودروهای مونتاژی را مشخص کرد و خودروسازان بالاخره مصوبه شورای رقابت را پذیرفته و ملزم به عرضه محصولات با قیمت‌های مصوب شورای رقابت شدند؛ پس از آن نیز سازمان حمایت در اطلاعیه‌ای، ضوابط قیمت‌گذاری و فروش خودروهای مونتاژی را به شرکت‌های خصوصی اعلام کرد.

در نهایت باید گفت که با توجه به پذیرش مصوبه شورای رقابت توسط خودروسازان خصوصی و الزام آن‌ها به عرضه با این قیمت‌ها در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، خودروهای این مرحله (هم محصولات عرضه شده توسط سایپا و همچنین قیمت خودروهای مونتاژی) به شرح زیر است:

قیمت خودروهای مرحله دوم طرح یکپارچه