printlogo

دستگاه نیتروژن یا دستگاه باد نیتروژن یکی از دستگاه‌های مورداستفاده در زمینه بادکردن لاستیک خودرو در آپاراتی‌ها و تعمیرگاه‌ها است. اگر جست‌و‌جویی کوچکی در اینترنت انجام دهید، متوجه مزایای بسیار زیاد استفاده از گاز نیتروژن برای بادکردن لاستیک خودرو می‌شوید.
کد خبر : 22797
تاریخ انتشار : 15 فروردین 1402 - 20:6

دستگاه نیتروژن یا دستگاه باد نیتروژن یکی از دستگاه‌های مورداستفاده در زمینه بادکردن لاستیک خودرو در آپاراتی‌ها و تعمیرگاه‌ها است. اگر جست‌و‌جویی کوچکی در اینترنت انجام دهید، متوجه مزایای بسیار زیاد استفاده از گاز نیتروژن برای بادکردن لاستیک خودرو می‌شوید. ما در این مقاله درباره نحوه کار با دستگاه نیتروژن، مزایا استفاده از آن و... صحبت خواهیم کرد.

دستگاه نیتروژن چیست؟

دستگاه نیتروژن ساز یکی از دستگاه‌های مورداستفاده در آپاراتی‌ها و تعمیرگاه‌هاست. این دستگاه با ذخیره‌سازی هوای آزاد و جداسازی  نیتروژن از آن، گازی با درصد نیتروژن بالا تولید می‌کند که از آن برای بادکردن لاستیک‌های خودرو استفاده می‌شود. گاز تولید شده توسط این دستگاه دارای 99.99 درصد نیتروژن است؛ به عبارت ساده‌تر گاز تولید شده توسط دستگاه نیتروژن در آپاراتی‌ها، گاز نیتروژن خالص است.

مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو چیست؟

  • بادکردن لاستیک با گاز نیتروژن، باعث حفظ بهتر فشار در چرخ‌ها می‌شود.
  • حفظ فشار باد در لاستیک‌ها موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود.
  • گاز نیتروژن، رطوبت هوای داخل لاستیک را از بین می‌برد و این امر، موجب کاهش پوسیدگی رینگ در طولانی‌مدت می‌شود.
  • به علت حفظ بهتر فشار باد در لاستیک‌ها، عملکرد‌های سیستم جلوبندی خودرو بهبود پیدا می‌کند.
  • حضور گاز نیتروژن در لاستیک، موجب عدم رطوبت‌گیری لاستیک در نوبت‌های بعدی تنظیم باد می‌شود.
  • با حفظ بهتر فشار در لاستیک‌ها، سیستم پیمایش خودرو و فرمان‌پذیری آن بهبود پیدا می‌کند.
  • گاز نیتروژن موجب نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر شدن لاستیک‌های خودرو می‌شوند؛ همین امر موجب افزایش عمر لاستیک خودرو می‌شود.
  • وجود گاز نیتروژن در خودرو موجب مقاومت بیشتر لاستیک به گرمای هوا می‌شود.
  • وجود گاز نیتروژن در لاستیک موجب دیرتر خالی‌شدن باد لاستیک خودرو می‌شود؛ در نتیجه می‌توان در بازه‌های زمانی طولانی‌تری برای تنظیم باد به آپارتی مراجعه کرد و نگرانی کمتری درباره این موضوع داشت.

چگونه لاستیک را با دستگاه باد نیتروژن باد کنیم؟

بادکردن لاستیک با گاز نیتروژنی که توسط دستگاه نیتروژن تولید شده باشد شامل 2 مرحله کلی است:

  1. روشن‌ و آماده‌کردن دستگاه باد نیتروژن
  2. خالی‌کردن باد لاستیک‌ها

در ادامه هرکدام از این مراحل را جداگانه شرح خواهیم داد.

روشن‌ و آماده‌کردن دستگاه باد نیتروژن

  • دستگاه را به برق متصل کنید.
  • شلنگ بادی که از بخش کمپرسور دستگاه آمده است را به ورودی اکسیژن (O2) وصل کنید.
  • اگر خودروی موردنظر سواری یا نیمه‌سنگین است، فشار باد ورودی را روی 6 بار تنظیم کنید.
  • اگر خودروی موردنظر سنگین است، فشار باد ورودی را روی 12 بار تنظیم کنید.
  • منتظر بمانید تا نشانگر دیجیتال دستگاه عددی در محدودة 99 درصد نشان دهد (این عدد نشانگر میزان خلوص نیتروژن در گاز تولید شده است).
  • نشانگر عقربه‌ای نیتروژن برای خودرو‌های سواری و نیمه‌سنگین 70 psi و برای خودرو‌های سنگین 110 psi قطع می‌شود.

خالی‌کردن باد لاستیک‌ها

انجام این بخش نیز به دو صورت امکان‌پذیر است؛ هر دوی این روش‌ها را می‌توان انجام داد؛ اما به‌طورکلی به نوع دستگاه نیتروژن و صبر و حوصله شما بستگی دارد:

  1. روش سنتی

در این روش به‌وسیله آچار والف هوای داخل لاستیک را خالی کنید.

  1. خالی‌کردن باد توسط دستگاه
  • شلنگ وکیوم این دستگاه را به لاستیک متصل کنید.
  • اگر دستگاه باد نیتروژن شما از نوع ساده است، باید با فشردن پدال باد لاستیک را خالی کنید.
  • اگر دستگاه نیتروژن شما از نوع اتوماتیک باشد به‌وسیله فشردن دکمه vacuum یا مکش باد موجود در لاستیک خودرو را تخلیه کنید.

نکاتی برای استفاده از دستگاه نیتروژن

  • نحوه بادکردن لاستیک خودروهای سنگین نیز به همان روشی است که بخش‌های قبلی توضیح داده‌ایم؛ اما با این تفاوت که فشار باد ورودی به دستگاه نیتروژن باید روی 12 بار تنظیم شود.
  • به‌طورکلی بهتر است برای خالی‌کردن باد دستگاه از روش اول (دستی) استفاده کنید. این کار باعث طولانی‌تر شدن عمر دستگاه باد نیتروژن شما می‌شود.
  • ممکن است دستگاه‌ نیتروژن شما دارای 2 یا 4 خروجی باشد که در این صورت نحوه کار با این دستگاه مانند دستگاه‌های نیتروژن اتوماتیک یا فول‌اتوماتیک است.
  • میزان درصد خلوص گاز نیتروژن تولید شده در این دستگاه‌ بین 96 تا 99 درصد است. این مورد در انواع دستگاه‌های باد نیتروژن صدق می‌کند و تفاوت این دستگاه‌ها با هم در تزریق گاز و عملکرد سیستم وکیوم آن‌هاست.
  • همه دستگاه‌های نیتروژن دارای خروجی باد معمولی با نام خروجی اکسیژن (O2) هستند که از آن برای تنظیم باد معمولی استفاده می‌شود.
  • در دستگاه‌های باد نیتروژنی که برای بادکردن لاستیک خودروهای سنگین استفاده می‌شود، دکمه تحت عنوان توربو تعبیه شده است که سرعت تزریق نیتروژن به لاستیک را بالا می‌برد.
  • بعضی از دستگاه‌های نیتروژن دارای حالتی تحت عنوان N2P هستند؛ این حالت برای افزایش خلوص نیتروژن و تزریق آن به لاستیک‌ اسپرت خودرو‌ها استفاده می‌شود.

دستگاه نیتروژن، دستگاهی برای رانندگی بهتر و طول عمر بیشتر لاستیک

دستگاه نیتروژن یا دستگاه باد نیتروژن یکی از دستگاه‌های مورداستفاده در زمینه بادکردن لاستیک خودرو در آپاراتی‌ها و تعمیرگاه‌ها است. اگر جست‌و‌جویی کوچکی در اینترنت انجام دهید، متوجه مزایای بسیار زیاد استفاده از گاز نیتروژن برای بادکردن لاستیک خودرو می‌شوید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت پارسیان صنعت، مدل‌های مختلف دستگاه نیتروژن را با هم مقایسه و نسبت به خرید دستگاه موردنظر خود اقدام کنید.

 

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در محتوای آن هیچ نظری ندارد.