printlogo

هفته گذشته مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران ‌خودرو طی گفتگو در یک برنامه زنده تلویزیون اظهار کرد: استانداردهایی که در کشور ما اجرا می‌شود در کل دنیا جزء استانداردهای سخت‌گیرانه و جزو آپشن آن خودروها است؛ این موضوع واکنش های زیادی را در پی داشته و کاربران فضای مجازی هم در این مدت به آن پرداخته‌اند.
کد خبر : 22045
تاریخ انتشار : 25 مهر 1401 - 8:22

«خبرماشین» - هفته گذشته مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران ‌خودرو طی گفتگو در یک برنامه زنده تلویزیون اظهار کرد: استانداردهایی که در کشور ما اجرا می‌شود در کل دنیا جزء استانداردهای سخت‌گیرانه و جزو آپشن آن خودروها است؛ این موضوع واکنش های زیادی را در پی داشته و کاربران فضای مجازی هم در این مدت به آن پرداخته‌اند.

از چند سال قبل مقرر شده که خودروهای تولید ایران در صورتی که استانداردهای 85 گانه خودرو را رعایت کنند، مجوز تولید خواهند داشت. در حال حاضر، استانداردهایی را برای تولید خودرو داریم که بسیاری از این استانداردها توسط تمامی خودروهای تولیدی رعایت شده و تنها برخی از این استانداردها در حال حاضر و به دلیلی شرایط خاص حاکم بر کشور برای صنعت و بازار خودروی کشور ضروری نیست؛ استانداردهایی که باعث می شوند خودرو در نهایت گران شود.

برای مثال سیستم ترمزگیری خودروهای سواری (سبک) استانداردی است که هم در ایران و هم کشورهای حوزه GSO، CIS، چین و برزیل و هند هم وجود دارد اما چراغ های رانندگی درروز برای وسایل نقلیه موتوری در کشورهای حوزه GSO الزامی نیست.

استاندارد سیستم حرکت بر روی سطح صاف و سیستم کنترل فشار باد تایر علاوه بر ایران در اکثر کشورهای وجود دارد اما استاندارد حفاظت از افراد پیاده در کشورهای حوزه GSO و برزیل وجود ندارد. استاندارد نشانگر تعویض دنده علاوه بر ایران فقط در چین وجود دارد و در سایر کشورها الزامی نیست. استاندارد کنترل پایداری در ترمزگیری از مواردی است که در اکثر کشورها الزامی است اما سیستم ترمز اضطراری پیشرفته در کشورهای حوزه CIS، برزیل و هند الزامی نیست. سیستم هشدار انحراف از مسیر در ایران و چین الزامی و در سایر کشورهای حوزه CIS، GSO و برزیل و هند الزامی نیست.

پیشنهاد می شود نهادهای تصمیم گیرنده به منظور کمک به صنعت خودرو استانداردهای غیرضروری را حذف کنند یا نسبت به فرآیند قیمت گذاری بازنگری انجام دهند. معضلات و مشکلاتی که قیمت‌گذاری دستوری طی سال‌های گذشته در بازار‌های مختلف ایجاد کرده، نشان‌دهنده آن است که استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا و ایجاد رقابت در تعیین قیمت محصولات، تنها راهی است که می‌تواند شفافیت اقتصادی به‌وجود بیاورد. ادامه شیوه قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمت‌ها، متوجه مردم خواهد شد و دقیقا در تضاد با افزایش تولید و تحقق مانع زدایی و رفع موانع تولید است.

سطح صدا ( تراز صدای مجاز) توان موتور معیار مصرف سوخت خودروهای بنزینی، دیزل و دوگانه سوز  هدایت پذیری خودرو  با سوخت گاز طبیعی فشرده CNG حفاظ عرضی زیر شاسی عقب خودرو (RUPDs) و نصب آن موقعیت  نصب پلاک عقب خودرو تجهیزات  فرمان دستگیره و قطعات نگهدارنده درب (قفل و لولا) علائم و وسایل هشداردهنده شنیداری وسایل دید غیرمستقیم و نصب آنها سازگاری الکترومغناطیسی  اتصالات داخلی استحکام صندلی ، تکیه‌گاه‌های صندلی و پشت سری ها  برجستگی‌های بیرونی  تجهیزات سرعت‌سنج شامل نصب آن پلاک­ شناسائی سازنده و شماره شناسایی خودرو شب نماهای وسایل نقلیه موتوری و تریلرهای آنها چراغهای موقعیت جلو وعقب، ترمز و منتهی الیه برای وسایل نقلیه موتوری وتریلرهای آنها چراغهای نشانگرجانبی برای وسایل نقلیه موتوری و تریلرهای آنها چراغهای راهنما برای وسایل نقلیه موتوری و تریلرهای آنها روشنایی چراغهای پلاک عقب برای وسایل نقلیه موتوری و تریلرهای آنها چراغ‌های جلوی sealed-beam headlamps (SB) وسایل نقلیه موتوری تابش چراغ نامتقارن اروپایی نور پایین یا نور بالا یا هر دو  لامپ‌های رشته‌ای مورد استفاده در چراغ‌های تائید شده برای وسایل نقلیه موتوری و تریلرهای آنها چراغ‌های جلو وسائل نقلیه مجهز به منبع نوری تخلیه گاز  منبع نوری تخلیه گاز مورد استفاده در لامپهای تائید شده تخلیه گاز در وسائل نقلیه موتوری  تابش چراغ‌های جلوی وسایل نقلیه موتوری از یک چراغ نامتقارن اروپایی نور پایین یا نور بالا یا هر دو و مجهز به لامپ رشته ای و/یا مدولهای LED چراغ مه‌شکن جلو برای وسیله نقلیه موتوری سیستم برفک زدا و مه زدای شیشه جلو سیستم برف‌پاک‌کن و شیشه شوی شیشه جلو قلاب های بکسل چراغ مه‌شکن عقب برای وسیله نقلیه موتوری و تریلرهای  چراغ‌ دنده عقب برای وسیله نقلیه موتوری و تریلرهای آنها میدان دید جلو حفاظهای چرخ پشت سری صندلی سیستم های ممانعت از پاشش جرم و ابعاد خودروهای تجاری در رابطه با برجستگی‌های بیرونی رو به جلو از صفحه عقب کابین آنها قطعات کوپلینگ مکانیکی از خودروهای مرکب حفاظت از سرنشینان در حوادث تصادفات از جلو حفاظت از سرنشینان در حوادث تصادفات از بغل خودروی هیدروژنی خودروی الکتریکی (خودروهای برقی) جلوگیری از خطرات آتش سوزی (مخازن سوخت مایع) حفاظت از راننده در برابر مکانیزم فرمان در تصادفات موقعیت شناسایی کنترلهای دستی، خبر‌دهنده‌ها و ‌نشانگرها مواد شیشه های ایمنی و نصب آنها بر روی خودرو خودروهای حمل کالاهای خطرناک کمربندهای ایمنی و سیستمهای نگهدارنده، سیستمهای  نگهدارنده کودکان و سیستمهای نگهداردنده Isofix کودکان حفاظت از خودرو در برابر استفاده غیرمجاز سیستم ترمزگیری خودروهای سواری (سبک) دسترسی به وسیله نقلیه و قدرت مانور تکیه گاههای کمربند‌ایمنی، سیستم های نگهدارنده و نگهدارنده های کمربند چراغهای رانندگی درروز برای وسایل نقلیه موتوری سیستم سازگار چراغ‌های جلو(AFS) برای وسایل نقلیه موتوری چراغ ‌توقف برای وسیله نقلیه موتوری  سیستمهای گرمایش نصب تایرها تایرهای پنوماتیک وسایل نقلیه و تریلرهای آنها(کلاس C1) تایرهای پنوماتیک وسایل نقلیه تجاری و تریلرهای آنها(کلاس C2 و C3) آلایندگی صوتی چرخش تایر، چسبندگی در سطح خیس و مقاومت غلتشی(کلاسC1 و C2 و C3) تایر زاپاس برای استفاده موقت، تایرها/ سیستم حرکت بر روی سطح صاف و سیستم کنترل فشار باد تایر حفاظت از افراد پیاده سیستم های تهویه مطبوع ایمنی عمومی نشانگر تعویض دنده سیستم هشدار خودرو (VAS) استحکام کابین، حفاظت از سرنشینان وسیله نقلیه تجاری سیستم ترمزگیری وسایل نقلیه موتوری و تریلرها حفاظت از خودرو در استفاده غیر مجاز استحکام صندلی و تکیه گاه های آن مربوط به خودروهای مسافری بزرگ سیستم ترمز اضطراری پیشرفته سیستم هشدار انحراف از مسیر، مواردی هستند که به عنوان استاندارد در تولید خودروهای داخلی رعایت می شود.