printlogo

اخیراً گروه صنعتی ایران خودرو با معرفی ۱۱ رنگ جدید برای محصولات خود، اقدامی شایسته در جهت تغییر وضعیت بازار انجام داده است.
کد خبر : 21983
تاریخ انتشار : 7 مهر 1401 - 12:41

مهندس اشکان معصومی - «خبرماشین» | اخیراً گروه صنعتی ایران خودرو با معرفی ۱۱ رنگ جدید برای محصولات خود، اقدامی شایسته در جهت تغییر وضعیت بازار انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ در حال حاضر در کشور ما برآورد دقیقی از میزان فروش رنگ های مختلف خودرو در دست نیست، ولی بررسی ها نشان داده که در سال های اخیر بیشتر خودروسازان و وارد کنندگان اتومبیل در ایران بیشتر به دنبال فروش خودروهای سفید رنگ هستند و در این سال ها خودروسازان داخلی تولید خود را بیشتر بر مبنای چهار رنگ سفید، مشکی، نقره ای و نوک مدادی محدود کرده اند.

ایران خودرو با معرفی این ۱۱ فام رنگ جدید شامل رنگ‌های نقره‌ای تیتانیوم، قهوه‌ای کادرو، مشکی آبنوس، سرمه‌ای متالیک، آبی کاسپین، قرمز رژ، آبی اقیانوسی، صورتی، سبز کله غازی، سبز انگور و قهوه‌ای نسکافه‌ای شرایط جدیدی را در بازار خودرو ایران ایجاد کرده است.

بررسی تنوع رنگ در تولیدات کمپانی های معروف خودروسازی دنیا نیز این گونه نشان می دهد که حتی آنها نیز تولیدات خود را به گروه خاصی از رنگ ها اختصاص داده اند و در صورت نیاز مشتریان، برای آنها خودروهایی با رنگ های سفارشی و با قیمت بیشتری تولید می کنند.

در اکثر شهرهای ایران بیشتر خودروها به رنگ سفید هستند، چرا که بسیاری از مردم اعتقاد دارند که رنگ سفید خودرو به مراقبت کمتری نیاز دارد، چرا که کثیفی و گرد و خاک روی بدنه و همچنین قری های کوچک در ظاهر رنگ خودروی سفید کمتر نمایان می باشند، در صورتی که در مورد خودروهای مشکی، نوک مدادی و سرمه ای، خط و خش، قری و آلودگی های ناشی از گرد و خاک روی رنگ خودرو بیشتر نمایان می باشند.

از طرفی رنگ های تیره تر جذب بیشتری از نور آفتاب داشته و در فصل های گرم، داخل اتاق خودرو به شدت داغ خواهد شد. این روزها مردم ایران تمایل بیشتری برای خرید خودروهای سفید از خود نشان داده اند تا جایی که بیش از پنجاه درصد مردم ترجیح می دهند خودروی سفید رنگ خریداری نمایند.

البته این مسئله در مورد خودروهای مختلف تفاوت دارد، مثلاً از هر هزار خودروی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ که تولید می شود، حدود نیمی از آنها سفید هستند و رنگ سفید در آنها پرطرفدارترین رنگ است، ولی در مورد خودروی پژو ۴۰۵، مشکی بیشترین میزان تولید را دارد و پرفروش ترین رنگ این خودرو است و در مورد «پژو پارس» رنگ نقره ای از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

جالب اینجاست که در سال های اولیه تولید ۲۰۶ در ایران، پرفروش ترین رنگ آن نقره ای بود. به هر حال نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان، انتخاب رنگ خودرو یک امر سلیقه ای است و اطلاعات دقیقی در خصوص پرفروش ترین رنگ در خودروسازهای دنیا وجود ندارد.

رنگ خودرو بنا به سلیقه خریدار آن انتخاب می گردد که از یک طرف متناسب با فرهنگ و دیدگاه جامعه است و از طرف دیگر، تا حدی شخصیت خریدار را نشان می دهد. مطمئناً تبلیغات شرکت های خودروساز و جو حاکم بر جامعه نیز تأثیر زیادی بر انتخاب مشتریان خواهد داشت.

در یک جامعه آماری کوچک از رانندگان، این بررسی به عمل آمد که دلیل آنها برای انتخاب رنگ خودرو چیست؟ مثلاً کسانی که رنگ مشکی را برای خودروی خود انتخاب نموده اند، معتقد بودند که خودروهای مشکی نسبت به رنگهای دیگر مراقبت بیشتری نیاز دارد و خط و خش، قری و کثیفی را بیشتر نشان می دهد و حتی بارش های اندک باعث باقی ماندن لکه های آب بر روی خودرو می گردد و باید در فاصله های زمانی کمتری به کارواش مراجعه کرد.

افرادی که رنگ سفید را انتخاب کرده اند، بر این باور بودند که شستشوی زیاد برای رنگ خودرو مضر بوده و کیفیت و براقیت آن را کاهش می دهد و با توجه به اینکه رنگ سفید به شستشو و مراقبت کمتری نیاز دارد، آن را انتخاب نموده اند. افراد معدودی نیز، تنبلی در کارواش رفتن را دلیل این انتخاب دانسته اند.

گروهی داغ نشدن بدنه خودروهای سفید، در روزهای آفتابی و گرم را معیار خود اعلام کردند. افرادی که خودروهای قرمز داشتند، زنده بودن این رنگ را عامل انتخاب خود دانسته اند و آن را نشانه گرمی و جوانی می دانند. عده ای دیگر، رنگ قرمز خودرو را رنگی کاملاً زنانه می شناسند و حاضر نیستند سوار خودروی قرمز شوند. افرادی که خودروی زرد رنگ منتخب آنها بود، اعتقاد داشتند که رنگ های متالیک در معرض نور مستقیم خورشید سریعاً براقیت خود را از دست می دهند و کدر می گردند، در صورتی که رنگ زرد متالیک نسبت به بقیه رنگ ها در نور خورشید افت کمتری دارد و دیرتر کدر می شود.

در این آمارگیری، دختران و زنان جوان بیشتر رنگ های صورتی، بنفش، زرد و قرمز را برای خودرو مناسب دانسته اند و پسران و مردان جوان خودروهای آبی، نوک مدادی و نقره ای را انتخاب خود اعلام کرده اند. افراد مسن تر رنگ های سفید و مشکی را ترجیح داده اند.

در یک بررسی روانشناسی، مشخص شد که مشتریان با جنس ها و سنین مختلف در انتخاب رنگ خودرو، نظرات و روحیات متفاوتی دارند و این انتخاب، نسبت کاملاً مستقیم با شخصیت و روحیه افراد دارد. مثلاً انسان های مغرور و متکبر خودروهای با رنگ مشکی را ترجیح می دهند و از طرف دیگر، رنگ مشکی برای خودرو، بیشتر انتخاب انسانهای افسرده تر و درون گرا می باشد.

به گفته روانشناسان و محققان، انسانهای مدرن امروزی، خودروهای آبی تیره را خریداری می کنند و افراد برون گرا و پرانرژی خودروهایی با رنگ های روشن، مثلاً قرمز یا زرد را سوار می شوند. از طرف دیگر، گروهی از دانشمندان بر این اعتقادند که کسانی که رنگ های قرمز، نارنجی یا زرد را برای خودروی خود انتخاب می کنند، نسبت به دیگران از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند و گروهی دیگر می گویند این افراد بسیار خون گرم، سرحال و پر حرارت هستند. اکثر روانشناسان بر این باورند که انتخاب رنگ های سفید، نقره ای و یا نوک مدادی(خاکستری) تعادل روحی راننده را نشان می دهد.