printlogo

قرار بود به منظور سامان دهی وضعیت بازار خودرو و کنترل قیمت ها، عرضه خودروها از طریق بورس کالا انجام شود اما ظاهراً این موضوع به مذاق دلالان خودرو خوش نیامده و از هر طریقی برای سنگ اندازی جلوی این مسیر استفاده می کنند.
کد خبر : 21760
تاریخ انتشار : 2 شهریور 1401 - 13:14

محمدعلی شبیری - خبرماشین| قرار بود به منظور سامان دهی وضعیت بازار خودرو و کنترل قیمت ها، عرضه خودروها از طریق بورس کالا انجام شود اما ظاهراً این موضوع به مذاق دلالان خودرو خوش نیامده و از هر طریقی برای سنگ اندازی جلوی این مسیر استفاده می کنند.
براساس اطلاعیه بورس کالای ایران، قرار است ۵۰۰ دستگاه خودروی هایما S۷ روز یکشنبه ۶ شهریور ماه در بورس کالای ایران عرضه شود اما ظاهرا موانعی برای این اتفاق در حال به وجود آمدن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرماشین، عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند باعث شفافیت معاملات و کوتاهی دست دلال‌ها از بازار خورو گردد؛ البته عرضه خودرو در بورس کالا با مخالفت و سنگ‌اندازی‌های زیادی روبرو بوده است.
به همین دلایل مافیای دلالی تا لحظه آخر فشار می‌آوردند تا این عرضه کنسل شود. ذینفعان روش‌های فروش پیشین، فشار می‌آورند تا قیمت‌گذاری دستوری تداوم داشته باشد.
گواه این موضوع عرضه دو خودرو دیگنیتی و فیدلیتی بهمن موتور در بورس کالا بود که باعث از بین رفتن سود کلان دلالان شد.
وجود انحصار باعث رانت می‌شود. فساد با قیمت گذاری دستوری اتفاق می‌افتد. متناسب نبودن تقاضا با عرضه باعث ایجاد محدودیت و پرونده در خصوص کدهای ملی اجاره‌ای می‌شود. 
عرضه خودرو در بورس به معنای آن است که باید به خودروسازان اجازه داده شود تا در تعیین قیمت واقعی محصولاتشان آزاد باشند و تعادل بازار را مانند دیگر حوزه‌های مانند لوازم خانگی، فرش، لبنیات و ... . بدست آورندچه آنکه قوانین عرضه و تقاضا بهترین راه برای توسعه بازار و افزایش کیفیت محصول است. 
مدتی است که آشفتگی بازار خودرو تشدید شده است و به دلیل هیجانات کاذب ناشی از متوازن نبودن عرضه و تقاضا، ضمن افزایش تقاضای سرمایه‌ای برای این کالا، قیمت آن نیز به صورتی غیرمنطقی بالا رفته‌است. از طرفی اختلاف قیمت مصوب و قیمت بازار آزاد سبب ایجاد انگیزه برای دلالان و واسطه‌گران برای گرفتن سودهای کلان از این بازار شده است.
دلیل افزایش تقاضا هم این بوده که به دلیل ایجاد فاصله زیاد قیمت بین بازار و کارخانه، نه فقط دلال‌ها بلکه مردم عادی نیز انگیزه بالایی برای خرید خودرو به قیمت کارخانه و فروش به قیمت آزاد پیدا کرده‌اند یعنی بسیاری از مردم عادی که در حال حاضر برای خرید خودرو از کارخانجات ثبت نام می‌کنند، قصد استفاده از خودرو را ندارند و می‌خواهند خودرو را بفروشند و سودی بدست بیاورند.
بر اساس پیشنهاد مجلس، مقرر شده که خودرو در بورس کالا عرضه شود که در صورت تحقق این امر خودرو در بستر بورس کشف قیمت خواهد شد که این قیمت همان قیمت فروش یا قیمت بازار خواهد بود؛ قیمت تعیین شده از سمت خودروسازان به عنوان قیمت کف در بورس است. در صورتی که خودرو با قیمت بیشتری در بورس معامله شود، عوائد حاصل از آن برای توسعه حمل‌ ونقل عمومی و مشوق‌های مالی به خودروسازان استفاده می‌شود.
در اولین عرضه خودرو دو محصول دیگنیتی و فیدلیتی با استقبال خوب خریداران واقعی روبرو شد. به همین ترتیب طبق گزارش‌های استخراج شده از سوی سازمان بورس، با شفاف شدن معاملات خودرو، قیمت کشف شده در بورس کالا در خصوص این دو خودرو ۵۰میلیون تومان پایین‌تر از بازار آزاد اعلام شد.
با عرضه خودرو در بورس، تعداد خودروهای تولیدی کشور هم افزایش می‌یابد، علاوه بر آن شاهد افزایش کیفیت خودروهای تولیدی هم خواهیم بود. سرمایه‌های سرگردان موجود در بازار که بعضاً در مسیر خرید و فروش طلا و ارز قرار می‌گیرد هم مدیریت می‌شود. این موضوع از رانت، فساد و دلالی در بازار خودرو جلوگیری می‌کند. در مدل فعلی عرضه خودرو، دلالان با خرید کدملی و برنده شدن در قرعه کشی، سود زیادی را بدست می‌آورند.