printlogo

بررسی ها نشان می دهد درآمدزایی حاصل از جایگزینی ١٧ هزار اتوبوس فرسوده گازوئیلی درون شهری با اتوبوسهای تمام گازسوز، به حدود دو برابر هزینه های برآورد شده برای اجرای طرح می رسد.
کد خبر : 2175
تاریخ انتشار : 27 آبان 1393 12:21:00

طرح جایگزینی ١٧ هزار اتوبوس فرسوده گازوئیلی درون شهری با اتوبوسهای گازسوز در جلسه روز گذشته (٢٦ آبان ماه) شورای اقتصاد که به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت برگزار شد، به تصویب رسید. 

این طرح با هدف کاهش مصرف گازوئیل و ارتقای راندمان و پیمایش اتوبوسهای فرسوده موجود اعم از گازوئیل و یا دوگانه سوز از طریق جایگزینی اتوبوسهای فرسوده گازوئیلی با اتوبوسهای گازسوز در دستور کار قرار گرفته و هزینه مورد نیاز برای اجرای طرح در مجموع تا سقف یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار برآورد شده است. 

این در حالی است که برآوردهای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نشان می دهد کل درآمد دولت در ١٠ سال پس از اجرای طرح به حدود سه هزار و ٦٠٠ میلیون دلار می رسد که معادل دو برابر هزینه های برآورد شده برای اجرای طرح است. 

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در این زمینه اعلام کرده است: نوسازی ناوگان اتوبوسهای درون ‌شهری، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگیهای زیست محیطی و صوتی، صرفه جویی چهارهزار و ٣٠٠ میلیون لیتری در مصرف نفت گاز و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ ای به میزان حدود ٤,٥ میلیون تن از فواید جایگزینی ١٧ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده گازوئیلی است.

بر پایه این گزارش، زمانبندی اجرای این طرح ٤٢ ماه از تاریخ تصویب خواهد بود و وزارت نفت براساس بند ق تبصره ٢ قانون بودجه سال ١٣٩٣ کل کشور مجاز است در هشت سال و در مجموع تا سقف حدود ١,٨ میلیارد دلار یا معادل ریالی آن برای این طرح هزینه کند؛ علاوه بر این، سازمان شهرداریها و دهیاریها موظفند در قبال شماره‌ گذاری هر دستگاه اتوبوس جدید یک دستگاه اتوبوس گازوئیلی بالای ١٠ سال را از رده خارج کنند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت پیش از این با اشاره به تفاهمنامه ای که چندی پیش میان وزیران نفت و کشور امضا شد، عنوان کرده بود: بر اساس این تفاهمنامه، اتحادیه اتوبوسرانی از طریق معاونت امور زیربنایی وزارت کشور طرحی را ارائه داد که بر مبنای آن، ١٧ هزار اتوبوس درون شهری گازوئیل سوز با اتوبوسهای گازسوز جایگزین می شود.

نصرت اله سیفی، اعتبار این طرح را بیش از یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار اعلام کرده و گفته بود: در صورت تصویب این طرح در شورای اقتصاد، طرح با کمک اتحادیه اتوبوسرانی اجرا می شود.

به گفته وی، مصرف گاز به جای گازوئیل علاوه بر آن که هزینه ها را به دلیل اختلاف قیمت میان این دو سوخت کاهش می دهد، تاثیر بسزایی نیز بر کاهش آلایندگی هوا خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، شورای اقتصاد در جلسه مورخ پنجم آبانماه امسال نیز طرح افزایش کارایی حدود ٦٠٠ هزار واحد از موتورخانه‌های مسکونی و اداری-تجاری را از محل صرفه جویی مصرف سوخت براساس بند "ق" تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ کل کشور حداکثر به میزان دو میلیارد دلار، طرح گازرسانی به ٢٨٥ هزار خانوار شهری و روستایی و گازرسانی به نیروگاهها و صنایع استان سیستان و بلوچستان با بیش از یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و طرح توسعه جامع و یکپارچه اجرا و تکمیل فازهای ١١ الی ٢٤ پارس جنوبی و خطوط لوله انتقال گاز مربوط به این فازها را با حدود ٢٩ میلیارد دلار سرمایه ‌گذاری از محل فروش میعانات گازی تولیدی همین فازها با رعایت موازین قانونی و مبادله موافقتنامه با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری مورد بحث و بررسی قرار داد و پس از ارائه پیشنهادات مختلف و اعمال برخی اصلاحات، این طرحها به تصویب رسید. 

 

منبع: خبرخودرو