با آغاز به کار همایش ظرفیت های همکاری شرکتها و نهادهای دانش بنیان و ایران خودرو، فرآیندهای کلان جذب ایدهها و نوآوریهای مورد نیاز، زمینههای سرمایهگذاری خطرپذیر و حمایتهای ساختاری از نوآوران و فناوران در زنجیره ارزش این گروه صنعتی ارائه می شود.
در این همایش بیش از ۲۰ کارگاه و نشست تخصصی با موضوعات مختلف از جمله فناوریهای توسعه پلتفرمها، موتور، کاتالیست و کاهش آلایندگی، انتقال قدرت، پلتفرمهای برق و الکترونیک، ساخت و تولید پلیمرها و فلزات پیشرفته، باتری و فناوریهای کلیدی در خودروهای برقی، خدمات پس از فروش و کسب وکارهای نوین در حوزه خودروهای سواری و سنگین در محل شرکت ساپکو به مدت 2 روز در حال برگزاری است،
کیانوش پورمجیب-قائم مقام ایرانخودرو و دبیر نخستین همایش ظرفیتهای همکاری شرکتها و نهادهای دانشبنیان و گروه صنعتی ایرانخودرو - ضمن اشاره به اینکه برقیسازی، انقلاب صنعتی چهارم، تولید خودروهای برقی، خودروهای متصل، خودروهای خودران، طراحی مگاپلتفرمها و... از مهمترین برنامههایی است که در آینده صنعت خودروی جهان و ایران دنبال میشود گفت: هر چه بیشتر پیش میرویم، حاکمیت نرمافزارها در صنایع بیشتر میشود و این نشان میدهد که به حضور دانشبنیان بیشتر نیاز است. از همین روی رویکرد صنایع استفاده از ظرفیت دانشبنیانهاست.
وی از توسعه موتور سه سیلندر ملی خبر داد و گفت: سال آینده نخستین محصولات ایران خودرو مجهز به این موتورها تولید خواهد شد.
پورمجیب همچنین از تولید موتورهای میکرو هیبرید از سال ۱۴۰۲ در ایران خودرو خبر داد که کاهش مصرف سوخت دستکم به میزان ۱۰ درصد را به دنبال خواهد داشت.
دبیر این همایش اظهار کرد: در نخستین همایش ظرفیتهای همکاری شرکتها و نهادهای دانشبنیان و گروه صنعتی ایرانخودرو ۲۶۰ نیاز فناورانه گروه صنعتی ایرانخودرو (٣٠ معاونت و شرکت دانشپایه تابعه) احصا شده و در نمایشگاه بطور کلی عرضه میشود.
همچنین مهدی خطیبی- مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو - در این مراسم گفت: آمادگی همکاری با شرکت های دانش بنیان را داریم. این گروه از حضور دانشجوها جهت تقویت محصولات استقبال می کند. تا سال ۱۴۰۲ باید گزارش های قانع کننده ای از افزایش سهم نسبی شرکت های دانش بنیان داشته باشیم. در ایران خودرو استفاده از شرکت های دانش بنیان یک باید است.
مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: باید بتوانیم در سال ۱۴۰۲ گزارش خوب و قانع کنندهای از افزایش سهم نسبی شرکتهای دانش بنیان در تولید ایرانخودرو داشته باشیم. در این راستا از تشکیل پارک علم و فناوری خودرو و به کارگیری دانشجویان و استفاده از ظرفیتهای آنها استقبال خواهیم کرد.