printlogo

هنگامی که تایر را با نیتروژن پر می‌کنیم به ندرت پیش می‌آید که به مرور زمان فشار باد تایر کاهش یابد، زیرا نیتروژن به سختی می‌تواند از آن خارج شود.
کد خبر : 20686
تاریخ انتشار : 14 بهمن 1400 - 11:28

هنگامی که تایر را با نیتروژن پر می‌کنیم به ندرت پیش می‌آید که به مرور زمان فشار باد تایر کاهش یابد، زیرا نیتروژن به سختی می‌تواند از آن خارج شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، باد معمولی خودرو‌ها یا همان هوا، دارای ۲۱ درصد اکسیژن، ۷۸ درصد نیتروژن و یک درصد هم گاز‌هایی مانند ازن، آرگون و مقداری رطوبت به واسطه وجود اکسیژن است. پس طبیعی است که با حذف اکسیژن از هوا باعث حذف رطوبت از داخل لاستیک می ‏شویم که موجب کاهش اثر خورندگی سیم‏های فولادی داخل لاستیک خواهد شد، زیرا به دلیل کاهش میزان حمله رطوبت به سیم‏های فولادی لاستیک، افزایش عمر لاستیک‏‌ها امکان پذیر می‌شود.
استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک‌های خودرو روز به روز در حال افزایش است و افراد و رانندگان بیشتری به مرور زمان علاقمند به استفاده از این گاز می‌شوند.


نکات مثبت استفاده از باد نیتروژن به این شرح است:

- افزایش فوق العاده عمر لاستیک:

به دلیل سرد بودن همیشگی لاستیک با این گاز، عمر لاستیک تا ۴۰% افزایش می‌یابد.

– نرم شدن کمک‌های ماشین:

به دلیل نرم شدن لاستیک همیشه جلوبندی سالم می‌ماند و باعث استهلاک کم کمک‌ها و سالم ماندن اتاق می‌شود و تا ۷۰% چرخ‌ها بالانس می‌شوند.

– تنظیم باد همیشگی لاستیک‌ها:

مولکول‌های نیتروژن درشت‌تر از هوا هستند. گاز نیتروژن هیچ‌وقت از هوای گرم و سرد تاثیر نگرفته و همیشه ثابت است.

– کاهش مصرف سوخت:

چون اصطکاک لاستیک با زمین به‌دلیل گاز نیتروژن کم می‌شود، کاهش مصرف ار ۱۰% تا ۱۵% را به دنبال دارد.

– ترمزگیری عالی در سرعت‌های بالا و شدید:

به دلیل نرمی بیش از حد این لاستیک‌ها با باد نیتروژن، ترمزگیری اتومبیل تا ۳۰% افزایش می‌یابد.

– مناسب برای رینگ‌های اسپرت:

تمامی کوبیدن و خشکی این نوع رینگ‌ها ۱۰۰% برطرف می‌شود.


نکته:اگر اهل تند رانندگی کردن هستید و اگر در نزدیکی شما آپاراتی وجود دارد که مطمئن هستید در طولانی مدت باد نیتروژن خواهد داشت، استفاده از این باد برای لاستیک شما انتخاب خوبی است، اما اگر به تعمیرگاهی در نزدیکی خود که باد نیتروژن دارد دسترسی ندارید، بهتر است لاستیک‌های خود را از باد معمولی پر کنید و با چک کردن مداوم باد لاستیک‌ها، بهتر از آن‌ها استفاه کنید.