printlogo

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت یکی از وب‌سرویس‌هایی که به زودی دردسترس سکوهای آگهی الکترونیکی خودرو قرار می‌گیرد وب‌سرویس استعلام اصالت از بیمه مرکزی است که طی آن خریدار از جزئیات سوابق و خسارت‌های پرداختی از سوی بیمه به خودروی مدنظر مطلع میشود.
کد خبر : 20634
تاریخ انتشار : 6 بهمن 1400 - 18:43

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت یکی از وب‌سرویس‌هایی که به زودی دردسترس سکوهای آگهی الکترونیکی خودرو قرار می‌گیرد وب‌سرویس استعلام اصالت از بیمه مرکزی است که طی آن خریدار از جزئیات سوابق و خسارت‌های پرداختی از سوی بیمه به خودروی مدنظر مطلع میشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از تسنیم، در طول 4 سال اخیر که بازار خودروی کشور به التهابی بی‌پایان دچار شده، همواره آگهی‌های خرید و فروش خودرو در فضای مجازی و به ویژه سکوهای پرمخاطب و شناسنامه‌دار درج آگهی، مورد موشکافی و بررسی قرار داشته‌اند؛ به بهانه‌هایی همچون درج آگهی با قیمت‌های غیرمتعارف، ثبت آگهی دربردارنده اظهار خلاف واقع از سوی فرد آگهی‌دهنده و یا ثبت آگهی مکرر و صوری برای مهندسی بازار خودرو!
با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد، بلوغ و تکامل کارکرد سکوهای اینترنتی در حوزه معاملات خودرو به میزان صحت اطلاعات وارد شده از سوی آگهی‌دهنده و کاهش ریسک معاملات برای طرفین معامله بستگی دارد. موضوعی که در دستور کار کادر مدیریتی وزارت صمت در دولت سیزدهم قرار گرفته و سازمان توسعه تجارت الکترونیک به عنوان متولی این حوزه، مصمم به اجرای گام به گام احراز اصالت آگهی‌دهنده و کالای مد نظر در سکوهای برخط است.
گفتی است، پیشتر سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی درباره اهمیت نظارت بر آگهی‌های فروش خودرو در فضای مجازی اظهار داشت: برای جلوگیری از قیمت‌سازی‌ به واسطه آگهی‌های غیرواقعی در سکوهای آگهی الکترونیک، اقداماتی نظیر احراز اصالت خودرو و احراز هویت آگهی دهنده انجام شده در دستور کار قرار دارد. برای احراز اصالت خودرو، ارتباطی میان سکوها و بیمه مرکزی برقرار شده و از همین طریق استعلام اصالت خودرو انجام خواهد شد.
در همین رابطه روز سه‎شنبه، نشستی در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و مدیر پروژه سامان‌دهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو در خلال این نشست اظهار داشت: سکو‌های آگهی الکترونیکی نقش بسیار مهمی در بازار خودرو ایفا می‌کنند و روزانه بیش از 60 هزار آگهی در سکو‌های بزرگ منتشر می‌شود. در ابتدای سال 1398 شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار خودرو بودیم و یکی از عوامل موثر در این موضوع، آگهی‌های غیرواقعی و التهاب‌آفرین در این سکو‌های ثبت آگهی بود. برای جلوگیری از این موضوع، سیاست برخورد قهری و حذف آگهی‌ها از سکوهای آگهی الکترونیک در دستور کار قرار گرفت و موجب مهاجرت کاربران به فضای مجازی غیررسمی شد.
نورالدینی افزود: با توجه به آسیب‌شناسی‌های انجام شده، 3 مشکل اساسی در حوزه ثبت آگهی‌ها در سکوهای مجازی اعم از «عدم احراز هویت آگهی‌دهنده»، «چالش صحت‌سنجی وجود خودرو» و «عدم کنترل تعداد آگهی منتشر شده توسط یک آگهی‌دهنده»، شناسایی شد. مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای حل این مشکلات ابتدا نسبت به آماده‌سازی زیرساخت‌ لازم جهت احراز هویت و صلاحیت کسب‌و‌کاری آگهی‌دهنده اقدام کرد و  از مرداد سال 1398 نیز سامانه امتا راه‌اندازی شد. همچنین ضوابطی برای فعالیت و نظارت بر سکوهای آگهی الکترونیکی توسط کمیته نظارت بر کسب ‌و کارهای مجازی در آبان 98 ابلاغ شد.
وی گفت: این اقدامات به دلیل ضعف‌هایی که داشت به صورت ناقص از سمت سکوها انجام شد؛ به همین دلیل حاکمیت رویکرد هوشمندانه و سیاست‌گذاری نرم را در دستور کار قرار داد. این تغییر رویکرد در قالب دستورالعمل ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو توسط قائم مقام وزارت صمت ابلاغ شد. از این رو وب‌سرویس‌هایی که تا قبل از این دستورالعمل، در اختیار حاکمیت بود، در اختیار سکوهای آگهی الکترونیک قرار گرفت.
نورالدینی با اشاره به ایجاد این امکانات نظیر استعلام بیمه خودرو در سکوهای اینترنتی فروش خودرو گفت: سکوهای آگهی الکترونیکی باید شرایط خدمات‌رسانی وب سرویس‌ها از جمله سامانه امتا و سماوا را فراهم نمایند، اما استفاده از آن‌ها به اختیار کاربران است. این وب سرویس‌ها خدماتی شامل احراز هویت آگهی‌کننده، احراز صلاحیت کسب‌وکار آگهی‌کننده، احراز وجود خودرو، اختصاص نشان مجزا برای هر یک از احرازهای فوق، نمایش مجموع تعداد آگهی منتشر شده توسط یک آگهی‌کننده و اعلام روش جاری نظارت بر قیمت آگهی‌های خودرو را ارائه می‌دهند.
در همین رابطه مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز اظهار داشت: ایجاد و تقویت ابزار‌های استعلام اصالت در فضای مجازی، در راستای افزایش اطلاعات و قدرت انتخاب مردم در خرید ضرورت دارد، زیرا موجب افزایش عدالت اجتماعی در فضای بازرگانی و تجارت کشور می‌شود. احراز صلاحیت و سلامت محصول برای خریدار اهمیت فراوان دارد؛ از طرف دیگر، ایجاد سکوها‌ی آگهی الکترونیک برای عرضه کالا‌ها نیز بسیار موثر بوده و یک ابزار قوی در جهت متعادل‌سازی قیمت‌ها بوده است.
وی ادامه داد: به دلیل ارزان و در دسترس بودن سکوها‌ی آگهی الکترونیک برای عموم مردم، همچنین عدم نیاز به حضور فیزیکی در مکان خاص، این سکوها فضای رقابتی مناسب برای مقایسه یک کالا با محصولات دیگر را فراهم کرده‌اند. تقویت سکوها‌ی آگهی الکترونیک از برنامه‌های اصلی وزارت صمت است و در راستای بلوغ این ابزار معاملات مجازی گام‌به‌گام پیش خواهیم رفت.
همچنین علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در پایان این نشست گفت: در اقدامات بعدی، تعداد و تنوع وب‌سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات و اطلاعات که در اختیار سکوهای آگهی الکترونیکی قرار می‌گیرد، افزایش می‌یابد. یکی از وب‌سرویس‌هایی که کمک قابل توجهی به خرید و فروش خودرو در این سکوها می‌کند و به زودی در دسترس قرار می‌گیرد، وب‌سرویس استعلام اصالت از بیمه مرکزی است که طی آن، خریدار از جزئیات سوابق و خسارت‌های پرداخت شده از سوی بیمه به خودروی مدنظر مطلع خواهد شد.
بیمه مرکزی این وب سرویس را در اختیار دارد و می‌تواند به سکوها ارائه دهد تا به نوعی کمک حال استعلام اصالت آگهی‌ برای خریدار باشد.