printlogo

رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت، دوچرخه و لوازم یدکی گفت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت موتورسیکلت وجود ندارد و رواج فروش اقساطی موتورسیکلت موجب رقابتی شدن بازار به سود مصرف‌کنندگان شده است.
کد خبر : 19764
تاریخ انتشار : 3 مرداد 1400 - 16:50

رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت، دوچرخه و لوازم یدکی گفت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت موتورسیکلت وجود ندارد و رواج فروش اقساطی موتورسیکلت موجب رقابتی شدن بازار به سود مصرف‌کنندگان شده است.
محمد خادم منصوری اظهار داشت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت موتورسیکلت وجود ندارد و در انتظار استقرار دولت سیزدهم هستیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو؛ وی افزود: اکنون فروش اقساطی موتورسیکلت در شرایطی که میزان عرضه با تقاضا همخوانی ندارد، رواج یافته و همین امر بازار را به سمت رقابتی شدن سوق داده که به سود مصرف‌کنندگان است.
رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت، دوچرخه و لوازم یدکی افزایش عرضه را موجب رقابتی شدن بازار دانست و گفت: هر ساله رشد تقاضای موتورسیکلت در دو فصل بهار و تابستان اتفاق می‌افتاد، اما اکنون افزایش قیمت موتورسیکلت در مقایسه با گذشته، مالکان را بر آن داشته که بیشتر نسبت به انجام تعمیرات اقدام نمایند.
خادم منصوری بیان کرد: تولید 700 هزار دستگاه موتورسیکلت در سال‌های گذشته به سالانه 150 تا 200 هزار دستگاه رسیده که کاهش تقاضا مانع از بروز کمبود شدید در بازار شده، ضمن اینکه اکنون فروشگاه‌های موتورسیکلت مملو از موتورسیکلت هستند.
وی در خصوص تفاوت مدل‌‌های 1400 با سال 99 به تفاوت نه چندان زیاد قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های 1400 با موانعی مواجه است. پلاک‌گذاری موتورسیکلت در دوره‌های قبل، در کارخانجات انجام و سپس به بازار عرضه می‌شد، اما اکنون نظر پلیس راهور بر این است که شماره‌گذاری همانند خودرو پس از خروج از کارخانجات انجام شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت، دوچرخه و لوازم یدکی در خصوص دلیل عدم شماره‌گذاری موتورسیکلت در کارخانه گفت: اگر در زمان فروش موتورسیکلت انتقال سند صورت نگیرد، با دست به دست شدن موتورسیکلت، مالک اصلی موتورسیکلت که مرتکب تخلف شده، قابل شناسایی نخواهد بود و مشکلاتی را برای پلیس راهور ایجاد خواهد کرد.
خادم منصوری ادامه داد: طی جلسه هفته گذشته با انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت بر سر راهکارها و ارائه طرح‌هایی در این زمینه به توافق رسیدیم که ارتباط میان فروشگاه‌ها و پلیس راهور و ارائه مهلتی مبنی بر ثبت فوری مشخصات خریدار در سیستم، صدور برگ سبز و ثبت سند به نام خریدار یکی از این راهکارها است. امیدواریم بعد از تعطیلات این مشکل مرتفع شود و شماره‌گذاری موتورسیکلت طبق روال سابق ادامه یابد.
رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت، دوچرخه و لوازم یدکی در خصوص سرعت ترخیص قطعات از گمرک توضیح داد: متاسفانه بازار با کمبود برخی از قطعات که ساخت داخل ندارند، مواجه است که نیازمند همکاری گمرک در جهت سرعت بخشی به فرآیند ترخیص و ورود کالا به بازار هستیم که امیدواریم با انتقال دولت، در جهت رفع این موانع گام‌های اساسی برداشته شود.
خادم منصوری افزود: قطعات هندی در بازار با کمبود مواجه است اما واردات قطعات چینی و ارائه خدمات پس از فروش آن بدون مشکل خاصی در جریان است.
وی اذعان داشت: تولیدکنندگان داخلی به منظور تامین بخش خدمات پس از فروش، قطعاتی را به تولید رسانده‌اند که با مشابه خارجی آن تفاوت چندانی ندارد که بیشتر قطعات بدنه، گلگیر، فرمان، رکاب و جک را شامل می‌شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت، دوچرخه و لوازم یدکی در خصوص میزان استقبال از قطعات داخلی و وارداتی گفت: برخی مصرف‌کنندگان نسبت به فابریک بودن قطعه‌ای نظیر گلگیر موتورسیکلت حساسیت‌ دارند که البته درصد بالایی را تشکیل نمی‌دهد و مردم بیش از گذشته به استفاده از قطعات داخلی ترغیب شده‌اند.
خادم منصوری یادآور شد: خوشبختانه بیشتر قطعات بدنه هوندا 125 داخلی است و صرفا واردات انجین آن انجام می‌شود اما موتورسیکلت‌های هندی، قطعات آن در حال ساخت است و در مواجهه با فقدان برخی از قطعات، مردم ناچار از خرید قطعات ایرانی هستند و البته استقبال خوبی نیز از قطعات ایرانی می‌شود.
وی در خصوص کیفیت قطعات یدکی موتورسیکلت از لحاظ کیفیت، قاچاق و تقلب تصریح کرد: واردکنندگان قطعات یدکی موتورسیکلت‌ نسبت به واردات برندهای باکیفیت اقدام می‌کنند و به دلیل اطلاع‌رسانی‌ قوی، فروش قطعات در بسته‌بندی‌های جعلی اتفاق نمی‌افتد و در صورت شبیه سازی قطعات وارداتی، اتحادیه سریعا به موضوع ورود کرده و ضمن اخذ تعهد از متخلفان، در صورت تکرار، عامیلن به مراجع ذی صلاح معرفی می‌شوند.
رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت، دوچرخه و لوازم یدکی افزود: جلساتی با وزارت صمت در خصوص اختصاص کد رهگیری برای قطعات موتورسیکلت برگزار شده و برخی از قطعات نیز از شناسه کالا برخوردار هستند که البته این موضوع در حیطه وظایف سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت است.امیدواریم اقدامات لازم در این خصوص در آینده نزدیک صورت گیرد.
خادم منصوری در پایان در خصوص جایگاه استانداردهای یورویی در صنعت موتوسیکلت به ویژه شرایط موردنیاز برای اعمال استاندارد یورو 5 در این صنعت خاطرنشان کرد: سازندگان در مرحله تولید ملزم به رعایت استانداردها هستند و کنترل کیفیت بر روی محصولات انجام می‌شود. انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با حضور در جلسات متعدد، به بیان دیدگاه‌ها و ‌نظرات کارشناسی پرداخته‌اند و آماده‌سازی پیش نیازهای اعمال استاندارد یورو 5 در حال انجام است.