حسین گروسی گفت: انتظارمان در خودروسازی انتقال فناوری به داخل کشور است.
نماینده مردم شهریار با یادآوری اقدام ناجوانمردانه خودروسازان فرانسوی در پیشتازی در اعمال تحریمها بر صنعت خودروسازی کشور، گفت: پژو سالها در ایران حضور داشت ولی به محض آغاز تحریمها زودتر از سایر برندها تحریم صنعت خودروی ایران را آغاز کرد و تولید خودرو به نصف کاهش یافت.
وی بازگشت برندهای آمریکایی و اروپایی به ایران بدون تضمین انتقال فناوری تولید را نکوهش کرد و افزود: بازگشت مجدد این شرکتها به ایران آن هم پس از تحمیل هزینههای تورمی، مالی و غیرمالی امتیاز نیست. برای بازگشت برندهای خودروساز خارجی باید متولیان صنعت خودروسازی کشور شرط و شروط بگذارند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس قبولاندن تبدیل ایران به هاب منطقه خاورمیانه و آسیای جنوب غربی به شرکتهای خودروساز خارجی را مهمترین توصیهاش به مسئولان خودرویی کشور بیان کرد و افزود: باید در قراردادهای جدید با خودروسازان خارجی امتیاز عرضه خودرو به بازارهای خاورمیانه و آسیای میانه و جنوب غربی را افزون بر انتقال فناوری به تولید خودرو داخل ایران را انجام بدهند.
گروسی عربستان را رقیب ایران در این موضوع دانست و گفت: عربستان به شدت در صنعت خودروسازی فعال شده است اما موقعیت استراتژیک و منحصر به فرد ایران در منطقه خاورمیانه موقعیت ایران را ممتاز کرده است.
نماینده مردم شهریار ظرفیت اشتغالزایی صنعت خودروسازی را انگیزه عربستان برای رونق صنعت خودروسازی در این کشور دانست و اظهار کرد: رونق صنعت خودروسازی فقط تامین خودرو نیست بلکه ایجاد فرصتهای شغلی نیز اهمیت ویژهای دارد بنابراین مسئولان اقتصادی کشور باید به این مساله مهم و تاثیرگذار توجه ویژه داشته باشند.
وی تولید 50 درصد لوازم یدکی با سهم 50 درصد را دیگر شرطش برای حضور شرکتهای خودروساز خارجی در ایران بیان کرد و افزود: در این صورت مردم میتوانند ماشینهای با کیفیت و به روز سوار شوند و بازارهای منطقه نیز نیازشان را از ایران تامین میکنند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن فراهم کردن بستر تولید خودروهای سواری دیزلی در ایران را یک ضرورت دانست و افزود: اکثر خودروسازان آمریکایی و اروپایی فناوری تولید خودروهای سواری با سوخت دیزل را گسترش دادهاند، اکنون وقت آن است تا زیرساختهای تولید خودروهای دیزلی در ایران به وجود آید. وزارتخانههای نفت و صنعت با همکاری خودروسازان باید تمهیدات لازم را فراهم کنند.
به گفته گروسی، توجه به خودروهای هیبریدی و دیزلی رویکرد بازار خودروست.
نماینده مردم شهریار اصلاح خطوط تولید خودرو را از دیگر توصیههایش به مسئولان صنعت خودرویی کشور بیان کرد و افزود: مشارکت در تولید خودرو باید منوط به خودروهایی با فناوری روز و ایمن باشد در این صورت بازی برد برد خواهیم داشت.
وی پایان سال 2014 را زمان اتمام قرارداد ایران و فرانسه برای تولید پژو در ایران عنوان کرد و افزود: قراردادهای جدید خودروسازان باید تعهدات طرف مقابل را به نحوی محکم کند که مثل پژو به صورت یک طرفه قراردادش با ایران را بلااثر نکند.
منبع: ایسنا