printlogo

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو گفت: در راستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محصولات، مطابق با نقشه راه موتور و قوای محرکه ایران خودرو، ارتقای موتورهای جاری، تولید موتور سه‌استوانه و عرضه خودرو با گیربکس های جدید در دستور کار قرار دارد.
کد خبر : 18774
تاریخ انتشار : 10 آبان 1399 - 17:6

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو گفت: در راستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محصولات، مطابق با نقشه راه موتور و قوای محرکه ایران خودرو، ارتقای موتورهای جاری، تولید موتور سه‌استوانه و عرضه خودرو با گیربکس های جدید در دستور کار قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از ایکوپرس؛ کیانوش پومجیب افزود: در نقشه راه موتور مشخص کردیم که در آینده چه مسیری باید برای مجموعه موتور طی شود. ارتقای ظرفیت خط تولید مونتاژ موتور EF7 به روزانه هزار دستگاه را در دستور کار گذاشتیم. برای سری موتورهای EF پروژه بهبودی تعریف کردیم به نام EF پلاس که حداکثر ظرف یک سال آینده محصول این پروژه به بازار خواهد آمد که کاهش مصرف دست کم یک لیتری را در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به دنبال خواهد داشت.
وی از ارتقای بسیار جدی در خانواده موتور XU تحت پروژه XU پلاس خبر داد و گفت: موتور XU پلاس را امسال تولید می کنیم. نوع ارتقا یافته موتور TU5 دیگر پروژه موتوری است که با ایجاد ظرفیت تولید روزانه هزار دستگاه در دستور کار قرار دارد و هم زمان با تولید محصول پروژه K132 محقق خواهد شد.
پورمجیب پروژه راهبردی دیگر در حوزه موتور را توسعه موتور سه‌ استوانه اعلام کرد و گفت: موتور سه استوانه یکی از روندهای جهانی است و تا آخر سال نمونه اولیه آن تولید خواهد شد و توسعه و تولید انبوه این موتور تا سال ۱۴۰۱ طول خواهد کشید که خود، کار بزرگی است.
معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو، توسعه گیربکس را نیز یکی از برنامه های توسعه ای این خودروساز برشمرد  و خاطرنشان کرد: برای حرکت بهتر خودرو در سرعت های بالا، کاهش مصرف سوخت راحتی سرنشین، پروژه تولید گیربکس شش دنده را در دستور کار قرار داده ایم. رانا با گیربکس شش دنده نیز امسال به بازار خواهد آمد و در پی آن، نقشه راه گیربکس نیمه‌اتوماتیک AMT را داریم که تا آخر سال نمونه اولیه آن تولید خواهد شد.
وی افزود: دناپلاس توربو با گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک و موتور EF7TC نیز که اوایل سال جاری تولیدی شد، به زودی به گیربکس شش سرعته دستی نیز مجهز خواهد شد. تا آخر امسال  نیز ۲۰۷ را هم با گیربکس شش سرعته اتوماتیک تولید خواهیم کرد.
پورمجیب ادامه داد: موتور EF7 توربوشارژ مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک را نیز بر روی محصول پروژه K132 به کار خواهد رفت؛ همچنین خرداد سال آینده این محصول با موتور ارتقا یافته TU5 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک به تولید انبوه خواهد رسید. پژو پارس نیز در آینده مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک خواهد شد.
پورمجیب از آغاز طراحی و توسعه گیربکس اتوماتیک DCT در سال جاری خبر داد و گفت: ما با برنامه ای کاملا روشن طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک با ساخت داخل بالا را در دستور کار داریم و در بازه زمانی دوساله به تمام نیازهای مشتریان مان پاسخ خواهیم داد.