printlogo

در این آشفته بازار خودروی کشور
سید مهیار قریشی
کد خبر : 1810
تاریخ انتشار : 30 مهر 1393 14:22:00

«مجله ماشین» - چند سالی است که کمپانی های سازنده اتومبیل جهت تغییر و ارتقاء مدل اتومبیل قبل ازفرا رسیدن سال میلادی جدید اقدام می کنند و طی سالیان اخیر شرکتهای کره ای دراین زمینه پیشرو بوده به گونه ای که گاهی از 6 ال 7 ماه مانده به سال جدید مدلهای تولیدی خود را با شاسی و مدل یکسال بالاتر به بازار ارائه می کنند .به همین دلیل نیز در  بازار خودرو وارداتی ایران ازخرداد و تیرماه هر سال زمزمه واردات اتومبیلهای با مدل بالاتر به گوش می رسد و ذهن خریداران رابه خود معطوف می کند و اغلب خریداران بر سر دوراهی هستند که کدام مدل را انتخاب کنند

. جالب است بدانید که قیمت اتومبیل مدل سال 2014 نسبت به مدل 2015 بالاتر بوده و این تفاوت قیمت تنها به این دلیل است که مدل 2014 قابل شماره گذاری و پلاک شدن است ولی مدل 2015 طبق قانون و روند هر ساله باید تا اواخر شهریور ماه منتظر بماند تا مجوز پلاک شدن را از راهنمایی و رانندگی دریافت کند.این اختلاف قیمتی از طرف کمپانی ها و نمایندگی های خودرو نیست بلکه این تفاوت فقط برای اتومبیلهایی است که مقصد آن ایران است وتوسط دلالها و واسطه ها از نمایندگی  خریداری شده است(در این زمان دیگر کمپانی ها اتومبیل مدل 2014 برای فروش ندارند و فقط مدل 2015 قابل خرید و پیش خرید است)

به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، طی سالهای اخیر از اواخر خردادماه وابتدای تیرماه برخی از افراد و شرکتهای وارد کننده و گالری های اتومبیل اقدام به پیش فروش مدل 2015 با قیمت پایین تر نسبت به مدل 2014 کرده وحتی در برخی مواردپیشنهاد های وسوسه انگیزی به خریداران اتومبیل می دهند .که مثلا می توانند اتومبیل دلخواه خود را با پیش پر داخت 50%یا کمتر(پرداخت پول فقط بابت خرید اتومبیل از مبدا و بدون احتساب هزینه گمرک و پلاک ) و در مدت زمان کوتاه با رنگ و تودوزی و آپشن مورد نظرتحویل گیرند  و عملا یک خرید به صرفه و ایده آل داشته باشند تا اینجای کار همه چیز خوب پیش می رود و این کار شدنی است به شرطی که شخص حقیقی یا حقوقی فروشنده اتومبیل یا بعبارت کلی طرف حساب شما معتبر و منظم وخوش قول باشد که از مهمترین اصول است و در غیر اینصورت دقیق ترین قرار دادها هم ارزشی ندارد.

خریداران باید مراقب باشند تا در دام برخی افراد سودجو نیفتند که اغلب با پیشنهاد های وسوسه کننده اقدام به اغفال آنان کرده و در مواردی شنیده میشود که حتی با پیش پرداختهای بسیار ناچیز قرارداد بین آنها منعقد می شود و خریداران فقط ازروی چند برگ عکس و کاتالوگ اقدام به خرید اتومبیل می کنند که در صورت عدم احتیاط و اطمینان کامل در نهایت با موارد ومشکلاتی چند مواجه می شوند  1-قیمت نهایی اتومبیل بیشتر ازقیمت بر آورد شده و تخمین زده شده در قراداد است 2-رنگ اتومبیل تحویل شده  با رنگ مندرج در قرارداد مغایرت دارد3-آپشنهای اتومبیل در هنگام تحویل با آپشنهای مندرج در قرارداد متفاوت است 4-رنگ تودوزی و تریم اتومبیل با رنگ ذکر شده در قرار دادمغایرت دارد 5-مدت زمان تحویل اتومبیل بیشتر از زمان تعیین شده در قرارداد است6-بعد از موعد مقرر اتومبیل تحویل نشود و بعد از تاخیر چند ماهه فروشنده فقط وجه دریافتی را به خریدار برگرداند7-و در نهایت بد ترین اتفاق ممکن که نه ماشینی در کار باشد و نه شرکتی و نه فروسشنده ای که جوابگو باشد و امیدواریم برای هیچ خریداری رخ ندهد

. به طور کلی فردی که مدل 2015 را به جای مدل 2014 را انتخاب میکند ریسک کرده و در صورتی که با مشکل مواجه نشود خرید خوبی انجام داده است ولی فردی که مدل 2014 را انتخاب می کند ریسک کمتری می پذیرد زیرا اتومبیل مورد نظر خود را از نظر کلیه آپشنها و رنگ خارجی و تودوزی و...بررسی کرده و در صورت تمایل خریداری میکند.جالب اینجاست که این تفاوت قیمتی فقط تا زمانی وجود دارد که اتومبیلهای مدل 2015 پلاک نشوند و از لحظه ای که امکان شماره گذاری وجود داشته باشد دیگر این تفاوت قیمتی عکس شده و 2015 گرانتر می شود( ضمن اینکه اگر قیمت خرید و نوسان ارز را در نظر نگیریم مدل      2015پرداختی و مخارج بالاتری دارد)البته خبرها حاکی از آن است که امسال زودتر از موعد هر ساله اقدام جهت شماره گذاری 2015 صورت گیرد و شنیده میشود شاید این اقدام از اوایل مردادماه البته به شرط آنکه تبصره 13 را پرداخت کرده باشند و مشکل خودرو فرسوده نداشته باشند انجام گیرد . بعد از پلاک شدن تقریبا همه چیز به حالت طبیعی برگشته و مدل 2014 کمی افت قیمت داشته و مدل 2015 نیز به لحاظ قیمتی صعود میکند وپس از ان نوسانات قیمتی بین این دو مدل تثبیت میشود ودیگر نیاز به عجله و ریسک نیست و خریداران می توانند به راحتی و با در نظر گرفتن قیمت  و تجهیزات هر دو مدل اقدام به انتخاب خرید نمایند .در مجموع قصد داشتیم با اشاره به نکات و موارد فوق خریداران را تا حدودی مطلع کرده  واطلاعاتی در اختیارشان قرار دهیم و نهایتا انتخاب با خودشان است .