ز آسمان شهر ما، شبانه روز، «ریز گرد» میبارد! از محیط این شهر بزرگ، همیشه دود ماشینها و کارخانهها به هوا، صعود میکند؛ نتیجه تلاقی این «نزول و صعود» چه میشود؟ ایجاد گازهای سمی؛ عصبانیت، بیماری، سکتههای قلبی، مغزی و مرگ و میر. . . در یکی از روزهای نیمه اول مهرماه، آسمان این شهر چنان تیره و تار شد که «آفتاب عالمتاب»، قادر نبود روشنایی و دیگر مواهب را به زمینیان برساند!... و خدا چقدر مهربان است که چند ساعت بعد ، باران رحمت و حیاتبخش خود را به این «شهر دود آلود» نازل کرد تا مردم، نفسی تازه کنند.
* اگر ماشینهای دودزا را جمع نمایند، جلوی «ریزگردها» را چگونه میتوان گرفت؟
*اگر بنزین سالم یورو 4 به اندازه کافی تولید و عرضه شود، با خیابانهای پُر ترافیک چه باید کرد؟
* اگر طرح زوج و فرد خودروهای شخصی، بهطور «نیم بند» اجرا گردد، با ورود ماشینهای خلافکار چه میتوان کرد؟!
نگارنده، همه روزه شاهد است که اکیپ هایی از مأموران زحمتکش راهنمایی و رانندگی، مشغول اِعمال قانون و جریمه افراد متخلف هستند که بدون مجوز به محدوده ترافیکی وارد میشوند: خُب، برادران عزیز راهنمایی و رانندگی: شما با دست مبارکتان قبضهایی صادر میکنید و به رانندگان خاطی میدهید، لابد میدانید که رانندگان با همان قبض «بهعنوان مجوز»! در شهر تردد میکنند، مگر اداره راهنمایی و شهرداری محتاج این مبالغ جریمه است؟ آیا هدف پول است؟!
ورود ماشینهای خارجی ممنوع!
از ماه گذشته، ورود اتومبیلهای 2500 سیسی به بالا ممنوع شد. رئیس کل گمرک ایران در این خصوص گفته: در سالهای قبل حدود 600 میلیون دلار واردات خودروهایی بالای 2500 سیسی داشتیم، در حالی که این رقم امسال به 7 میلیون دلار هم نمیرسد. وی درباره مهمترین جزئیات مصوبه دولت در خصوص ممنوعیت واردات خودروهای لوکس (خودروهای بالای 2500 سیسی) اظهار کرد: «این مصوبه بر اساس مصوبه قبلی در بیست و یکم شهریور 1392 ابلاغ شده و خودروهایی که بالای 2500 سیسی بودند، عملاً اجازه ورود نداشتند، مگر آنهایی که قبلاً وارد کشور شده و قبض انبار گرفته بودند که با دو برابر حقوق گمرکی و سود بازرگانی یعنی 140 درصد و با ارز خود متقاضی میتوانستند وارد شوند؛ در حالی که قبل از آن، این خودروها با ارز مرجع و با 70 درصد حقوق گمرکی و سود بازرگانی وارد شده بودند.»
پس از ابلاغ این مصوبه، شاهد تردد بیشتر اینگونه ماشینهای بدون پلاک هستیم که با وسایل «خودرو سوار» یا «خودرو بر»، جابهجا میشوند. البته قیمت آنها نیز بالا رفته است؛ یکی از فروشندگان میگفت: نرخها کمی بالا رفته، اما کو خریدار؟ میگویند آنچه وارد گمرک شده عودت خواهد شد! ببینیم و بشنویم و تعریف کنیم!
توقف شمارهگذاری برخی از خودروهای داخل
از اول مهرماه گذشته، شمارهگذاری برخی از خودروهای ساخت داخل بهدلیل نداشتن کپسول آتشنشانی، متوقف شده است. انجمن خودروسازان هم به این استاندارد، اعتراض کرده است!
کاهش تلفات تصادفات جادهای
میگویند در طی ماههای اخیر، مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در جادههای کشور، نسبت به سال قبل، 4 درصد کاهش یافته، امید است با دوراندیشی مسئولان و رانندگان، باز هم این آمار کاهش یابد.
آمار تولید خودروهای داخل
وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، ضمن بیان اینکه در تلاش و کوشش هستیم تا کیفیت خودروهای ساخت داخل بالاتر برود گفت: «در شش ماهه نخست سال جاری 455 هزار دستگاه خودرو تولید داشتهایم و امیدواریم این رقم را تا پایان سال به یک میلیون و 200 هزار دستگاه برسانیم.» وی به تغییرات خودروهای ساخته شده در سال جدید اشاره و اظهار کرد: «تبدیل موتور خودروها به یورو 4، افزایش 2 درصدی مالیات بر ارزش افزوده و اجباری شدن نصب دو اربگ در خودروها، موجب افزایش 5/5 درصدی قیمت خودروها شده است.»
توجه بیشتر به مطبوعات کشور
معاون خدمات شهری شهرداری تهران از نصب کیوسکهای جدید فروش مطبوعات در آینده نزدیک خبر داد. ایشان با بیان اینکه ساخت کیوسکهای گل و مطبوعات با شکل و شمایل جدید، در مرحله نهایی است، افزود: در تهران 1200 کیوسک روزنامه وگل وجود دارد که پیکره آنها را به زودی تعویض خواهیم کرد.
وی با تأکید بر این که با ایجاد کیوسکهای جدید، سد معبر آنها نیز در پیاده روها رفع خواهد شد، خاطر نشان کرد: «جایگاهی برای کیوسکهای جدید تعبیه خواهد شد تا فضای پیاده روها را اشغال نکنند.» خبر خوشی است؛ امید داریم فروش مطبوعات، سر و سامان بگیرد و زیر برف و باران، کنار خیابانها، خیس نشود.
قریب 180 سال از چاپ و انتشار نخستین روزنامه در کشورمان به نام «کاغذ اخبار» میگذرد. این روزنامه در زمان محمدشاه قاجار به مدیریت «میرزا محمد صالح شیرازی»، طبع و نشر میشد. از همان زمان تاکنون محل فروش مطبوعات جای مناسبی نداشتند. هماکنون بالغ بر 5000 عنوان نشریه دارای مجوز انتشار داریم. ملاحظه می فرمائید که برای عرضه و فروش این همه نشریه «جای مناسب» لازم است. آمار نشان میدهد که روزی یک میلیون و دویست هزار نسخه از انواع نشریات منتشر میگردد. این همه نشریه، جای مناسب میخواهد تا در معرض دید، انتخاب و فروش قرار گیرد؛ امیدواریم مسئولان مربوط در این خصوص طرحهای جالب تری تهیه و اجرا کنند.
قانون جدید مطبوعات
از سوی «دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها»ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش نویس قانون جدید مطبوعات، منتشر شد. به دنبال آن، کارشناسان برجسته مطبوعات، این پیش نویس را که تحت عنوان «پیش نویس قانون سازمان نظام رسانهای جمهوری اسلامی ایران» نامیده میشود، مورد بحث، بررسی، نقد و اصلاح قرار دادند. هماکنون نیز گروهی از صاحب نظران با چاپ مقالات متعدد در مطبوعات و شرکت در میز گردها، محاسن و معایب این پیش نویس را مورد نقد و ارزیابی قرار میدهند.
تلاش میشود تا دست اندر کاران مطبوعات و خبرگزاریها، با دقت بیشتری این متن را مطالعه و اِعمال نظر کنند.
آقای دکتر حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این خصوص میگوید: «نظام صنفی رسانه یک سازمان فراگیر حرفهای متکی به قانون مصوب مجلس است. در حال حاضر، هشت قانون نظام حرفهای در کشورمان داریم، نظام مهندسی ساختمان، نظام پزشکی، نظام پرستاری، نظام مهندسی معدن، نظام کشاورزی، نظام صنفی کاردانی، نظام روانشناسی و نظام صنفی خدمات رایانهای، که اصول مشترکی بر همه این هشت سازمان حاکم است. این نظام برای رسانه نیز میتواند وجود داشته باشد.
آقای دکتر محمد سلطانی فر، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانه ها، معتقد است: «اگر این نظام صنفی تعریف شود، قدم به قدم به خواست ها میرسیم. این نظام صنفی رسانه، یک قدم رو به جلو است. این یک کار مفید است که لاقل اندکی وضعیت فعلی را بهتر میکند و یک گام به سوی بهتر شدن اوضاع است. من پیشنهادم این است که دوستان همراهی کنند و این قدم و گام رو به جلو را بردارند. قطعاً میتوان قدم به قدم تمام خواسته های به حق رسانهها و روزنامه نگاران را محقق کرد.»
با آرزوی موفقیت