printlogo

وحیدرضا هاشمی
کد خبر : 169
تاریخ انتشار : 23 خرداد 1393 13:51:00

«مجله ماشین» - درزمان های گذشته عده ای معروف به کیمیاگر درتلاش بودند تا بتوانندراهی بیابند که بدان وسیله بتوانندفلزات کم ارزش مانند مس را به فلز گران بهای طلا تبدیل نمایند . صد البته این کار امکان پزیر نبود وتا زمانی که بشر از نظرعلم وفن اوری به حدی نرسد که بتواند تعداد ذرات تشکیل دهنده ی اتم ها را کم یا زیاد کند نیز امکان این کار وجود ندارد.حال اینکه نوع دیگری از کیمیاگری البته از نوع معکوس آن در ایران وجود دارد و ان هم در عرصه ی صنعت خودرو سازی کشور می باشد.که خودرو های با کیفیت اولیه را به تدریج تبدیل به خودروهای با کیفیت پایین و یا بی کیفیت می نماید.

مثال های زیادی را در این رابطه می توان نام برد که همه ما کم و بیش نمونه هایی از ان هارا می شناسیم و بی دلیل نیست که به محض ورود یک محصول وارداتی جدید که قرار است در ایران تولید شود همه به دنبال تهیه ی یک عدد از اولین نمونه های انها هستند.زیرا همه می دانند که پس از مدتی کم کم قطعات ان ها ساخت داخل یا چینی شده و یا اینکه از کیفیت مونتاژ پایین تری برخوردار خواهند شد.
به عنوان مثال وقتی مقاله 100هزار کیلومتر با کیا ریو را در شماره 345 مجله ماشین خواندم بر ان شدم که من هم تجربه ی8 ماهه ی خود را از این خودرو بنگارم.
پس از مدتی بررسی و تحقیق مناسب ترین خودروی زیر 14 میلیون تومان سدان تولید داخل را از نظر کیفی-زیبایی- هزینه ی نگهداری- مصرف...ریو یافتم و اواخر دی ماه سال89 یک عدد از آنها را ازیکی از نمایندگی های رشت دریافت داشتم.در ابتدا صدای گپ گپ کمک سمت راست جلو شنیده میشد که بنا را بر عدم آب بندی قطعات گذاشته و امیدوار بودم که پس از دوران آب بندی صدای فوق قطع شود.ولی پس از طی تقریبا 3000 کیلومتر صدای دیگری در هنگام گردش به چپ و در سرعت پایین از همان چرخ جلو شنیده شد.پس از اندک زمانی صدای ممتد زوزه از گیربکس آن زمانی که چند کیلومتری میراندم و روغن گیربکس گرم و سیال تر میشد به طور خفیف و در تمام دنده ها و در تمام سرعت ها به گوش میرسید.
داشبورد آن هم در هنگام عبور از آسفالت های زبر صدایی مانند اصابت شئیی لرزان که به بدنه ی داشبورد اصابت میکند تولید میکرد.جهت رفع موارد بالا به نمایندگی ای که ماشین را از آن تحویل گرفته بودم مراجعه نمودم و اشکالات را شرح دادم.لازم به ذکر است که در مورد صدای کمک جلو قبل از مراجعه به نمایندگی جهت اطمینان از وجود عیب ریو را به جلوبندی سازی که از قبل کار هایم را انجام می داد نشان دادم تا مطمئن شوم که اشکال از کمک است و ایشان نیز اشکال را تائید کرد.از او خواستم تا ببیند آیا کمک ها از نوع کیا هستند که عنوان نمود مارکی روی آن ها دیده نمیشود ولی در نمایندگی جلوبندی ساز سایپا اعلام کرد که کمک ها موردی ندارند.در مورد صدای چرخ جلو ظاهرا به نظر می رسید که سابقه داشته چون به محض اینکه به مکانیک مربوطه اشکال یادشده را شرح دادم او پس از بررسی چرخ گفت بلبرینگ های چرخ هر دو سمت باید تعویض شود.که با نوع اصلی تعویض شدند.در مورد صدای زوزه ی گیربکس که آزاردهنده تر از همه بود مکانیک مربوطه صفحه کلاچ و دیسک ولی مهندس کارگاه بلبرینگ شافت گیربکس را که خود نیز حدث زده بودم عامل آن می دانستند.مکانیک اعلام کرد حالا با این صدا بساز و تا قبل از اتمام گارانتی بیا تا صفحه کلاچ و دیسک آن را تعویض کنم. مهندس کارگاه هم پس از تست جاده گفت صدای فوق عادی است و ریو های جدید همه آن را دارند. و توصیه کرد که با این صدا بسازم و گیربکس فابریک  و نو را باز نکنم چون ممکن است صدا پس از تعمیر برطرف نشود و فقط گیربکس فابریک را باز کرده ای.
در مورد صدای گیربکس به چند نمایندگی دیگر هم مراجعه کردم و همگی نظر مهندس کارگاه نمایندگی اول را داشتند.در طول تقریبا 7000  کیلومتر کارکرد ماشین تا به حال 3بار بلبرینگ چرخ جلو سمت راست و یک بار دیسک ترمز همان سمت تعویض شده که در آخرین بار تعویض بلبرینگ تاب برداشته بودو درنمایندگی دیگری تعویض شد .البته باید توپی آن هم طبق نظر مکانیک تعویض میشد که نمایندگی ها نداشتند.صدای گیربکس هم کماکان بر روی اعصاب من راه می رود و به صدای موتور که به داخل اتاق نفوذ می کند اضافه شده و نمی دانم با آن چه کنم.
حال توصیه من به آن دوستی که مقاله ی 100 هزار کیلومتر با ریو را نوشته و دوستان دیگری که ریو مدل پایین دارند این است که قدر آن را بدانند و این دوست ما هم فعلا ریو 86 خود رانفروشد تا ببیند که آیا ریو جدید او توسط کیمیاگران صنعت خودرو به مس تبدیل شده است یا اینکه این شانس من بوده که مسی آن گیر من ا