شهرام جباریزادگان افزود: با تمهیداتی که با تدبیر شهردار محترم تهران اندیشیده شده، امیدواریم در سال 93 که تحت عنوان «سال فرهنگ و اقتصاد» نامگذاری شده، با همکاری سایر دستگاههای دستاندرکار و همراهی شهروندان و رسانههای جمعی، شاهد تحولی چشمگیر در بحث آموزش و فرهنگسازی در حوزه ترافیک باشیم.
وی با اعلام این که امروز بسیاری از سازمانها و نهادها، مدعی فرهنگسازی هستند، تأکید کرد: البته بسیاری از این دستگاهها فقط ژست فرهنگسازی میگیرند و وقتی پای عمل به میان میآید، از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند، در صورتی که به منظور ورود به این امر خطیر، علاوه بر ادعای بالا و همت والا، حمایتهای همه جانبه مالی و معنوی از اهمیت ویژهای برخوردار میباشند.
آثار و نتایج آموزشهای ترافیکی را در جامعه میتوان دید
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که به بار نشستن و به ثمر رسیدن اقدامات فرهنگی موضوعی زمانبر است، اظهار کرد: هر قدر در موضوع آموزش هزینه کنیم، در واقع سرمایهگذاری کردهایم و اقدامات گستردهای که طی سالهای اخیر در حوزه آموزش و فرهنگسازی ترافیک صورت گرفته، شاید از نظر خودمان ناچیز تلقی شود اما آثار و نتایج آن در جامعه دیده می-شود.
وی با بیان این که هر قدر زیرساختهای حمل و نقلی را توسعه داده و تکمیل کنیم اما به زیرساخت فرهنگ در این حوزه بی توجهی کنیم، مشکل ترافیک حل نمیشود، تصریح کرد: ارتقاء و بهبود فرهنگ ترافیک، توجه و تلاش ویژه تمام دستگاههای دستاندرکار را میطلبد و با برنامه جدی و دقیقی که در این زمینه تدارک دیده شده، باید تمامی اقشار جامعه را با خود همراه نماییم.
وی با تأکید بر این که موضوع آموزش در ارتقای فرهنگ ترافیک از اهمیت ویژهای برخوردار است، اضافه کرد: بهبود فرهنگ ترافیک در میان شهروندان در سالهای اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته و با این اعتقاد که فرهنگ ترافیک را ابتدا باید از خردسالان، کودکان و دانشآموزان و از مهد کودکها، کودکستانها و مدارس آغاز کنیم، احداث و توسعه پارکهای آموزش ترافیک را در دستور کار قرار دادهایم.
برنامه های گستردهای در پارکهای آموزش ترافیک اجرا میشود
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به برنامههای گسترده و متنوعی که در پارکهای آموزش ترافیک اجرا میشود، اظهار کرد: این پارکها هر روز میزبان گروههای عظیمی از دانشآموزان دختر و پسری هستند که آموزش موضوعات مربوط به ایمنی رفت و آمد را به صورت عملی و نظری در این فضاهای آموزشی فرا میگیرند.
جباریزادگان با بیان این که قدرت فراگیری کودکان بسیار بالاست و آنها به عنوان مخاطبان اصلی آموزش از توان یادگیری فوقالعادهای برخوردار میباشند، تصریح کرد: انتقال آموزشهای ترافیکی در آینده میتواند برای کودکان سازنده و مفید باشد و از این رو لازم است آنها را با نکات عبور و مرور در شهر به ویژه در سفرهایی که به عنوان عابر پیاده با آن سر و کار دارند، آشنا نماییم.
وی در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: اگر چه نمیتوان اثرگذاری بیشتر آموزش در کودکان نسبت به بزرگسالان را کتمان کرد اما نباید از اهمیت آموزش افراد بزرگسال نیز غافل ماند و آن را نادیده گرفت، چنانچه با آموزش رانندگان حرفهای از جمله رانندگان اتوبوس، تاکسی و سرویس مدارس، این مهم را نیز در دستور کار قرار دادهایم و در دست پیگیری داریم.
جشنواره مشکات آموزههای شهروندی را به اقشار جامعه تزریق میکند
از سوی دیگر، معاون اداره کل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران نیز در این جلسه با اشاره به نقش عظیم مدیریت شهری در آموزشهای شهروندی، گفت: شهرداری تهران مؤثرترین نهاد در این زمینه محسوب میشود و رسالت آن به عنوان نهادی اجتماعی، پیگیری و حمایت از اقدامات و فعالیتهای سایر حوزههای فعال در زمینه آموزشهای شهروندی است.
سید احمد علوی با بیان این که جشنواره آموزشهای شهروندی موسوم به «مشکات» یکی از راهکارهای موثر جهت یکپارچهسازی فعالیتهای آموزشی در حوزههای مختلف شهروندی است، افزود: این جشنواره یک فرآیند آموزشی دقیق و عمیق است که با استفاده از آن به عنوان یک فرصت مغتنم، آموزههای شهروندی از طریق سراهای محلات به اقشار و لایههای مختلف جامعه تزریق میشود.
وی در خاتمه با تأکید بر این که متخلفان ترافیکی در جامعه ممکن است از هر قشر و گروهی باشند، خاطرنشان کرد: تا آموزشهای شهروندی از جمله آموزش فرهنگ ترافیک در نظام رسمی آموزش کشور مورد توجه قرار نگرفته و به عنوان یک سرفصل آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی مد نظر قرار نگیرد، از شهروندان نمیتوان انتظار داشت این آموزهها را رعایت کنند.
منبع: خبرخودرو