هر گونه کپی برداری کامل یا بخشی از مطالب این سایت در سایر سایت های اینترنتی، نشریات کاغذی، شبکه های اجتماعی و ... حتی با ذکر منبع ممنوع و فقط با اجازه کتبی از «خبرماشین» بلامانع است.
«خبرماشین» - وقتی در نظر داریم برای خرید خودرو چندین مدل را بررسی کنیم، کار آسانی پیش روی ما نخواهد بود. اما در هر صورت به فاکتورهایی مانند کیفیت، برند و تصویر ذهنی آن، شرایط فروش و خدمات فروش توجه ویژهای خواهیم کرد. همه چیز در بازار خودروی کشورمان از 10 سال پیش و با معرفی هیوندای سوناتا شروع شد. زمانی که مصرف کننده وطنی، با خرید این خودرو کلاس D، سطح متعادلی از آپشن ها، راحتی و تا حدودی قابلیت های اسپرتی را در اختیار داشت. اتومبیل های این گروه یعنی سگمنت D که به سدان های خانوادگی هم معروف هستند، در چند سال اخیر، بیش از پیش رشد کرده اند، حتی برندهایی که کمی از قافله عقب افتاده بودند؛ با به روز کردن خود، سعی بر این دارند تا برای مدل های معروف تر، رقیب جدی محسوب شوند. مانند رنو تلیسمان و پژو 508 تازه وارد، که حالا اپتیما و سوناتا را در مقابل دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، هیوندای سوناتا حدود 10 سال پیش، در حالی پا به کارزار بازار خودروی کشورمان گذاشت که بخش بزرگی از این بازار از عدم تنوع به خصوص در گروه سدان های کوچک و متوسط نیمه لوکس رنج می برد. حضور این مدل با پیشرانه های 4 و 6 سیلندر، برگ برنده ای بود برای تداوم این برند کره ای و کسب آمار فروش مناسب.
در آن سوی میدان، مشخصات فنی نسبتاً مطلوب اپتیما در پس چهره نازیبای آن قرار داشت و قافیه را به سوناتا باخته بود، ضمن اینکه عرضه نسل نو سوناتا در سال 2011 آن که بر اساس زبان طراحی جدید هیوندای شکل گرفته بود، مصرفکننده وطنی را شیفته خود کرد. اما در این بین کیا هم بیکار ننشست و بالاخره نسل نو آن روانه بازار و به سرعت واردات آن به کشورمان آغاز شد.
سوناتا و اپتیما با توجه به نیازهای جهانی و حضور قدرتمند رقبا، به سرعت به روز رسانی شدند، تا جایی که سخت است بپذیریم زمانی مدلی از اپتیما 2009 با آن چهره قدیمی و مسن در کشورمان حضور داشته و دارد. همین مورد هم برای سوناتا وجود دارد، اما به هر حال کره ای ها آهسته و پیوسته پیشرفت کردند و با پشتوانهای 10 ساله نسل های موفق این دو مدل همیشه در ایران حضوری موفق داشته و دارند. فرانسوی ها که خود را از قافله عقب می دیدند رنو تلیسمان و سپس پژو 508 را به ایران فرستادند.
بدنه جدیدترین نسل حاضر سوناتا در ایران رشد کرده و با احجام بیشتر، یک خودروی بزرگ نشان داده می شود. سوناتا زیبا و مدرن است و البته هنوز هم کپی برداری هوشمندانه کره ای ها در آن به چشم می خورد. داخل خودرو داستانی همانند بدنه را دنبال می کند و نسبت به قبل مولفه های لوکس بودن آن به اسپرت بودن ارجحیت دارد. صندلی ها بزرگ و راحت بوده، اما میزان حمایت آنها خیلی چشمگیر نیست. علاوه بر ارگونومی مناسب که حاصل طراحی مدرن کنسول وسط است، دیگر خبری از وجود تقارن در آن نیست و سبکی شبیه به خودروهای آلمانی را می توان در این قسمت مشاهده کرد.
سوناتا با صدایی نسبتاً بم روشن شده و به راه می افتد، در سرعت های پایین کاملاً نرم و راحت بوده و در دست اندازها خودرو دچار آشفتگی نمی شود، شتاب گیری آن با توجه به پیشرانه 2.4 لیتری قابل قبول بوده، اما با ورود به مسیرهای شیب دار و پر پیچ و خم نمی توان روی آن حساب باز کرد و نیاز به قدرت و گشتاور بیشتر کاملاً احساس می شود. پدال های تعویض دنده روی فرمان حذف شده اند و اگرچه به حسی لوکس کمک کرده، اما اگر وجود داشتند، به معکوس دادن ها کمک شایانی می کردند.
سوناتا فرمان نرمی دارد و دور گرفتن با آن بدون مشکل انجام می شود، وجود سامانه های کمکی مانند رادار نقطه کور هم، در ترافیک شهری به شما یاری می رساند. نکتهای که در مورد نیروی ترمز آن باید ذکر کنیم این که مانند دیگر مدل های هیوندای هنوز هم آن حس سنگینی پدال و فشار نیروی مضاعف در زمان های اضطراری کاملاً احساس میشود، به خصوص اگر به سمت پایین خیابانی با شیب تند سوناتا را می رانید، این مسئله بیشتر نمود پیدا خواهد کرد. با این وجود، راندن این سدان زیبا و عملکرد بخش های مختلف آن رضایت بخش است.
چراغ های نسل نو اپتیما بزرگ و نسبتاً کشیده شده اند و دیگر از شلوغ کاری های داخل سپر جلو خبری نیست، ضمن اینکه جلو پنجره بزرگ تر اپتیما را مدرن تر از قبل جلوه می دهد و اگر به نمای کنار و عقب خودرو نگاهی بیندازید، آن را اسپرتی و هیجانانگیزتر از سوناتا می نامید. به ویژه طراحی چراغ های عقب و سپر که یک دیفیوز مشکی رنگ، حال و هوایی خاص را برای این بخش ایجاد کرده است.
کابین اپتیما نسبت به نسل قبل، دل بازتر و البته ارگونومیک تر طراحی شده است. این مورد را می توان از چیدمان دکمههای کنسول وسط و نشان دهنده های پشت فرمان دریابید. وجود فرمان موسوم به D شکل، پدالهای دنده روی فرمان و البته سقف جیر، اپتیما را کاملاً اسپرت نشان داده و حساب کار خود را از سوناتا جدا می کند. البته در این بین صندلی های گود اپتیما، با حمایت مناسب هم به این حس دامن می زند.
اپتیما از پیشرانه مشابه با سوناتا سود برده، اما با وجود فناوری تزریق سوخت مستقیم (GDI) قدرت بیشتری تولید می کند و وجود پدال های تعویض دنده روی فرمان به کنترل گشتاور پیشرانه کمک شایانی می کند. انتخاب حالت های مختلف رانندگی شاید در سوناتا فقط برای حالت اکو (Eco) بازدهی مناسبی داشت و حس و حالی از گزینه اسپرت به ما منتقل نشد، اما در اپتیما گویا این مورد متفاوت بود، هرچند از این حالت نمی توان همان انتظاری را داشت که با فعال کردن دکمه اسپرت در مازراتی گرن کابریو اسپرت حاصل می شود.
در حین راندن اپتیما، متوجه خواهید شد که تعلیق آن نسبت به سوناتا کمی خشک تر است، اما مانورپذیری آن بهتر بوده و سامانه ترمز آن با عنایت به استفاده از کالیبرهای گران قیمت با مارک برمبو، کارآمدتر از سوناتاست و آن حالت بالشتکی در آن احساس نمی شود.
کمپانی رنو در سال 2015 از نسل جدید تلیسمان رونمایی کرد. رنو تلیسمان، با مواد و قطعات با کیفیت مناسب تولید شده است. این خودرو با خطوط منحنی و سطوح عضلانی، در کلاس D طراحی شده و در داخل کابین، فضایی جادار و مناسب را برای سرنشینان فراهم می کند. در موتور طویل و عضلانی، جلوپنجره کرومی پهن و لوگوی رنو، به نمای جلو ظاهری پویا بخشیده است. در دو طرف جلوپنجره، چراغ های LED قرار گرفته اند و بخش C شکل روشنایی روز (DRL)، از قسمت بالای چراغ جلو تا میانه سپر امتداد یافته اند. در نمای جانبی، گلگیرهای برجسته، شکاف ذوزنقهای شکل روی گلگیر و در جلو همراه با رینگ های 18 اینچی، ظاهری لوکس و زیبا به این سدان فرانسوی داده است. به دلیل طراحی سه بعدی و کشیدگی چراغ های عقب، عرض خودرو کمی پهنتر از اپتیما به نظر می رسد. سقف شیشهای پانوراما از امکانات استاندارد این خودرو است.
رنو تلیسمان وارد شده به ایران، دارای پیشرانه توربوشارژردار 4 سیلندر بوده که قدرت خروجی 190 اسب بخاری آن، توسط یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه، به چرخ های جلو منتقل می شود. حداکثر سرعت این خودرو، 225 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد آن 7/7 ثانیه است. تلیسمان تنها خودرو در کلاس سدان اندازه متوسط بوده که سیستم فرمان پذیری چهارچرخ را با تعلیق الکترونیکی و کمک فنر فعال ترکیب کرده است، و هندلینگ بسیار خوبی را به همراه سواری راحت و ایمن ارائه می کند. مصرف سوخت این خودرو به در سیکل ترکیبی، 6.2 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و گنجایش باک آن 51 لیتر است. فرمان در تلیسمان از نوع برقی (EPS) بوده و سیستم ترمز در جلو و عقب، به صورت دیسکی خنک شونده تعبیه شده اند. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون جناغی دوبل و در عقب از نوع اکسل نیمه صلب است.
کابین سدان لوکس رنو تلیسمان، ترکیبی منحصربه فرد از نوآوری، کیفیت و راحتی است. صندلی ها با پوشش چرمی می باشند و روکش داشبورد، رودری ها و کنسول وسط از چرم و پلاستیک تعبیه شده اند. در هنگام سوار شدن به داخل خودرو و برای راحتی راننده، آینههای جانبی، اطراف درهای جلو را روشن می کنند و صندلی جلو به صورت خودکار 50 میلی متر به سمت عقب می رود که با نشستن روی آن، به موقعیتی که در حافظه آن وارد شده، باز می گردد. صندلی ردیف عقب با گنجایش سه نفر، دارای تهویه هوا بوده و برای حمل اجسام طویل مانند چوب اسکی، قابلیت تاشدن را دارد. یک صفحه نمایش دیجیتالی 7 اینچی در پانل داشبورد راننده، جهت نمایش اطلاعات مورد نیاز تعبیه شده است. امکانات رفاهی و ایمنی تالیسمان، کاملاً قابل توجه بوده و این خودرو در 5 تیپ تجهیزاتی عرضه می شود.
پژو 508 جدید جی تی لاین یک خودرو سدان جادار و نسبتا لوکس خانوادگی ، با کلاس ابعادی D است .این خودرو که در حال حاضر در کارخانه شهر " رن " فرانسه تولید می شود در سال 2011 به بازار عرضه شد البته پژو در اواخر سال 2014 فیس جدیدی از 508 را رونمایی و به بازار کرد که مدل وارد شده به ایران نیز از همین نمونه است.
پژو 508 جدید جی تی لاین دارای موتور پیشرفته THP 165 توربوشارژ بر پایه پلتفرم EP6 است موتور این خودرو اولین موتور از این رده در ایران خواهد بود که توسط پژو عرضه می شود این موتور در پژو 508 جدید جی تی لاین ، همراه با آخرین نسل گیربکس 6 سرعته EAT6 قرار می گیرد.
موتور پژو 508 جدید دارای استاندارد مصرف سوخت یورو 5 است و به سیستم تزریق مستقیم سوخت و اینترکولر نیز مجهز است مصرف سوخت در شهری این خودرو 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر و مصرف ترکیبی آن 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
پژو 508 پیشتاز خانواده" 5" پژو و پرچم دار محصولات پژو محسوب می شود دومین محصول شرکت ایکاپ بعد از پژو 2008 است و قرار است با آخرین سطح کیفیت خودروهای نسل جدید پژو به بازار ایران عرضه شود.
با ورود به خودرو پژو 508 حس بسیار خوبی به سرنشینان خودرو منتقل می شود طراحی داخلی این خودرو با وجود سادگی به نحوی است که با ورود به کابین ، سرنشینان جلو و عقب با فضای مناسب و بسیار راحتی مواجه می شوند از این رو به نظر می رسد پژو 508 جدید خودرو مناسبی برای استفاده خانواده ها باشد.
از نکات جالب توجه در پژو 508 جدید قرار گرفتن کلید استارت در سمت چپ راننده است با قرار گرفتن در پشت فرمان پژو 508 و زدن کلید استارت اولین نکته ای که به آن پی می برید شتاب گیری بسیار خوب این خودرو است به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، به طوری که شتاب صفر تا 100 پژو 508 ظرف 9 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر می رسد.
همچنین هنگامی که پشت فرمان پژو 508 جدید جیتی لاین مینشینید، فرمان پذیری و هندلینگ بینظیر این خودرو را به خصوص در پیچ ها به خوبی حس می کنید و از این جهت کمبودی در خودرو احساس نمیشود ضمن اینکه عملکرد گیربکس و ترمزها نیز بسیار خوب و تعویض دندهها به موقع انجام میشود.
ضمن اینکه فناوری توربو THP، قدرت بیشتری را در دور موتور پایین (240نیوتن متر در دور موتور1400 ) تولید می کند از این رو امکان رانندگی راحت، کممصرف و تندوتیز را همزمان فراهم می کند.
|
رنو تلیسمان
|
کیا اپتیما
|
هیوندای سوناتا
|
پژو 508
|
نوع پیشرانه و تعداد سیلندر
|
خطی با توربوشارژر/4
|
خطی تنفس طبیعی/4
|
4/ خطی
|
توربوشارژر/4
|
حجم پیشرانه (سیسی)
|
1618
|
2359
|
2359
|
1600
|
حداکثر قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه)
|
6000/190
|
6000/185
|
6000/178
|
6000/163
|
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه)
|
2500/260
|
4000/240
|
4000/225
|
1400/240
|
وزن خالص (کیلوگرم)
|
1444
|
1436
|
1490
|
1485
|
شتاب 0 تا 100 (ثانیه)
|
7/7
|
5/9
|
9/9
|
8.9
|
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)
|
225
|
210
|
205
|
210
|
نوع جعبه دنده
|
7 سرعته دوکلاچه
|
6 سرعته تیپ ترونیک
|
6 سرعته شیفت ترونیک
|
EAT6 اتوماتیک
|
قیمت
|
قیمت تلیسمان
|
قیمت اپتیما
|
قیمت سوناتا
|
قمیت پژو 508
|
منبع: «مجله ماشین» - اشکان معصومی/ سلمان امیدبخش