بازار خودروی ژاپن همواره ثابت کرده که محلی بسیار سخت برای حضور خودروسازهای آمریکایی می باشد، کمپانی هایی که ادعا می کنند سیاست های سخت گیرانه ژاپنی ها از حضور موفق آن ها در سومین بازار خودروی بزرگ دنیا ممانعت به عمل می آورند، ولی واقعیت پیچیده تر از این حرف هاست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو، بیش از 90 درصد بازار خودروی ژاپن در اختیار برندهای داخلی این کشور بوده و یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع، نقش ویژه بین مشتری و نمایندگی محسوب می باشد. خریداران ژاپنی رابطه بسیار نزدیک تری با نمایندگی ها در مقایسه با استانداردهای غربی دارند.
طبق یک گزارش منتشر شده در نشریه آتلانتیک، یک نمایندگی در ژاپن با ارائه خدماتی مانند بردن خودروهای نمونه به منزل مشتری، ارائه خدمات کارواش رایگان همیشگی، مدیریت موارد مرتبط با بیمه خودرو و همواره در ارتباط بودن با مشتری، رابطه ای خاص با آن ها برقرار می کند. این نوع خدمات نمایندگی ها به مشتریان در ژاپن کاملا مرسوم است.
در واقع این نوع خدمات می باشد که به خودروسازهای ژاپنی کمک می کند نبض بازار داخلی خود را در دست بگیرند و اجازه ندهند کمپانی های آمریکایی که با چنین خدماتی بیگانه هستند بتوانند عملکردی موفق داشته باشند.
در بازار آمریکا، خودروسازهای داخلی عملکرد خوبی دارند و سهم بسیار کم تری از بازار در اختیار آن هاست، سه کمپانی بزرگ آمریکایی شامل جنرال موتورز، فورد و فیات کرایسلر تنها 45 درصد از بازار آمریکا را در اختیار دارند و برندهای ژاپنی، 39 درصد بازار را توانسته اند به خود اختصاص دهند. این موضوع به دلیل عدم توازن تجارت بین آمریکا و ژاپن ایجاد شده است. سال پیش، میزان تجارت دو کشور معادل 68.9 میلیارد دلار بود و بخش اعظمی از این متعلق به خودروها و قطعات خودرویی می باشد. (52.6 میلیارد دلار)
این موضوع زمان زیادی است که موضوع بحث ها جدل های فراوانی بین سیاست مدارها می باشد، دونالد ترامپ اوایل سال جاری میلادی گفته بود ژاپنی ها با سیاست های خود فروش خودرو در این کشور را تقریبا غیر ممکن کرده اند. خودروسازهای امریکایی نیز همین بحث ها را همواره داشته اند و ژاپن را به اتخاذ سیاست های محافظه کارانه ای می کنند. از آن جمله می توان به پروسه های طولانی بازرسی خودروهای خارجی و ممنوع کردن نمایندگی های خودروهای داخلی از فروش مدل های ساخت کشورهای دیگر اشاره کرد. به اعتقاد کمپانی های آمریکایی، موارد این چنینی به آن ها اجازه نمی دهد تا سهم بیشتری از بازار ژاپن را به خود اختصاص دهند.
هر چند، سیاست های محافظه کارانه نمی تواند توضیح کاملی برای این باشد که چرا ژاپنی ها علاقه ای به خرید خودروهای خارجی ندارند. به عنوان مثال، هیچ تعرفه وارداتی روی خودروها در ژاپن وجود ندارد، در عین حال آمریکا و اروپا به ترتیب 2.5 و 10 درصد تعرفه واردات روی خودروها اعمال می کنند.
در واقع، مشکل در عدم تمایل نمایندگی های خودروهای آمریکایی در ارائه خدمات در سطحی که مردم ژاپن انتظارش را دارند می باشد. دبورا المز، مدیر مرکز تجارت آسیایی در این مورد می گوید: "شیوه ای که مصرف کننده های ژاپنی خودرو می خرند بسیار متفاوت است. با این حال، آمریکایی ها هنوز به اندازه کافی در شبکه نمایندگی های خود در ژاپن سرمایه گذاری نکرده اند تا بتوانند فعالیت خوبی در بازار این کشور داشته باشند." کار به جایی رسیده که فورد فعالیت های خود در ژاپن را چند وقت پیش متوقف کرد، بازاری که سالیانه 5 هزار دستگاه در آن فروش داشت، در همین حال، جنرال موتورز با 28 نمایندگی خود در ژاپن، در سال 2016 فقط توانست 1000 دستگاه خودرو در این کشور بفروشد.
مشتریان ژاپنی انتظار دریافت خدماتی مانند تعمیرات رایگان و پیک آپ رایگان خودرو توسط نمایندگی ها برای بازرسی های دوره ای و بازگرداندن آن ها به خانه را دارند. طراحی و توسعه چنین شبکه نمایندگی بسیار گران می باشد.
البته همه کمپانی های خارجی در ژاپن مشکلاتی مانند خودروسازهای آمریکایی ندارند؛ واردات از اروپا بین سال های 2013 تا 2016 پنج درصد بیشتر شده، در همین دوره مشابه واردات خودروهای آمریکایی نیز 15 درصد کاهش پیدا کرده است. برندهایی مانند مرسدس و بی ام و بین سال های 2012 تا 2016 با افزایش فروشی 60 درصدی در ژاپن روبرو شدند.
بی ام و به عنوان مثال سه سال پیش تصمیم گرفت فعالیت خود در ژاپن را دو برابر کرده و به این منظور، 675 میلیون دلار سرمایه برای بازسازی شبکه نمایندگی های خود در این کشور اختصاص داد. پیتر کرونشنابل، مدیر گروه بی ام و ژاپن و عضو هیئت مدیره کمیته خودرویی شورای کسب و کار اروپا و همچنین عضو انجمن واردکنندگان خودروی ژاپن در این باره می گوید: "در ژاپن، ارائه خدمات خاص به مشتریان حرف اول را می زند. اگر علاقه ای به ارائه چنین خدماتی نداشته باشید، موفقیت در بازار خودروی ژاپن برای شما بسیار سخت خواهد بود."