printlogo

بسیاری از علاقه مندان اتومبیل های دودیفرانسیل یا شاسی بلند، بدون اطلاع از نحوه کاربری و نوع سامانه انتقال قدرت خودروی انتخابی خود، اقدام به خرید آن می کنند و به علت این که چشم آن ها به دیدن علایم و اختصاراتی نظیر 4WD و 4×4 عادت کرده است به عنوان یک دودیفرانسیل همه جا رو روی آن حساب باز می کنند. به همین منظور در این مطلب به تشریح عملکرد انواع سیستم انتقال قدرت و سیستم All-Mode 4×4-i به کار رفته در خودروهای نیسان می پردازیم.
کد خبر : 14939
تاریخ انتشار : 11 آبان 1396 11:11:00

«خبرماشین» - بسیاری از علاقه مندان اتومبیل های دودیفرانسیل یا شاسی بلند، بدون اطلاع از نحوه کاربری و نوع سامانه انتقال قدرت خودروی انتخابی خود، اقدام به خرید آن می کنند و به علت این که چشم آن ها به دیدن علایم و اختصاراتی نظیر 4WD و 4×4 عادت کرده است به عنوان یک دودیفرانسیل همه جا رو روی آن حساب باز می کنند. به همین منظور در این مطلب به تشریح عملکرد انواع سیستم انتقال قدرت و سیستم All-Mode 4×4-i به کار رفته در خودروهای نیسان می پردازیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ حتما می‌دانید که آمادگی برای رویارویی با شرایط آب‌وهوایی غیرقابل پیش‌بینی در رانندگی چقدر اهمیت دارد و ازدست‌دادن تعادل خودرو در مسیرهای لغزنده چه خطرهایی در پی دارد؛ به همین دلیل در هنگام خرید خودرو شاسی بلند، باید هدف و نوع کاربری خود را مشخص کنید. بسیاری از افراد در شرایط خاص برای بهبود چسبندگی خودرو از لاستیک‌های زمستانی استفاده می‌کنند و تجهیزات ضروری را با خود حمل می‌کنند. ولی مهم‌ترین چیزی که در این شرایط به کمک شما می‌آید سیستم چهار‌چرخ‌ محرک خودرو است.

4WD Part time
این مدل اکثرا در زمان حرکت غیرفعال بوده و قدرت به دوچرخ عقب منتقل می گردد و تنها برای شرایط خاصی مثل آف رود، بکسل کردن، حمل بارهای سنگین و عبور از مسیرهای شیب دار سنگین مورد استفاده قرار می گیرد؛ برای همین به آن نیمه وقت گفته می شود.

4WD Full time
این سیستم همان طور که از نامش پیداست به صورت تمام وقت قدرت را به 4 چرخ منتقل کرده و برای استفاده روزانه طراحی و ساخته شده است. انتقال قدرت توسط دیفرانسیل مرکزی یا ترانسفر صورت می گیرد. حالت 2WD وجود نداشته و مجموعه انتقال قدرت به صورت دائمی روی حالت 4WD یا چهارچرخ متحرک قرار دارد.

AWD Full time
این نمونه شباهتی فراوانی به 4WD Full time دارد با این تفاوت که فاقد گشتاور بالا بوده و بیشتر جنبه سرعتی دارد و به صورت تمام وقت در تمامی مسیرها مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا تنها حالت قفل یا کمک سنگین روی آن قرار دارد.

Automatic AWD
در این سیستم شرایط 2WD به صورت دائم وجود داشته و در مسیرهای شهری و آسفالته ثبات مناسبی دارد و در موقعیت های خاص و بی ثباتی به شکل اتوماتیک به حالت چهارچرخ درآمده و ثبات لازم را به اتومبیل می دهد و در مسیرهای خاکی و سربالایی عملکرد مناسبی از خودشان نشان می دهد.



سیستم چهارچرخ‌ محرک نیسان یک سیستم کاملا هوشمند است که با ارسال قدرت موتور به چرخ‌هایی که چسبندگی بیشتری دارند به شما کمک می‌کند در تمام شرایط رانندگی کنترل خودرو را حفظ کنید. این سیستم می‌تواند در مدت زمانی کمتر از پلک‌زدن چشم‌های شما در سطوح لغزنده واکنش نشان دهد و بنابراین می‌توانید همیشه به پشتیبانی این سیستم اعتماد کنید.
اهمیتی ندارد که وضعیت جاده چطور باشد یا شرایط آب‌و‌هوایی چقدر سریع تغییر کند، زیرا سیستم All-Mode 4×4-i در نیسان به قدری هوشمند است که همیشه آمادگی لازم برای واکنش مناسب را دارد و تعادل خودروی شما را حفظ می‌کند. در این سیستم دیفرانسیل مرکزی وجود ندارد و گشتاور موتور از طریق یک شفت که به دیفرانسیل جلو متصل است به محور عقب منتقل می‌شود. یک واحد انتقال قدرت کوچک که دو کلاچ داخل آن قرار دارند جایگزین دیفرانسیل عقب شده‌اند که در صورت نیاز می‌توانند گشتاور را به صورت متغیر بین چرخ‌های سمت چپ و راست در محور عقب توزیع کنند. سیستم توزیع متغیر گشتاور هنگام عبور از پیچ‌ها به صورت خودکار گشتاور انتقالی به چرخ خارج از پیچ را افزایش می‌دهد که باعث می‌شود خودرو با سرعت بیشتری از پیچ عبور کند و کم‌فرمانی آن کاهش یابد.

 


سیستم All-Mode 4×4-i نیسان هم در رانندگی عادی و هم در رانندگی آفرودی قابلیت‌های بسیار بالایی دارد. نیسان جوک و ایکس‌تریل از سیستم پیشرفته‌ توزیع متغیر گشتاور نیز بهره می‌برد که نیسان آن را Torque Vectoring می‌نامد. در این سیستم واحد کنترل سیستم چهارچرخ‌ محرک اطلاعات دریافتی از سنسورهای مختلف نظیر سنسور سرعت چرخ، سنسور زاویه فرمان، سنسور موقعیت دریچه گاز و سنسور سنجش نیروهای گرانش عرضی را تجزیه و تحلیل می‌کند و براساس این اطلاعات گشتاور موتور را به بهترین نحو بین چرخ‌ها توزیع می‌کند.
سیستم توزیع متغیر گشتاور می‌تواند در حالت ماکسیمم، گشتاور را به نسبت ۵۰/۵۰ بین چرخ‌های جلو و عقب تقسیم کند. به کمک این سیستم راننده می‌تواند خیلی سریع مسیر خود را تغییر دهد، خط عوض کند و از چابکی خودرو لذت ببرد زیرا خودرو همیشه مسیر دلخواه راننده را دنبال می‌کند و حتی می‌توانید درحین شتاب‌گیری از مسیرهای مارپیچ عبور کنید زیرا گشتاور ارسالی به چرخ‌ها پیوسته درحال تغییر است که باعث بهبود فرمان‌پذیری خودرو می‌شود.
مزیت دیگر سیستم All-Mode 4×4-i نیسان این است که هنگام شروع حرکت در سربالایی که سطح مسیر آن لغزنده باشد به شما کمک می‌کند بدون لیز ‌خوردن و عقب ‌رفتن به سمت جلو حرکت کنید زیرا با توزیع یکسان گشتاور به تمام چرخ‌ها بیشترین چسبندگی لازم را ارائه می‌دهد.

مسئولیت نمایندگی رسمی نیسان در ایران بر عهده شرکت جهان نوین آریا است. جهت کسب اطلاعات بیشتر از شرایط فروش و قیمت محصولات اینجا کلیک کنید.